Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/17776
Title: | Самореалізація особистості викладача в умовах закладу вищої освіти |
Authors: | Репенко, Дмитро Леонідович |
Keywords: | самореалізація педагогічна культура самореалізація викладача закладу вищої освіти самовизначення творча самореалізація творчий потенціал тренінг self-realization pedagogical culture self-realization of a teacher in an institution of higher education self-determination creative self-realization creative potential training |
Issue Date: | 2023 |
Abstract: | UA : Мета дослідження: здійснити теоретичний аналіз змісту, розвитку та умов самореалізації викладачів закладів вищої освіти та експериментально апробувати програму тренінгових занять. Об’єкт дослідження: процес самореалізації особистості викладача закладу вищої освіти. Предмет дослідження: особливості самореалізації викладача в умовах закладу вищої освіти. У роботі визначено зміст поняття «самореалізація викладача закладу вищої освіти»; досліджено проблему самореалізації викладача закладу вищої освіти з огляду на зроблені раніше дослідження; розкрито умови успішної самореалізації особистості викладача закладу вищої освіти; розроблено та експериментально перевірено ефективність тренінгових занять які забезпечать самореалізацію викладача закладу вищої освіти; розроблено рекомендації викладачам закладів вищої освіти для досягнення ними професійно-особистісної самореалізації. Практичне значення одержаних результатів полягає у тому, що розроблено та впроваджено методику діагностики самореалізації особистості викладача ЗВО; розроблено методичні рекомендації викладачам закладів вищої освіти для досягнення ними професійно-особистісної самореалізації. EN : The purpose of the study: to carry out a theoretical analysis of the content, development and conditions of self-realization of teachers of higher education institutions and experimentally test the program of training classes. The object of research: the process of self-realization of the personality of a teacher of a higher education institution. The subject of the study: peculiarities of the teacher's self-realization in the conditions of a higher education institution. The work defines the content of the concept of "self-realization of a teacher of a higher education institution"; the problem of self-realization of a teacher of a higher education institution was investigated in view of the previously conducted research; the conditions for successful self-realization of the personality of a teacher of a higher education institution are revealed; developed and experimentally verified the effectiveness of training classes that will ensure self-realization of a teacher of a higher education institution; recommendations were developed for teachers of higher education institutions to achieve their professional and personal self-realization. The practical significance of the obtained results lies in the fact that the method of diagnosis of the self-realization of the personality of the teacher of higher educational institutions has been developed and implemented; methodical recommendations were developed for teachers of higher education institutions to achieve their professional and personal self-realization. |
Description: | Репенко Д. Л. Самореалізація особистості викладача в умовах закладу вищої освіти : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 011 «Освітні, педагогічні науки» / наук. керівник О. І. Іваницький. Запоріжжя : ЗНУ, 2023. 80 с. |
URI: | https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/17776 |
Appears in Collections: | Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів магістерського рівня вищої освіти кафедри педагогіки та психології освітньої діяльності |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Repenko.pdf | Магістерська робота | 807.07 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.