UA : Кваліфікаційна робота: 88 с., 9 таблиць, 1 рисунок, 84 джерел.
Об’єкт роботи: процес соціально-педагогічної роботи з батьками майбутніх першокласників.
Предмет роботи: зміст, форми та методи соціально-педагогічної роботи з батьками майбутніх першокласників.
Мета роботи: розробити та перевірити ефективність програми соціально-педагогічної роботи з батьками майбутніх першокласників.
Завдання роботи:
- розкрити сутність та зміст підготовки дитини до школи;
- проаналізувати зарубіжний досвід соціально-педагогічної роботи з батьками дітей дошкільного віку;
- дослідити психолого-педагогічні особливості дітей дошкільного віку;
- визначити зміст, форми та методи соціально-педагогічної роботи з батьками майбутніх першокласників;
- експериментально перевірити ефективність програми соціально-педагогічної роботи з батьками майбутніх першокласників.
Методи дослідження: теоретичні: аналіз літературних джерел з метою визначення науково-теоретичного підґрунтя дослідження, аналіз і синтез передового науково-практичного досвіду з даної проблеми; аналіз нормативних документів для визначення нормативно-правового підґрунтя дослідження; емпіричні: діагностичні методи, відповідні завданням дослідження – опитування, спостереження, порівняння, тестування, соціально-педагогічний експеримент.
EN : The qualifying work consists of introduction, 2 parts, findings, list of literature (84 items). The qualifying work volume is 88 pages long, 73 of them – main text. There are 9 tables and 1 illustration.
The qualifying work gives theoretical survey and describes the experimental research social-pedagogical work with parents of future first grade students.
The research object: the process of social pedagogical work with parents of first grade students.
The research subject: content, forms and methods of social-pedagogical work with parents of future first-graders.
The research purpose: theoretical background and practical test the effectiveness of the program of socio-pedagogical work with parents of future first-graders.
The research tasks are:
- to reveal the essence and content of the child’s preparation for school;
- to analyze foreign experience of social and pedagogical work with parents of preschool children;
- to study the psychological and pedagogical characteristics of preschool children;
- to determine the content, forms and methods of socio-pedagogical work with parents of future first-graders;
- experimentally test the effectiveness of the program of socio-pedagogical work with parents of future first-graders.
The part 1 «Theoretical foundations of socio-pedagogical work with parents of future first-graders» provides a psychological and pedagogical characteristics of the preschool age; considers social work with parents of future first-graders as a scientific problem; covers the content, forms and methods of socio-pedagogical work with parents of future first-graders.
The part 2 «Content, forms and methods of social-pedagogical work with parents of future first-graders» substantiates the criteria for the effectiveness of social work with parents of future first-graders; highlights the features of the implementation of an program of socio-pedagogical work with parents of future first-graders.
Analysis of the results confirms the effectiveness of the developed and implemented program.