Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/17304
Title: Соціально-педагогічна профілактика Інтернет аддикції у підлітків з багатодітних сімей
Authors: Тицька, Оксана Ігорівна
Keywords: адикція
інтернет-адикція
багатодітні сім'ї
соціально-педагогічна профілактика Інтернет-адикції у підлітків
addiction
internet addiction
large families
social and pedagogical prevention of Internet addiction in adolescents
Issue Date: 2023
Abstract: UA : Об’єкт кваліфікаційної роботи: процес соціально-педагогічної допомоги підліткам з Інтернет аддикцією з багатодітних сімей. Предмет кваліфікаційної роботи: соціально-педагогічна профілактики Інтернет адикції у підлітків з багатодітних сімей. Мета кваліфікаційної роботи: теоретично обґрунтувати та методологічно визначити програму соціально-педагогічної профілактики Інтернет адикції у підлітків з багатодітних сімей. Методи дослідження: теоретичні: аналіз і узагальнення теоретичних джерел з теми дослідження; емпіричні: анкетування; інтерв’ю; спостереження. Теоретичне значення полягає в уточненні і конкретизації сутності понять «Інтернет адикція», «багатодітна родина», «Інтернет адикція у підлітків» «соціально-педагогічна профілактика», «соціально-педаогічна профілактика Інтернет адикції у підлітків з багатодітних родин»; розробці рекомендацій щодо запобігання Інтернет адикції для підлітків з багатодітних родин. Практичне значення дослідження полягає у можливості застосування методичного інструментарію для попередження та профілактики Інтернет адикції у підлітків та використанні результатів дослідження у роботі вчителів, соціальних педагогів та соціальних робітників у процесі розроблення методичного забезпечення. Галузь використання: школи, центри соціального обслуговування.
EN : The Internet has become an integral part of our lives. But the Internet provides not only an opportunity to develop abilities, expand the range of interests and improve knowledge. It is a real threat to both adults and children. Doctors, scientists and ordinary users have been worried about the problem of global "internetization" for many years. The number of people who are under the power of addiction is steadily growing: we often see people with red eyes, trembling hands and those who communicate, if you can call it that, in incomprehensible computer slang. People are no longer able to spend several hours without their smartphone, and disconnected Internet can lead to depression. Therefore, it is important to investigate the impact of social networks specifically on teenagers, who may lack parental attention in real life. The purpose of the study: to theoretically substantiate and methodologically define a program of socio-pedagogical prevention of Internet addiction among teenagers from large families. The research tasks are: 1) Define the essence and content of the concept «Internet addiction». 2) To analyze the domestic and foreign experience of prevention of Internet addiction in teenagers from large families. 3) To determine the essence and meaning of the concept «child from a large family» and the peculiarities of the functioning of adolescents in large families. 4) To theoretically substantiate and methodologically determine the program of application of socio-pedagogical prevention of Internet addiction in teenagers from large families. 5) Develop recommendations for preventing Internet addiction for teenagers from large families. The object of the study: the process of socio-pedagogical assistance to teenagers with Internet addiction from large families. The subject of the study: socio-pedagogical prevention of Internet addiction in teenagers from large families. Part 1 «Theoretical foundations of socio-pedagogical prevention of Internet addiction in teenagers from large families» the essence and content of the concepts «Internet addiction» and «child from a large family», peculiarities of the functioning of adolescents in large families, as well as domestic and foreign experience of socio-pedagogical prevention of Internet addiction in adolescents from large families are considered. Part 2 «Research on socio-pedagogical prevention of Internet addiction in teenagers from large families» typical methods, forms and methods of socio-pedagogical prevention of Internet addiction among teenagers are described. Based on them, a social-pedagogical prevention program for Internet addiction among teenagers from large families was created, and the possible results of the implementation of such a program were analyzed. The results of the research can be used for the prevention of Internet addiction in teenagers in the work of teachers, social pedagogues and social workers in the process of developing methodological support.
Description: Тицька О. І. Соціально-педагогічна профілактика Інтернет аддикції у підлітків з багатодітних сімей : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 231 "Соціальна робота: соціальна педагогіка" / наук. керівник М. О. Гладиш. Запоріжжя : ЗНУ, 2023. 66 с.
URI: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/17304
Appears in Collections:Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів магістерського рівня вищої освіти кафедри соціальної педагогіки та спеціальної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Тицька.pdfМагістерська робота895.7 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.