UA : Робота викладена на 75 сторінках друкованого тексту. Перелік посилань включає 73 джерела. Об’єкт педагогічного дослідження: процес розвитку дрібної моторики рук у дітей дошкільного віку з загальним недорозвиненням мовлення. Предмет педагогічного дослідження: система спеціальних вправ з розвитку дрібної моторики рук у дітей дошкільного віку з загальним недорозвиненням мовлення за допомогою нетрадиційних методів. Мета дослідження: визначити, теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити ефективність використання нетрадиційних методів роботи з дітьми з загальним недорозвиненням мовлення та їх вплив на розвиток дрібної моторики рук. У кваліфікаційній роботі доведено доцільність і розкрито особливості застосування нетрадиційних методів у корекційній роботі логопеда; визначено стан сформованості дрібної моторики рук у дітей дошкільного віку з вадами мовлення; розроблено та експериментально апробовано нетрадиційні методи щодо розвитку дрібної моторики рук дітей дошкільного віку з вадами мовлення.
EN : The work is presented on 75 pages of printed text. The list of links includes 73 sources. Object of pedagogical research: the process of development of fine motor skills of hands in preschool children with general speech underdevelopment. Subject of pedagogical research: a system of special exercises for the development of fine motor skills of children in preschool children with general speech underdevelopment using non-traditional methods. The purpose of the study: to determine, theoretically substantiate and experimentally test the effectiveness of non-traditional methods of working with children with general speech underdevelopment and their impact on the development of fine motor skills. The qualification work proves the expediency and reveals the features of the use of non-traditional methods in the correctional work of a speech therapist; the state of formation of fine motor skills of hands in preschool children with speech defects was determined; developed and experimentally tested non-traditional methods for the development of fine motor skills of preschool children with speech defects.