dc.contributor.author |
Макушинська, Ганна Павлівна |
|
dc.contributor.author |
Макушинская, Анна Павловна |
|
dc.contributor.author |
Makushynska, Ganna |
|
dc.contributor.author |
Попова, Ольга Олександрівна |
|
dc.contributor.author |
Попова, Ольга Александровна |
|
dc.contributor.author |
Popowa, Olga |
|
dc.date.accessioned |
2018-11-20T07:54:13Z |
|
dc.date.available |
2018-11-20T07:54:13Z |
|
dc.date.issued |
2018 |
|
dc.identifier.citation |
Макушинська, Г. П. Typologia błędów najczęściej popełnianych przez studentów słowiańskojęzychnych (na podstawie doświadczeńw nauczaniu języka polskiego jako obcego wcentrach języka i kultury polskiej w zaporożu i w berdiańsku) / Г. П. Макушинська, О. О. Попова // Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії / ред. В. Г. Воронкова. - Запоріжжя, 2018. - Вип. 73 (2018). - C. 136 - 145 |
uk |
dc.identifier.uri |
https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/984 |
|
dc.description |
Макушинская, Г. П. - ORCID: 0000-0002-2714-6195; Попова, О. О. - ORCID 0000-0002-4338-592X |
uk |
dc.description.abstract |
PL : Aktualność badania spowodowana współczesnymi tendencjami
srategicznego rozwoju Ukrainy skierowanego przede wszystkim na eurointegrację. Coraz
więcej Ukraińców decyduje na podjęcie studiów w Polsce, którzy potrzebują poznania języka
polskiego w stopniu pozwalającym swobodnie komunikować i opanowywać określone gatunki
oraz wyrażać towarzyszące im funkcje językowe. Ustawienie zadania przewiduje analizę
kategorii odbiorców kursów języka polskiego oraz ustalenie typologii i przyczyn najczęściej
popełnianych błędów podczas uczenia się języka polskiego przez osoby słowiańskojęzyczne,
na podstawie własnych doświadczeń autorów w nauczaniu języka polskiego jako obcego w
Centrach Języka i Kultury Polskiej w Zaporożu i w Berdiańsku. Głównym celem artykułu jest
omówienie najczęściej spotykanych błędów pojawiających się podczas uczenia się języka
polskiego jako obcego przez studentów ukraińsko- i rosyjskojęzycznych i przyczyny ich
pojawienia się. Metodologia przewiduje wykorzystanie metod strukturalno-funkcjonalnych,
porównawczych, aksjologicznych i innych metod i podejść, które pozwoliły na dogłębną
analizę przedstawionych problemów i wytypowanie błędów popełnianych przez słuchaczy
kursu języka polskiego. Za najważniejsze przyczyny błędów uznano homonimię
międzyjęzykową oraz wpływ interferencji negatywnej. Analiza ostatnich badań i publikacji
świadczy o aktualności podjętego tematu pod względem zwiększającej się popularności i
atrakcyjności języka polskiego wśród Ukraińców oraz wzmocnienia i rozwoju relacji, jak
politycznych tak i międzyludzkich między Ukrainą a Polską (A. Krawczuk, E. S. Busiło, N.
Szumlańska, L. Suchomłynow, K. Szamryk, S. Dubisz) |
uk |
dc.description.abstract |
RU : Актуальность исследования обусловлена современными тенденциями
стратегического развития Украины, направленного, прежде всего на евроинтеграцию.
С каждым годом все больше украинцев решает получать высшее образование в
Польше, которым необходимо изучения польского языка на уровне, который позволяет
свободно общаться и осваивать конкретные виды и выражение речевых функций,
которые сопровождают их.
Постановка задачи - предусматривает анализ категорий слушателей курсов
польского языка, а также определение типологии и причин наиболее
распространенных ошибок при изучении польского языка словянскоговорящими лицами,
на основании собственного опыта авторов в преподавании польского языка как
иностранного в Центрах польского языка и культуры в Запорожье и в Бердянске.
Главной целью статьи является обсуждение, ошибок, которые чаще всего
встречаются при изучении польского языка украиноязычными и русскоязычными
студентами, а также причины их возникновения.
