Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/17423
Title: Соціально-педагогічна адаптація дітей молодшого дошкільного віку до умов закладу дошкільної освіти
Authors: Шендрик, Анастасія Олександрівна
Keywords: адаптація
адаптаційний період
соціальна адаптація
дезадаптація
виховання
спілкування
дитина дошкільного віку
adaptation
adaptation period
social adaptation
disadaptation
education
communication
preschool child
Issue Date: 2023
Abstract: UA : Кваліфікаційна робота: 89 с., 2 рисунка, 46 джерел, 1 додаток. Мета даної роботи: висвітлити механізм адаптації дітей до освітніх закладів, створити систему роботи педагогічного колективу, яка б сприяла забезпеченню емоційного благополуччя дитини і формуванню особистісних якостей, які в подальшому стануть основою перебування дитини у дитсадку або школі. Предметом дослідження виступає психологічні проблеми адаптації дітей до умов навчальних закладів. Об’єкт дослідження – процес адаптації. Теоретичне значення дослідження: полягає в тому, що нами систематизовані й узагальнені погляди вітчизняних і закордонних дослідників стосовно особливостей адаптації дітей молодшого дошкільного віку до умов закладу дошкільної освіти. Теоретичні висновки дозволяють розширити знання щодо специфіки соціально-педагогічної роботи з батьками дітей молодшого дошкільного віку. Практичне значення дослідження: аналіз теоретичних основ вивчення особливостей адаптації дітей молодшого дошкільного віку до умов закладу дошкільної освіти дозволив виявити сутність і основні напрямки соціально-педагогічної адаптації; розкрити механізм адаптації дітей до умов закладу дошкільної освіти. Матеріали роботи можуть бути використані практичними психологами, вихователями закладів дошкільної освіти у роботі з дітьми та батьками. Галузь використання: заклади дошкільної освіти.
EN : The qualification work consists of an introduction, 2 parts, findings, a list of references (46 items). During the scientific and technical revolution, constant changes in living conditions on Earth, and the ecological crisis in Ukraine, the problem of survival is closely intertwined with the possibilities of adaptation, becoming the main task of human life. In this regard, the early formation and training of adaptive capabilities plays a significant role in the development of personality. The purpose of the research: highlight the mechanism of children's adaptation to educational institutions, create a system of work of the pedagogical team that would contribute to ensuring the child's emotional well-being and the formation of personal qualities that will later become the basis of the child's stay in kindergarten or school. The research tasks: 1) conducting a theoretical analysis of literary sources on the research problem; 2) identifying the characteristics of children's behavior during the adaptation period; 3) determination of methods of pedagogical management of pupils' behavior from the first days of their stay in an educational institution; 4) analysis of the adaptation period; 5) development of recommendations based on the results of conducted research and compilation of the work system. The subject of the research is the psychological problems of children's adaptation to the conditions of educational institutions. The object of research is the process of adaptation. Part 1 “Adaptation of the child to the conditions of the preschool” the essence of the concept of "adaptation” is revealed; the age characteristics of children who enter preschool are analyzed; the main causes of complications of children's adaptation to new living conditions are considered. Part 2 “Adaptation of the child to school” the role of individual characteristics of children in adaptation to systematic education is revealed; considered school maladjustment; an experimental study was conducted Work materials can be used in preschool education institutions and by parents.
Description: Шендрик А. О. Соціально-педагогічна адаптація дітей молодшого дошкільного віку до умов закладу дошкільної освіти : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 231 "Соціальна робота: соціальна педагогіка" / наук. керівник І. В. Кучерак. Запоріжжя : ЗНУ, 2023. 89 с.
URI: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/17423
Appears in Collections:Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів магістерського рівня вищої освіти кафедри соціальної педагогіки та спеціальної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Шендрик.pdfМагістерська робота1.08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.