UA : Кваліфікаційна робота магістра «Реалізація проєктної технології в закладах загальної середньої освіти»: 75 с., 6 рис., 4 табл., 45 джерел та 5 додатків.
Об’єктом дослідження є освітній процес з вивчення предметів природничого циклу у закладах загальної середньої освіти.
Предмет дослідження: методика організації проєктної діяльності на уроках циклу природничих наук у 10 класі.
Мета роботи: науково обґрунтувати, розробити та експериментально перевірити ефективність методики проєктної технології на уроках природничих наук в 10 класі.
Методи дослідження – теоретичні: аналіз та узагальнення наукової психолого-педагогічної та методичної літератури, інформаційних ресурсів, визначення понятійно-категоріального апарату; узагальнення та систематизація матеріалів експериментального дослідження; емпіричні: анкетування, спостереження за навчальною діяльністю учнів 10 класу ЗЗСО у процесі навчання хімії, біології та фізики; педагогічний експеримент; тестування учнів з виявлення рівня пізнавальної активності учнів та діагностики самооцінки ПФС, з метою визначення дієвості визначених реалізації проєктної технології.
Наукова новизна: розроблена система реалізації проєктної технології у викладанні навчальних предметів природничого циклу – хімії, біології та фізики.
Практичне значення полягає в розроблені та впроваджені у процес навчання хімії, біології та фізики 10 класу методичної системи реалізації проєктної технології.
EN : Master’s Qualification Thesis «The Practical Use of Project Technology during Lessons of Natural Sciences in Comprehensive Secondary School»: 75 pages, 6 figures, 4 tables, 45 references and 5 supplements.
The object of the study is the educational process of studying subjects of the natural cycle in comprehensive secondary school.
The subject of the study is method of organizing project activities in the lessons of the cycle of natural sciences in the 10th grade.
The aim of this work ta o scientifically justifies, develop and experimentally verify the effectiveness of the project technology methodology in natural sciences lessons in the 10th grade.
The methods of research are – theoretical: analysis and generalization of scientific psychological-pedagogical and methodical literature, information resources, the definition of the conceptual and categorical apparatus; generalization and systematization of experimental research materials; empirical: surveying, observing the educational activities of students of the 10th grade of CSS in the process of studying chemistry, biology and physics; a pedagogical experiment; testing of students to identify the level of cognitive activity of students and diagnosis of self-assessment of the PPS, in order to determine the effectiveness of the specified implementation of the project technology.
The scientific novelty of this study: a system of implementation of project technology in the teaching of educational subjects of the natural cycle - chemistry, biology and physics - was developed.
The practical significance of the work is in the methodical system for the implementation of project technology developed and implemented in the process of teaching chemistry, biology and physics in the 10th grade.