Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/10440
Title: Рецепція гонзо-журналістики сучасними українськими інтернет медіа
Authors: Третяк, Влада Романівна
Keywords: гонзо-журналістика
сучасні інтернет медіа
гонзо
Хантер Томпсон
українська інтернет журналістика
gonzo
journalism
modern internet media
Hunter Thompson
Ukrainian internet journalism
Issue Date: 2022
Abstract: UA : Магістерська робота «Рецепція гонзо-журналістики сучасними українськими інтернет медіа» – основний текст – 50 сторінок. Для виконання дипломної роботи опрацьовано 78 джерел. Об’єктом дослідження є відеоматеріали YouTube-каналів, а саме проєкти «Вечір з Яніною Соколовою» та «Без кісток» за період з березня по вересень 2022 року. Предметом дослідження є сучасні тенденції розвитку гонзо-журналістики в інтернет просторі України. Мета дослідження: виявити зміст й сутність жанру «гонзо» та простежити його розвиток у сучасних українських інтернет медіа. Теоретико-методологічні засади: основу дослідження складають праці, присвячені розгляду журналістських жанрів, зокрема жанру гонзо-журналістики, таких вітчизняних і зарубіжних дослідників Д. Бенсона, О. Бочковського, І. Вартанова, М. Василенко, Т. Вульфа, А. Іващук, Й. Лося, Б. Потятиник, І. Прокопенко, У. Стенфорда, П. Тамоні, М. Чабаненко, В. Чекмишева та інших. Отримані результати: вивчили ключові етапи розвитку, що призвели до утворення напрямку «гонзо»; ознайомилися з біографією засновника гонзо-журналістики; окреслили основні характерні особливості написання матеріалів у стилі «гонзо»; з'ясували актуальність напряму «гонзо» в сучасних українських ЗМІ та в інтернет просторі; виявити ключові ознаки «гонзо» на прикладі YouTube проєктів «Вечір з Яніною Соколовою» та «Без кісток».
EN : The master's thesis is devoted to the analysis of such a topical problem as the 67 reception of gonzo journalism by modern Ukrainian internet media. The object of the research is the video materials of YouTube channels, namely the projects "Evening with Yanina Sokolova" and "Boneless" for the period from March to September 2022. The main goal of the article is to reveal the content and essence of the genre and trace the development of "gonzo" in modern Ukrainian internet media. This determined the performance of such tasks as: – to study the key stages of development that led to the formation of the genre; – get acquainted with the biography of the founder of gonzo journalism in order to have a better understanding of the essence of the genre; – outline the main characteristic features of writing materials in the "gonzo" style; – to find out the relevance of the "gonzo" direction in modern Ukrainian mass media and in the Internet space; – identify the key features of "gonzo" using the examples of modern Ukrainian internet media; – to confirm the theory that YouTube channels with content created in the "gonzo" genre can be considered journalistic work. The article examines the main features of the "gonzo" genre, which are inherent in the work of Ukrainian Internet media. First, the study highlights the topic of gonzo journalism as a separate genre. Secondly, the use of features of the "gonzo" genre in journalistic projects on YouTube channels. The scientific novelty of mass media lies in the fact that creators need to know the theoretical and practical foundations of the direction of gonzo journalism. And it is also worth paying attention to the development of the direction, because it is interesting to the audience.
Description: Третяк В. Р. Рецепція гонзо-журналістики сучасними українськими інтернет медіа : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 061 "Журналістика" / наук. керівник О. В. Усманова. Запоріжжя : ЗНУ, 2022. 50 с.
URI: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/10440
Appears in Collections:Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів магістерського рівня вищої освіти кафедри журналістики

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tretyak 2022.pdfМагістерська робота5.65 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.