Інституційний репозитарій ЗНУ

Соціально-педагогічні умови соціалізації дітей з особливими освітніми потребами у закладі загальної середньої освіти

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Копильова, Анастасія Сергіївна
dc.date.accessioned 2023-01-02T18:50:57Z
dc.date.available 2023-01-02T18:50:57Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.uri https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/9951
dc.description Копильова А. С. Соціально-педагогічні умови соціалізації дітей з особливими освітніми потребами у закладі загальної середньої освіти : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 231 "Соціальна робота : соціальна педагогіка" / наук. керівник О. Г. Лещенко. Запоріжжя : ЗНУ, 2022. 71 с. uk
dc.description.abstract UA : Кваліфікаційна робота: 71 с., 72 джерела, 5 додатків. Об’єкт дослідження: процес соціалізації дітей з особливими освітніми потребами у закладі загальної середньої освіти. Предмет дослідження: соціально-педагогічні умови успішної соціалізації дітей з особливими освітніми потребами у закладі загальної середньої освіти. Мета дослідження: теоретично обґрунтувати соціально-педагогічну програму успішної соціалізації дітей з особливими освітніми потребами у закладі загальної середньої освіти. Для досягнення даної мети, нами були поставлені такі завдання: 1) визначити сутність та зміст соціалізації дітей з особливими освітніми потребами у закладі загальної середньої освіти; 2) проаналізувати нормативно-правову базу щодо соціалізації дітей з особливими освітніми потребами у закладі загальної середньої освіти; 3) визначити особливості функціонування дітей з особливими освітніми потребами 4) розглянути вітчизняний та закордонний досвід успішної соціалізації дітей з особливими освітніми потребами у закладі загальної середньої освіти; 5) розкрити соціально-педагогічні умови соціалізації дітей з особливими освітніми потребами у закладі загальної середньої освіти; 6) розробити соціально-педагогічну програму успішної соціалізації дітей з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої освіти. Методи дослідження: теоретичний аналіз джерел, систематизація, узагальнення, порівняння, синтез, моделювання. Теоретичне значення роботи полягає в обґрунтуванні та систематизації сутності та змісту соціалізації дітей з особливими освітніми потребами. Практичне значення роботи полягає у розробці соціально-педагогічної програми успішної соціалізації дітей з ООП. Галузь використання: заклади загальної середньої освіти, інклюзивно-ресурсні центри, відділення соціальної реабілітації дітей з інвалідністю. uk
dc.description.abstract EN : The qualifying work consists of the introduction, 2 parts, findings, a list of literature (72 items), 5 addenda on 10 pages. The qualifying work volume is 89 pages long, 61 of them – main text. There are 1 table. The qualifying work gives a theoretical survey of the successful socialization of children with special educational needs in the inclusive school system. The research object: the process of socialization of children with special educational needs in a general secondary education institution. The research subject is socio-pedagogical conditions for the successful socialization of children with special educational needs in an institution of general secondary education. The research purpose: the effectiveness of the socialization of children with special educational needs in institutions of general secondary education largely depends on the coordinated influence of children of all team members (head of the institution, teachers, doctors, psychologist, special educators, rehabilitator, parents). The research tasks are: 1) determine the essence and content of the socialization of children with special educational needs in a general secondary education institution; 2) to analyze the normative and legal framework regarding the socialization of children with special educational needs in the institution of general secondary education; 3) determine the peculiarities of the functioning of children with special educational needs; 4) consider Ukrainian and foreign experiences of successful socialization of children with special educational needs in general secondary education institutions; 5) to reveal the socio-pedagogical conditions of socialization of children with special educational needs in the institution of general secondary education; 6) to develop a socio-pedagogical program for the successful socialization of children with special educational needs in a general secondary education institution. The research methods: theoretical analysis of sources, systematization, generalization, comparison, synthesis, modeling Part 1 “Socialization of children with special educational needs in an institution of general secondary education”. While working on the first chapter, we worked with the theoretical justification of our program. We determined: the essence and content of the socialization of children with special educational needs in an institution of general second education; the regulatory and legal framework for the socialization of children with special educational needs in the institution of general secondary education; peculiarities of functioning of children with special educational needs; domestic and foreign experience of successful socialization of children with special educational needs in a general secondary education institution. Part 2 “Social and pedagogical conditions of socialization of children with special educational needs in a general secondary education institution”. In the second chapter, we analyzed the socio-pedagogical conditions for the socialization of children with special educational needs in a general secondary education institution and developed a social-pedagogical program for the successful socialization of children with special educational needs in a general secondary education institution. uk
dc.language.iso uk uk
dc.subject соціалізація uk
dc.subject соціальна компетентність uk
dc.subject самореалізація uk
dc.subject заклад загальної середньої освіти інклюзивного типу uk
dc.subject особливі освітні потреби uk
dc.subject інклюзія uk
dc.subject жертва соціалізації uk
dc.subject успішна соціалізація uk
dc.subject socialization uk
dc.subject social competence uk
dc.subject self-realization uk
dc.subject comprehensive school of inclusive type uk
dc.subject special educational needs uk
dc.subject inclusion uk
dc.subject victim of socialization uk
dc.subject successful socialization uk
dc.title Соціально-педагогічні умови соціалізації дітей з особливими освітніми потребами у закладі загальної середньої освіти uk
dc.type Магістерська робота uk


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу