Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/11632
Title: Образ українського козацтва в європейському живописі XIX-XX століття
Authors: Гапонов, Семен Ігнатович
Keywords: ктитор
парсуна
портрет
образ
композиція
графіка
іконопис
іконостас
гіперболізація
міфологізм
візуалізація
офорт
ktetor
parsuna
portrait
image
composition
graphics
icon painting
iconostasis
hyperbolization
mythology
visualization
etching
Issue Date: 2023
Abstract: UA : Кваліфікаційна робота магістра складається з 124 сторінок, містить 73 джерел та 20 додатків. Образ як багатогранний термін нерозривно виступає, як складова будь-якої історичної епохи, збагачуючи собою її розуміння через візуалізацію об'єктів, саме тому він повинен бути предметом історичних досліджень. Козацький живопис ХІХ–ХХ століття є певним симбіозом культурних та народних досягнень минулих століть з додаванням концепції сучасних мистецьких направлень. Важливу роль в становленні козацької тематики в живописі грають соціально-політичні направлення різних держав в певні відрізки часу. Художники різних країн з притаманним своєрідним народним колоритом зображують козацьку тематику в різноманітних аспектах. Це дає змогу детального аналізу та порівняння їх творчості. Образ козацтва змальовується в уяві тогочасного суспільства через картини народних та релігійних напрямів, які в тісному взаємозв'язку будуть використувавати у авторських роботах, орінтуючись цим доробком. Найяскравішим прикладом народної картини й досі залишається загальновідомий, легендарний козак-бандурист Мамай. Існує багато теорій щодо його походження та авторів, у різних верствах суспільства ставлення до цього образу неоднозначне. Картини релігійного напрямку показували козаків виключно у позитивному ставленні та стали основою для авторських картин, які поєднають у собі народні та християнські тенденції малювання. Для православних священиків козацька особа була майже святою, адже лише вони захищали свою віру від турецької навали та окатоличення. Саме тому козаків зображали на іконах, розписували собори чи монастирі. Упродовж ХІХ–ХХ століття, паралельно з розвитком народних картин, релігійні трансформується в авторські, і вже в залежності від етнічного походження автора, образи козацтва змальовуються діаметрально протилежно. Основними представниками української плеяди художників були: Т. Шевченко, С.Васильківський та І. Рєпін. Польськими представниками були художники Ю. Коссак, Я. Матейка, Ю. Брандт і В. Павлішак. За радянських часів козацька тематика майже не розвивалися. Тотальне домінування соцреалізму придушувало українську національну самосвідомість. В ті часи образ козацтва міг "вспливати" лише у вигляді ілюстрацій до дозволених творів української літератури чи в контексті пропагандизму заполітизиванної тематики в контексті єдності слов’янських народів. Проте все ж таки були певні проблиски у період коренізаціі та шістдесятництва, але нове життя козацький живопис знайшов зі здобуттям незалежності України і залишається актуальним до сьогодні.
EN : The master's qualifying paper consists of 124 pages, contains 73 used sources and 20 appendixes. The image as a multifaceted term inseparably acts as a component of any historical era, enriching its understanding through the visualization of objects, which is why it should be the subject of historical research. Cossack painting of the 19th-20th centuries is a symbiosis of cultural and folk achievements of past centuries with the addition of the concept of modern art movements. An important role in the formation of the Cossack theme in painting is played by the social and political trends of different states in certain periods of time. Artists from different countries with a characteristic original folk color depict the Cossack theme in various aspects. This makes it possible to analyze and compare their work in detail. The image of the Cossacks is depicted in the imagination of the society of that time through pictures of folk and religious trends, which in close connection will be used in the author's works, guided by this hangover. The most striking example of a folk painting is up to now well-known legendary Mamai Cossack bandura-player. There are many theories about its origin and authors, in different sectors of society the attitude towards this image is ambiguous. Pictures of the religious direction showed the Cossacks exclusively in a positive way and served as the basis for the author's paintings, combining folk and Christian drawing trends. For Orthodox priests, the Cossack person was almost holy, because only they defended their faith from the Turkish invasion and Catholicism. Therefore, the Cossacks were depicted in icons, painted in cathedrals or houses of prayer. During the 19th and 20th centuries, in parallel with the development of folk paintings, religious ones are transformed into author's ones, and depending on the ethnic origin of the author, the images of the Cossacks are depicted diametrically opposite. The main representatives of the Ukrainian constellation of artists were: T. Shevchenko, S. Vasylkivskyi and I. Repin. Polish representatives were artists Yu. Kossak, Ya. Mateyka, Yu. Brandt and V. Pavlishak. In Soviet times, the Cossack theme almost did not develop. The total dominance of socialist realism suppressed Ukrainian national identity. In those days, the image of the Cossacks could “come to light” only in the form of illustrations for permitted works of Ukrainian literature or in the context of propaganda of politicized topics in the context of the unity of the Slavic peoples. However, there were still certain glimpses during the period of indigenization and the sixties, but Cossack painting found a new life with the independence of Ukraine and remains relevant to this day.
Description: Гапонов С. І. Образ українського козацтва в європейському живописі ХІХ-ХХ століття : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 032 "Історія та археологія" / наук. керівник Ю. О. Іріоглу. Запоріжжя : ЗНУ, 2023. 124 с.
URI: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/11632
Appears in Collections:Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів магістерського рівня вищої освіти кафедри джерелознавчих студій та суспільних комунікацій

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Гапонов2023.docxМагістерська робота6.7 MBMicrosoft Word XMLView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.