Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/17282
Title: Розвиток комунікативної компетенції підлітків засобами соціального-педагогічного проєктування
Authors: Кара, Кирило Юрійович
Keywords: компетентність
комунікативна компетенція
учні підліткового віку
підлітки
проєктування
підлітки
проєкт
communicative competence
competence
teenage students
teenagers
designing
project
Issue Date: 2023
Abstract: UA : Кваліфікаційна робота: 69 с., 9 таблиць, 10 рисунків, 62 джерела, 3 додатка. Об’єкт дослідження: процес розвитку комунікативної компетенції підлітків. Предмет дослідження: розвиток комунікативної компетенції підлітків засобами соціально-педагогічного проєктування. Мета дослідження: теоретично обґрунтувати психолого-педагогічні умови розвитку комунікативної компетенції підлітків засобами соціально педагогічного проєктування. Мета і завдання були досягнуті завдяки використанню таких методів наукового соціально-педагогічного дослідження: - теоретичні: ретроспективний, порівняльний системний аналіз, узагальнення, класифікація теоретичних і дослідних даних з метою визначення ключових понять дослідження, обґрунтування психолого-педагогічних умов формування комунікативної компетенції підлітків; - емпіричні: включене й систематичне спостереження, самоспостереження для розробки методичних рекомендацій щодо реалізації в освітній процес соціально-педагогічного проєкту як засобу формування комунікативної компетенції підлітків. Теоретичне значення роботи полягає у комплексному підході розгляду основ формування комунікативної компетенції підлітків, основні характеристики проєктування та застосування як навчальної технології. Практичне значення роботи полягає у здійсненні аналізу стану формування комунікативної компетенції підлітків та отримання результатів для надання рекомендацій щодо впровадження соціально-педагогічного проекту для використання в освітньому процесі загальноосвітніх шкіл вчителями, вихователями у групах продовженого дня під час організації навчання та виховання з дітьми молодшого шкільного віку, у використанні викладачами та студентами вищих закладів у процесі підготовки та проведенні лекцій і семінарів з вивчення психолого-педагогічних курсів і методик навчання навчальних предметів початкової школи. Галузь використання: загальноосвітні школи, навчально-виховні та лікувально-виховні заклади, школи ресоціалізації.
EN : The qualification paper consists of an introduction, 2 parts, conclusions. The volume of the qualification work is 69 pages, of which 39 is the main text. There are 9 tables and 10 illustration. The qualification paper provides a theoretical review of the principles of the formation of communicative competence of adolescents and describes the research and analysis of the state of the formation of communicative competence of adolescents and the formation of recommendations for the introduction of a socio pedagogical project into the educational process based on the obtained results. The object of the study: the process of developing the communicative competence of teenagers. The subject of the study: the development of communicative competence of teenagers by means of socio-pedagogical design. The purpose of the study: to theoretically substantiate the psychological and pedagogical conditions for the development of the communicative competence of teenagers by means of socio-pedagogical design. The tasks of the research are: 1) to determine the essence of the concept of "communicative competence" in scientific and pedagogical literature; 2) consider the peculiarities of implementation and the main characteristics of design as an educational technology; 3) carry out an analysis of the state of formation of the communicative competence of adolescents; 4) to formulate recommendations for the introduction of a socio-pedagogical project into the educational process as a means of forming the communicative competence of adolescents. The part 1 «Theoretical foundations of the formation of communicative competence of adolescents by means of socio-pedagogical design» the essence of the concept of “communicative competence” and its features as a social phenomenon are described; considers the peculiarities of implementation and the main characteristics of designing as an educational technology. The part 2 «Analysis of the state of formation of the communicative competence of adolescents» shows the results of the theoretical analysis of the sources, the classification of theoretical data with the aim of determining the key concepts of the study of the peculiarities of the communicative activity of adolescents' competence are given. The analysis of the state of formation of the communicative competence of teenagers and the generalization of recommendations on the introduction of a socio-pedagogical project into the educational process were carried out. The theoretical significance of the work lies in the comprehensive approach of considering the foundations of the formation of communicative competence of teenagers, the main characteristics of design and application as an educational technology. The practical significance of the work consists in the analysis of the state of formation of the communicative competence of teenagers and the obtaining of results for the provision of recommendations for the implementation of a socio-pedagogical project for use in the educational and educational process of primary school. care of teachers, during the organization of training and upbringing with children of teenage age, is used by teachers and students of higher educational institutions in the process of preparing and conducting lecture and seminar classes on the study of psychological teachers courses and teaching methods.
Description: Кара К. Ю. Розвиток комунікативної компетенції підлітків засобами соціального-педагогічного проєктування : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 231 "Соціальна робота: соціальна педагогіка" / наук. керівник Ю. Р. Мацкевіч. Запоріжжя : ЗНУ, 2023. 69 с.
URI: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/17282
Appears in Collections:Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів магістерського рівня вищої освіти кафедри соціальної педагогіки та спеціальної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Кара.pdfМагістерська робота1.37 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.