EN : The relevance of the research is that work is an importantin human life,
ensuring income, providing a possibility to realize oneself, to establish oneself in a certain
environment that meets human ambitions. Job satisfaction is a general feeling that an
employee feels with respect to him/her and his/her job. The main factor of job satisfaction is
internal, involving responsibility for decision-making, ability to use their skills and abilities,
achieve goals, learn new things and evaluate one‘s activities. Today job satisfaction is one of
the most frequently investigated objects in organizational research and one of the most
complicated areas that face today's executives who seek to avoid staff turnover and save the
best employees. As a result, employers are increasingly focusing on their employees, their
expectations and job satisfaction, as companies are currently experiencing a rapidly
changing, innovation-driven period that can lead to tensions and negative social
consequences. Job satisfaction is becoming an increasingly relevant topic as it threatens the
loss of highly skilled professionals and, consequently, market positions. Research
methodology.The paper seeks to analyze theoretical aspects of employee job satisfaction.
Methods applied in the work systematization, comparison and synthesis of scientific
literature. The aim of the article is to carry out the analysis of scientific literature in the
aspect of employee job satisfaction. Objectives of the paper: to examine the concept of job
satisfaction, to discuss the factors affecting job satisfaction, to reveal theoretical aspect of the
role of job satisfaction. Analysis of recent research and publications.Recently, much
attention has been paid to human resources management. Human resources management
includes organizational development, human resource development and labor relations.
Therefore, it is important for the company to motivate its employees and seek their effective
engagement into the job. The key to efficient job results is job satisfaction.Job satisfaction is a
multifaceted concept and there is still no general agreement about job satisfaction. Different
authors have different attitudes towards job satisfaction. The problem analyze R. Hoppock, V.
H. Vroom; K. Davis, J. W. Nestrom; P. E. Spector; D. Statt; B. Aziri et all.
Conclusion. The employees, satisfied with the job, affect the company: the happier and
more satisfied employees work, the better they feel at work, work more productively, their
work results are higher. The employees who are satisfied with the job are motivated to do
work better, feel obliged and committed to their company, are loyal and responsible, more
friendly with colleagues, seek communication and cooperation, new knowledge and skills, and
achieve better working results. All this affects customer satisfaction and loyalty to the
company. So, job satisfaction is related to the organization's progress, profit, competitiveness
and success.
UA : Актульність дослідження в тому, що пробота – важлива життєва
діяльність, що забезпечує прибуток, дозволяє самореалізуватися, утвердитися у
певному середовищі, задовльняє людські амбіції. Найбільш важливий фактор
задоволеності роботою – внутрішній фактор, що включає внутрішню відповідальність
прийняття рішень, вміння використовувати свої навички і здатність досягати навчитися
нової діяльності і оцінити ефективність своєї діяльності.
Задоволеність роботою сьогодні є одним з об’єктів, що найбільше вивчається,
однією з самих складних сфер, з якою стикаються сьогодняшні керівники, намагаючись
уникнути плинності кадрів та утримання кращих співробітників. Таким чином,
роботодавці все більше уваги приділяють своїм працівникам, їх очікуванням і
задоволеності роботою. На підприємствах сьогодні відчувається швидкоплинний та
інноваційний період, що може привести до напруги та негатвиним соціальним
наслідкам. Задоволеність роботою є все більш актуальною темою, так як існує ризик
втрати висококваліфікованих спеціалістів і в той же час втрати позицій на ринку.
Методологія дослідження – у статті виконано аналіз теоретичних аспектів
задоволеності роботою. Для досягнення цілі застосовувалися методи систематизації,
порівняння і синтезу наукової літератури. Метою статті є проведення аналізу наукової
літератури з аспекту задоволеності роботою співробітників. Задачі статті: розглянути
теоретичну концепцію задоволеності роботою, обговорити фактори, що впливають на
задоволеність роботою, виявити роль задоволеності роботою.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Останнім часом велика увага
приділяється управлінню людськими ресурсами. Управління людськими ресурсами
включає організаційний розвиток, розвиток людських ресурсів і трудові відносини. Для
організації важливо, щоб компанія мотивувала своїх співробітників і добивалася їх
ефективної участі. Ключовим до ефективного результату є задоволеність робюотою.
