Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/17303
Title: Соціально-педагогічна адаптація внутрішньо переміщених осіб у місцях тимчасового перебування
Authors: Тимофєєнко, Катерина Іванівна
Keywords: внутрішньо переміщені особи
адаптація
соціально-педагогічна адаптація
місця тимчасового перебування
internally displaced persons
adaptation
social and pedagogical adaptation
places of temporary residence
Issue Date: 2023
Abstract: UA : Кваліфікаційна робота: 81 с., 6 рисунків, 5 таблиць, 75 джерел, 5 додатків. Об’єкт соціально-педагогічного дослідження: процес адаптації до умов у місцях тимчасового перебування. Предмет соціально-педагогічного дослідження: зміст, форми та методи соціально-педагогічної адаптації внутрішньо переміщених в місцях тимчасового перебування. Мета кваліфікаційної роботи: розробити та експерементально перевірити програму соціально-педагогічної адаптації внутрішньо переміщених осіб у місцях тимчасового перебування. Методи дослідження: теоретичні: аналіз філософської, соціологічної, психологічної, педагогічної, зокрема соціально-педагогічної, літератури для узагальнення теоретичних підходів щодо соціальної роботи з вимушеними мігрантами; емпіричні: спостереження, опитування, анкетування, бесіди; методи визначення кількісних та якісних характеристик отриманих результатів. Теоретичне значення полягає у визначенні понять «внутрішньо переміщена особа» та «соціально-педагогічна адаптація» та обґрунтуванні особливостей соціально-педагогічної адаптації внутрішньо переміщених осіб, узагальненні рекомендацій щодо оптимізації форм та методів ресоціалізації ВПО у місцях тимчасового перебування в умовах воєнного стану. Практичне значення полягає в тому, що теоретичні та практичні матеріали кваліфікаційної роботи можна використовувати у практичній діяльності соціальних працівників, фахівців установ соціального захисту, центрів зайнятості, волонтерських організацій. Галузь використання: центри соціального обслуговування, волонтерські штаби.
EN : The qualification work consists of an introduction, 2 parts, findings, a list of references (75 items). Today, the military invasion of the Russian Federation on the territory of Ukraine, the occupation and annexation of the Crimean peninsula, armed aggression in the southeastern regions led to the emergence of a new social phenomenon – internally displaced persons. Thousands of people were forced to leave their homes. Therefore, they had to start a new life in another “safe” area. Some of the Ukrainian citizens have become forced migrants, but all of them need socio-pedagogical support in order to successfully adapt to new places of stay. This is a new challenge for our country, so it is important to understand how to optimally organize support for such people during the war. The purpose of the study: to develop and to experimentally test the program of social and pedagogical adaptation of internally displaced persons in places of temporary stay. The research tasks: 1. To determine the essence and content of the concept of «internally displaced person» as a socio-pedagogical phenomenon. 2. To reveal the essence and content of the concept of «adaptation» of the category of internally displaced persons. 3. To analyze the legal framework and experience of social and pedagogical adaptation of internally displaced persons. 4. To develop and experimentally test the program of adaptation of internally displaced persons in places of temporary stay. 5. To develop practical recommendations for social pedagogues regarding social and pedagogical adaptation of internally displaced persons in places of temporary stay. The object of the study: the process of adaptation to conditions in places of temporary stay. The subject of the study: content, forms and methods of socio-pedagogical adaptation of internally displaced persons in places of temporary stay. Part 1 “Theoretical foundations of socio-pedagogical adaptation of internally displaced persons” the essence and meaning of the concept of “internally displaced person” as a socio-pedagogical phenomenon, the essence and meaning of the concept of “adaptation” in relation to the category of internally displaced persons are considered, and the legal framework of social and pedagogical adaptation of internally displaced persons in Ukraine are analyzed. Part 2 “Research on socio-pedagogical prevention of Internet addiction in teenagers from large families” the research methods of social and pedagogical adaptation of internally displaced persons are specified, a program of social and pedagogical adaptation of internally displaced persons is developed based on a volunteer fund, qualitative changes in the adaptation of Ukrainians to new living conditions are analyzed and de veloped for social pedagogues regarding social and pedagogical adaptation of internally displaced persons in places temporary stay. The results of the research can be used for practical activities of social workers, specialists of social protection institutions, employment centers, volunteer organizations for socio-pedagogical adaptation of internally displaced persons.
Description: Тимофєєнко К. І. Соціально-педагогічна адаптація внутрішньо переміщених осіб у місцях тимчасового перебування : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 231 "Соціальна робота: соціальна педагогіка" / наук. керівник Н. В. Заверико. Запоріжжя : ЗНУ, 2023. 81 с.
URI: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/17303
Appears in Collections:Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів магістерського рівня вищої освіти кафедри соціальної педагогіки та спеціальної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Тимофєєнко.pdfМагістерська робота1.28 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.