Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/17290
Title: Соціально-педагогічна профілактика суіцидальної поведінки старшокласників
Authors: Котова, Каріна Олександрівна
Keywords: старшокласники, які мають схильності до суїциду
суїцид
підлітковий вік
профілактика схильності до суїцидальної поведінки
соціально-педагогічна профілактика
suicide
suicidal behavior
predisposition to suicidal behavior
socio-pedagogical prevention
Issue Date: 2023
Abstract: UA : Кваліфікаційна робота: 113 с., 10 таблиць, 7 рисунків, 81 використане джерело. Об’єкт дослідження: процес соціально-педагогічної профілактики схильності до суїцидальної поведінки серед старшокласників. Предмет дослідження: зміст, форми та методи соціально-педагогічної профілактики схильності до суїцидальної поведінки старшокласників. Гіпотеза дослідження – старшокласники з низьким рівнем тривожності менше схильні до суїцидальної поведінки, ніж старшокласники, які мають високий рівень тривожності. Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити процес соціально-педагогічної профілактики схильності до суїцидальної поведінки старшокласників. Методи дослідження: теоретичні: вивчення та аналіз психолого-педагогічної, науково-методичної літератури, що забезпечило розгляд загальних теоретичних питань з проблеми дослідження; вивчення, аналіз і узагальнення досвіду в контексті проблеми дослідження; зіставлення та узагальнення отриманих результатів дослідження з метою обґрунтування сутності досліджуваного явища та визначення оптимальних умов соціально-педагогічної роботи з старшокласниками, які мають схильність до суїцидальної поведінки; емпіричні: діагностичні (усне опитування, бесіда, інтерв’ювання); праксиметричні (аналіз результатів діяльності), за допомогою яких упорядковано та систематизовано дослідницькі матеріали Теоретичне значення дослідження. У ході роботи було висвітлено основні категоріальні поняття проблеми дослідження; визначено специфіку соціально-виховної роботи з старшокласниками, схильними до суїцидальної поведінки. Практичне значення дослідження полягає в тому, що основні висновки роботи доповнюють знання і можуть слугувати науковій розробці проблеми соціально-педагогічної профілактики серед старшокласників з схильністю до суїцидальної поведінки, а також сприяти її використанню в розробці методичної рекомендації в контексті проблеми дослідження. Матеріал дослідження може бути впроваджений у ЗЗСО. Галузь використання: заклади загальної середньої освіти.
EN : The qualifying work consists of introduction, 2 parts, findings, list of literature (81 items). The qualifying work volume is 113 pages long, 77 of them – main text. There are 10 tables and 7 illustration. The qualification work provides a theoretical overview and an experimental investigation into the predisposition to suicidal behavior among high school students, adhering to all formatting and grammatical conventions. The research object: the process of socio-pedagogical prevention of the predisposition to suicidal behavior among high school students. The research subject: content, forms, and methods of socio-pedagogical prevention of the predisposition to suicidal behavior among high school students. The research purpose: theoretically substantiate and experimentally verify the process of socio-pedagogical prevention of the inclination towards suicidal behavior in high school students. The research tasks are: 1. Identify the problem of susceptibility to suicidal behavior among high school students through various scientific approaches and analyze international experiences in preventing the predisposition of high school students to suicidal behavior. 2. Characterize the social and psychological factors contributing to the inclination towards suicidal behavior in high school students. 3. Determine the essence and content of socio-pedagogical work with high school students who have a predisposition to suicidal behavior. 4. Theoretically justify the methodology for researching the inclination towards suicidal behavior in high school students. 5. Conduct research-experimental work to investigate the inclination towards suicidal behavior in high school students. Based on the obtained results, develop a program for socio-pedagogical prevention with high school students exhibiting a predisposition to suicidal behavior. Part 1. "Theoretical foundations of social-pedagogical work with high school students prone to suicidal behavior" highlights the issue of susceptibility to suicidal behavior among high school students from various scientific perspectives; examines the analysis of international experiences in preventing high school students from developing a predisposition to suicidal behavior; describes the social and psychological factors contributing to the inclination towards suicidal behavior in high school students; elucidates the essence and content of social-pedagogical work with high school students prone to suicidal behavior. Part 2. "Research-experimental work on the social-pedagogical prevention of the predisposition to suicidal behavior in high school students". Reflects the methodology for studying the predisposition to suicidal behavior in high school students; a program for socio-pedagogical prevention with high school students exhibiting a predisposition to suicidal behavior. The analysis of the results confirmed the effectiveness of the developed and implemented program.
Description: Котова К. О. Соціально-педагогічна профілактика суіцидальної поведінки старшокласників : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 231 "Соціальна робота: соціальна педагогіка" / наук. керівник Т. Г. Соловйова. Запоріжжя : ЗНУ, 2023. 113 с.
URI: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/17290
Appears in Collections:Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів магістерського рівня вищої освіти кафедри соціальної педагогіки та спеціальної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Котова.pdfМагістерська робота1.22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.