Методология предусматривает использование системного, структурно-
функционального, сравнительного, аксиологического и других методов и подходов,
которые позволили глубоко проанализировать указанные проблемы и сформулировать
типологию наиболее распространенных ошибок слушателей курса польского языка.
Причинами наиболее распространенных ошибок признано межъязыковую омонимию и
влияние негативной интерференции.
Анализ последних исследований и публикаций свидетельствует о актуальности
этой темы, что обусловлено ростом популярности и привлекательности польского
языка среди украинцев, а также закреплению и развитию отношений, как
политических так и межличностных между Украиной и Польш |
uk |
dc.description.abstract |
UA : Актуальність дослідження обумовлена сучасними тенденціями
стратегічного розвитку України, спрямованого, перед усім на євроінтеграцію. З
кожним роком все більше українців вирішує отримувати вищу освіту в Польщі, які
потребують вивчення польської мови на рівні, який дозволяє вільно спілкуватися і
освоювати конкретні види та вираження мовних функцій, які супроводжують їх.
Постановка завдання - передбачає аналіз категорій слухачів курсів польської мови,
а також окреслення типології і причин найбільш поширених помилок під час вивчення
польської мови слов'янськомовними особами, на підставі власного досвіду авторів у
викладанні польської мови як іноземної в Центрах польської мови та культури в
Запоріжжі та в Бердянську.
Головною метою статті є обговорення, помилок, які найчастіше зустрічаються
під час вивчення польської мови україномовними і російськомовними студентами, а
також причини їх виникнення.
Методологія передбачає використання системного, структурно-функціонального,
компаративного, аксіологічного та інших методів і підходів, які дозволили глибоко
проаналізувати окреслені проблеми і сформулювати типологію найбільш поширених
помилок слухачів курсу з польської мови.
Причинами найбільш поширених помилок визнано міжмовну омонімію і вплив
негативної інтерференції. Аналіз останніх досліджень і публікацій свідчить о
актуальності цієї теми, що обумовлено зростом популярності і привабливості
польської мови серед українців, а також закріпленню і розвитку стосунків, як
політичних так і міжособистісних між Україною і Польщею (А. Кравчук, Е. С. Бусіло,
Н. Шумлянська, О. Сухомлинов, К. Шамрик, С. Дубіш). |
uk |
dc.language.iso |
other |
uk |
dc.publisher |
ЗДІА |
uk |
dc.subject |
język polski jako obcy |
uk |
dc.subject |
interferencja językowa |
uk |
dc.subject |
homonimia międzyjęzykowa |
uk |
dc.subject |
błędy językowe |
uk |
dc.subject |
eliminacja błędów |
uk |
dc.subject |
glottodydaktyka |
uk |
dc.subject |
польский язык, как иностранный |
uk |
dc.subject |
языковая интерференция |
uk |
dc.subject |
межъязыковая омонимия |
uk |
dc.subject |
грамматическая ошибка |
uk |
dc.subject |
устранение ошибок |
uk |
dc.subject |
глоттодидактика |
uk |
dc.subject |
польська мова як іноземна |
uk |
dc.subject |
мовна інтерференція |
uk |
dc.subject |
міжмовна омонімія |
uk |
dc.subject |
граматична помилка |
uk |
dc.subject |
елімінація помилок |
uk |
dc.subject |
глоттодидактика |
uk |
dc.title |
Typologia błędów najczęściej popełnianych przez studentów słowiańskojęzychnych (na podstawie doświadczeńw nauczaniu języka polskiego jako obcego wcentrach języka i kultury polskiej w Zaporożu i w Berdiańsku) |
uk |
dc.title.alternative |
Типологія помилок, які найчастіше роблять слов'янськомовні студенти (на підставі досвіду навчання польської мови як іноземної в центрах польської мови і культури в Запоріжжі і в Бердянську) |
uk |
dc.title.alternative |
Типология ошибок, которые чаще всего делают славяноязыковые студенты (на основе опыта обучения польскому языку в центрах польского языка и культуры в Запорожье и в Бердянске) |
uk |
dc.type |
Стаття |
uk |