Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Лаговськая, Анна Іванівна | |
dc.date.accessioned | 2022-12-29T20:52:52Z | |
dc.date.available | 2022-12-29T20:52:52Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/9804 | |
dc.description | Лаговська А. І. Соціально-педагогічна профілактика конфліктної поведінки серед молоді з інвалідністю : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 231 "Соціальна робота: соціальна педагогіка" / наук. керівник Т. Г. Соловйова. Запоріжжя : ЗНУ, 2022. 61 с. | uk |
dc.description.abstract | UA : Кваліфікаційна робота: 61 с., 64 джерела. Мета дослідження: теоретично обґрунтувати соціально-педагогічні умови профілактики конфліктної поведінки серед молоді з інвалідністю (в умовах територіального центру соціального обслуговування). Об’єкт дослідження: процес соціально-педагогічної профілактики конфліктної поведінки серед молоді з інвалідністю. Предмет – соціально-педагогічні умови профілактики конфліктної поведінки серед молоді з інвалідністю (в умовах територіального центру соціального обслуговування). Методи дослідження: - загальні методи наукового пізнання: діалектичний, логічний, історичний; теоретичні: аналіз літературних джерел з метою визначення науково-теоретичного підґрунтя дослідження, аналіз і синтез передового науково-практичного досвіду з даної проблеми; аналіз нормативних документів для визначення нормативно-правового підґрунтя дослідження; емпіричні: діагностичні методи, відповідні завданням дослідження спостереження, порівняння. Теоретичне значення роботи полягає у комплексному підході до процесу профілактики конфліктної поведінки серед молоді з інвалідністю. Практичне значення роботи полягає у розробці програми та практичних рекомендацій щодо профілактики конфліктної поведінки молоді з інвалідністю. Галузь використання: установи соціального захисту; заклади освіти. | uk |
dc.description.abstract | EN : The qualifying work consists of introduction, 2 parts, findings, list of literature (64 items), 4 addenda on 10 pages. The qualifying work volume is 78 pages long, 61 of them – main text. The qualifying work gives theoretical survey and describes the experimental research of prevention of conflict behavior among youth with disabilities. The research object: to theoretically substantiate the socio-pedagogical conditions for the prevention of conflict behavior among young people with disabilities (in the conditions of the territorial social service center). The research subject: the process of socio-pedagogical prevention of conflict behavior among young people with disabilities. The research purpose: socio-pedagogical conditions for the prevention of conflict behavior among young people with disabilities (in the conditions of a territorial social service center). The research tasks are: - reveal the essence of the concepts "social and pedagogical prevention of conflict behavior", youth with disabilities as a subject of conflict interaction; - determine the content, forms and methods of socio-pedagogical prevention of interpersonal conflicts among young people with disabilities; - justify social and pedagogical conditions for the prevention of conflict behavior among youth with disabilities. The part 1 "Theoretical foundations of the prevention of conflict behavior among youth with disabilities" examines the essence of the concept and the main approaches to the scientific understanding of the conflict phenomenon; considers youth with disabilities as a subject of interpersonal interaction; highlights the prevention of conflict behavior as a socio-pedagogical problem; determines the essence and content of socio-pedagogical prevention of conflict behavior among youth with disabilities. The part 2 "Activities of a social pedagogue regarding the prevention of conflict behavior among young people with disabilities" determines the criteria, indicators and levels of formation of skills of conflict-free interaction; justifies the socio-pedagogical conditions for the prevention of conflict behavior among youth with disabilities and describes practical recommendations for the prevention of conflict behavior among youth with disabilities. | uk |
dc.language.iso | uk | uk |
dc.subject | конфлікт | uk |
dc.subject | молодь | uk |
dc.subject | інвалідність | uk |
dc.subject | конфліктна поведінка | uk |
dc.subject | міжособистісний конфлікт | uk |
dc.subject | соціальна ізоляція | uk |
dc.subject | conflict | uk |
dc.subject | youth | uk |
dc.subject | disability | uk |
dc.subject | conflict behavior | uk |
dc.subject | interpersonal conflict | uk |
dc.subject | social isolation | uk |
dc.title | Соціально-педагогічна профілактика конфліктної поведінки серед молоді з інвалідністю | uk |
dc.type | Магістерська робота | uk |