Задовленість роботою є багатогранною концепцією, і до сих пір немає єдиної згоди
відносно тлумачення даного терміну задоволеності роботою. Автори пояснюють
концепцію задоволеності роботою по-різному. Проблему аналізують R. Hoppock, V. H.
Vroom; K. Davis, J. W. Nestrom; P. E. Spector; D. Statt; B. Aziri та інші автори.
Висновок. Задоволені роботою працівники мотивовані на краще виконання роботи,
почувають себе прихильниками своєї компанії та їй відданими, є лояльними і
відповідальними, більш дружніми до колег, шукають звязки і співпрацю, добувають
нові знання і навички, кращих результатів роботи. Все це впливає на задоволеність
клієнтами і лояльність компанії. Задоволеність роботою повязана з прогресом,
прибутком, конкуроентоспроможністю та успіхом організації.
RU : Актульность исследования заключается в том, что работа - важная
жизненная деятельность, обеспечивающая доход, позволяющая самореализоваться,
утвердиться в определенной среде, удовлетворяющая человеческие амбиции. Наиболее
важный фактор удовлетворенности работой – внутренний фактор, включающий
внутреннюю ответственность принятия решений, умение использовать свои навыки и
способность для достижения целей, научиться новой деятельности и оценить
эффективность своей деятельности. Удовлетворение работой сегодня является одним
из наиболее изучаемых объектов исследования и одной из самых сложных областей, с
которой сталкиваются сегодняшние руководители, стремясь избежать текучести кадров
и удержания лучших сотрудников. Таким образом, работодатели все больше внимания
уделяют своим работникам, их ожиданиям и удовлетворенности работой. В
предприятиях в настоящее время переживают быстроменяющийся и инновационный
период, что может привести к напряженности и негативным социальным последствиям.
Удовлетворенность работой является все более актуальной темой, так как существует
риск потери высококвалифицированных специалистов и в тоже время потери позиций
на рынке.
Методология исследования –в статье выполнен анализ теоретических аспектов
удовлетворенности работой. Для достижения цели применялись методы
систематизации, сравнения и синтеза научной литературы. Целью статьи является
проведение анализа научной литературы по аспекту удовлетворенности работой
сотрудников. Задачи статьи: рассмотреть теоретическую концепцию
удовлетворенности работой, обсудить факторы, влияющие на удовлетворение работой,
выявить роль удовлетворенности работой.
Анализ последних исследований и публикаций. В последнее время большое
внимание уделяется управлению человеческими ресурсами. Управление человеческими
ресурсами включает организационное развитие, развитие человеческих ресурсов и
трудовые отношения. Для организации важно, чтобы компания мотивировала своих
сотрудников и добивалась их эффективного участия. Ключом к эффективному
результату является удовлетворенность работой. Удовлетворение работой является
многогранной концепцией, и до сих пор нет общего согласия относительно
одинакового термина удовлетворенности работой. Авторы объясняют концепцию
удовлетворенности работой по разному. Проблему анализируют R. Hoppock, V. H.
Vroom; K. Davis, J. W. Nestrom; P. E. Spector; D. Statt; B. Aziri и другие авторы.
Выводы: Довольные работой работники мотивированы на лучшее исполнение
работы, чувствуют себя обязанными и приверженными своей компании, являются
лояльными и ответственными, более дружелюбными к коллегам, ищут связи и
сотрудничества, добывают новые знания и навыки, лучших результатов работы. Все
это влияет на удовлетворенность клиентов и лояльность компании. Удовлетворенность
работой связана с прогрессом, прибылью, конкурентоспособностью и успехом
организации.