Інституційний репозитарій ЗНУ

Культурні маркери світоглядного потенціалу гуманітарної освіти в умовах мовленнєвої глобалізації ХХІ століття

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Черниш, Тетяна МиколаЇвна
dc.contributor.author Черныш, Татьяна Николаевна
dc.contributor.author Chernykh, Tatyana
dc.date.accessioned 2018-05-02T12:22:01Z
dc.date.available 2018-05-02T12:22:01Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation Черниш, Т. М. Культурні маркери світоглядного потенціалу гуманітарної освіти в умовах мовленнєвої глобалізації ХХІ століття / Т. М. Черниш // Г уманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії / ред. В. Г. Воронкова. - Запоріжжя, 2016. - Вип. 65 (2016). - C. 153 - 163 uk
dc.identifier.uri https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/633
dc.description.abstract UA : В статті дається аналіз культурних маркерів світоглядного потенціалу гуманітарної освіти, що передбачають звернення до виявлення «коду» культурного розвитку. Досліджено гуманітарну освіту, яка покликана дати цілісний світогляд, детермінований культурними маркерами інформаційного суспільства, глобалізацією. Гуманітарна освіта покликана обґрунтовувати новий діалог людини з природою як ноосферою. З’ясовано місце і роль мовленнєвої глобалізації як процес активного взаємопроникнення мов в умовах глобалізації, що характеризується домінуванням англійської мови. Завдяки використанню системного та синергетичного методів досліджено культурні маркери світоглядного потенціалу гуманітарної освіти в умовах нелінійного простору. Зроблено висновок, що епоха трансформації освіти під впливом чинників глобалізації та інформатизації спричиняє суттєві зміни у світоглядно-ціннісних системах сучасних спільнот. uk
dc.description.abstract RU : В статье дается анализ культурных маркеров мировоззренческого потенциала гуманитарного образования, которые предвидят обращение к выявлению «кода» культурного развития. Исследовано гуманитарное образвоание, которое призвано сформировать целостное мировоззрение, детерминированное культурными маркерами информационного общества, глобализацией. Гуманитарное образование призвано обоснвоать новый диалог человека с природой как ноосферой. Обосновано место и роль языковой глобализации как процесс активного взаимопроникновения языков в условиях глобализации, которая характреризуется доминированием английскогоя языка.Благодаря использованию системного и синергетического методов исследованы культурные маркеры мировоззернческого потенциала гуманитарного образвоания в условиях нелинейного пространства. Сделан вывод, что эпоха трансформации образования под влиянием факторов глобализации и иформатизации вносит существенные изменения в мировоззренческо-ценностных системах современных общностей. uk
dc.description.abstract EN : The article analyzes the cultural markers of potential ideological liberal education, providing treatment to identify the "code" of cultural development. Studied liberal arts education, which aims to give a holistic worldview determined cultural markers of the information society, globalization. Humanitarian education designed to justify a new dialogue with nature as the noosphere. The place and role of speech globalization as a process of active interpenetration of languages in the context of globalization, characterized by the dominance of the English language. Thanks to systematic and synergetic methods studied cultural markers ideological potential humanitarian education in the nonlinear space. It is concluded that the era of transformation of education under the influence of globalization and informatization factors causing significant changes in the ideological and value systems of modern societies. Proficiency in English - a combination of experience, values, information, expert assessments, defining a new experience and culture. Knowledge Management English speech in the conditions of globalization - a systematic process of identification, use and transfer of information, knowledge, people can create, refine and apply. Acquiring knowledge of English extends humanitarian culture in which a person samoudoskonalyuyetsya and generates new knowledge accumulates and uses them in the interest of obtaining competitive advantages of both the individual, so organizations. Knowledge Management English speech in the conditions of globalization includes the following components: 1) stimulate growth of knowledge of the English language: 2) selection and accumulation of significant evidence of a country that is studied; 3) preservation, classification, transformation, ensuring availability of knowledge of the English language; 4) the dissemination and sharing of knowledge, including in the framework of the organization; 5) Use knowledge of English in business negotiations (processes), including in decision-making; 6) implementation of knowledge of English in products, services, documents, databases and software applications; 7) protection of knowledge aimed at samoudoskonalennyat personality. The key objectives of improving the quality of humanitarian education in the EU related quality of youth acquiring mastery of foreign languages, including English, which involves raising the level of humanitarian culture, building their own social and cultural identity by exploring another culture. The dialogue of cultures and civilizations described as the interaction of different cultures in a situation pluralistic cultural environment, the task of which is adaptation to new cultural values in the information society. uk
dc.language.iso uk uk
dc.publisher ЗДІА uk
dc.subject культурні маркери uk
dc.subject світоглядний потенціал uk
dc.subject гуманітарна освіта uk
dc.subject мовленнєва глобалізація uk
dc.subject інформаційне суспільство uk
dc.subject англійська мова uk
dc.subject трансформація освіти uk
dc.subject культурные маркеры uk
dc.subject мировоззренческий потецниал uk
dc.subject гуманитарное образование uk
dc.subject языковая глобализация uk
dc.subject информационное общество uk
dc.subject английский язык uk
dc.subject трансформация образования uk
dc.subject cultural markers uk
dc.subject ideological potential uk
dc.subject humanities uk
dc.subject language globalization uk
dc.subject information society uk
dc.subject English uk
dc.subject transformation of education uk
dc.title Культурні маркери світоглядного потенціалу гуманітарної освіти в умовах мовленнєвої глобалізації ХХІ століття uk
dc.title.alternative Культурные маркеры мировоззренческого потенциала гуманитарного образования в условиях языковой глобализации ХХІ века uk
dc.title.alternative Cultural potential markers of humanitarian ideological education in speech XXI century of globalization uk
dc.type Стаття uk


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу