Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/1834
Title: Образ Першої світової війни у культурній пам’яті Німеччини та Франції: порівняльний аналіз
Authors: Леонт'єва, Ганна Олександрівна
Keywords: Перша світова війна
Велика війна
місця пам’яті
образ війни
культурна пам’ять
історія ментальностей
комеморація
Issue Date: 2019
Abstract: UA : Об’єкт дослідження: культурна пам’ять. Предмет дослідження: порівняльний аналіз образу Першої світової війни у культурній пам’яті Німеччини та Франції. Мета: на основі аналізу джерел та літератури розглянути Першу світову війну в рамках історії ментальностей. Дослідити представлення образу цього глобального конфлікту у культурній пам’яті та уяві двох народів – Франції та Німеччини. Проаналізувати й порівняти їхнє сприйняття й засоби комеморації даної події в національній історії, мистецтві та культурі. Наукова новизна роботи: тема Першої світової війни розглянута нами під новим кутом зору та якомога широко й детально. В рамках доволі сучасного історичного напрямку, культурної антропології, нами актуалізовано питання сприйняття та відображення в різних сферах культури та суспільного життя Німеччини та Франції образу Першої світової війни, а також репрезентацію цього образу в історичній пам’яті населення. Висновки: проаналізована нами література відображає ступінь вивченості питань, що ми розглядаємо в даній роботі. Так, політика пам’яті та «memory studies» є найбільш дослідженою галуззю історії Першої світової. Проблема висвітлення образу Великої війни у мистецтві, особливо у кінематографі та музиці потребує подальших узагальнень та розвідок. Нами було опрацьовано достатню кількість джерел. За допомогою них було прослідковано як змінювалось ставлення до цієї події в літературі, музичному, художньому та кіномистецтві в першій половині XX ст. Щодо методології, то нами були використані як загальнонаукові так і спеціально історичні методи та принципи. Проаналізувавши розвиток мистецтва в першій половині XX ст., ми з’ясували, що у живописі, скульптурі, літературі і кіно займались пошуком нових засобів вираження, форм, інтерпретацій, заперечували принципи й канони класичного, академічного мистецтва. В усіх цих напрямках після Першої світової сталися зміни, деякі з них взагалі зникли. Це свідчить про прямий вплив такої глобальної події на світовідчуття митців і їх самовираження. Також в роки війни й до 1939 р. було створено велику кількість кінокартин. Основним жанром в цей період була драма, окрім цього знімали комедії, трилери, бойовики, шпигунські фільми, мультиплікацію тощо. Теми, яких торкались у цих стрічках – це фронтові будні, військові операції, бойові дії, туга за домом, жіноче питання, любовні пристрасті й маса інших актуальних для того часу тем. Образ «своїх» переважно позитивний, а ворог показаний з негативних сторін, хоча є й виключення. Щодо музичних творів, то більшість з них були створені для агітації, підтримки бойового духу, прославлення перемог. Найбільш поширеним жанром є патріотична пісня. В таких творах оспівується батьківщина, національні символи, героїзм військових, матерів, які віддають своїх синів до армії і жінок та дітей, які їх вірно чекають і підтримують тил. Також, як у Франції, так і в Німеччині існувала ціла когорта художників, які присвятили своє життя Першій світовій і потім виразили свої спогади, почуття в картинах. Їх твори виражають весь пережитий ними жах, відчай, всі негативні відчуття й емоції. Також чимало письменників та поетів були свідками і приймали участь у Великій війні. Їх світобачення після цього кардинально змінилось. Вони детально зображають фронтові будні, обстріли, зневіру та втому, розчарування. Більшість їх творів є антивоєнними. Що стосується «місць пам’яті» Великої війни, то вони сьогодні є місцями примирення, вшанування полеглих й налагодження відносин між Німеччиною та Францією. Там досі є пам’ятні таблички, скульптури, кладовища. Й не лише матеріально, але й духовно в різних творах мистецтва ці події закріплювались в пам’яті сучасників. Вони й досі впливають на колективні уявлення про той період вже у сьогоднішньому західному суспільстві.
EN : The research object of bachelor's thesis:cultural memory. The subject of the study iscomparative analysis of the image of World War I in the cultural memory of Germany and France. The aim of the research:to analyze the First World War in the context of the history of mentalities, based on the analysis of sources and literature. Explore the portrayal of this global conflict in cultural memory and the imagination of two societies – France and Germany. Analyze and compare their perceptions and means of commemorating this event in national history, art and culture. The novelty of the work:the theme of the First World War is considered by us from a new perspective and as wide and detailed as possible. In the context of a fairly modern historical direction, cultural anthropology, we have actualized the issue of perception and reflection in different spheres of culture and public life in Germany and France of the image of the First World War, as well as the representation of this image in the historical memory of the population. Conclusions:the literature we have analyzed reflects the degree of study of the issues we consider in this paper. Yes, memory and memory studies are the most researched branch of World War I history. The problem of illuminating the image of the Great War in the arts, especially in cinema and music, needs further generalization and exploration. We have processed a sufficient number of sources. With the help of them it was followed how the attitude to this event changed in literature, music, art and cinema in the first half of the XX century. In terms of methodology, we have used both general scientific and specially historical methods and principles. Analyzing the development of art in the first half of the XX century, we found that in painting, sculpture, literature and cinema were engaged in the search for new means of expression, forms, interpretations, denied the principles and canons of classical, academic art. Changes have taken place in all these areas since the First World War, some of them have disappeared altogether. This demonstrates the direct impact of such a global event on the world of artists and their self-expression. Also during the war and until 1939, a large number of films were created. The main genre during this period was drama, in addition to shooting comedies, thrillers, action films, spy films, animation and more. The topics touched on in these tapes are front-line weekdays, military operations, fighting, homesickness, women's issues, love passions and a host of other relevant topics. The image of "one's own" is mostly positive, and the enemy is shown on the negative side, although there are exceptions. As for the musical works, most of them were created for agitation, support of fighting spirit, glorification of victories. The most common genre is the patriotic song. In such works the homeland, national symbols, heroism of the military, mothers who give their sons to the army and women and children who faithfully wait for them and support the rear are sung. Also, in France and Germany, there was a whole cohort of artists who dedicated their lives to the First World and then expressed their memories, feelings in the paintings. Their works express all their horror, despair, all negative feelings and emotions. Also, many writers and poets witnessed and participated in the Great War. Their worldview subsequently changed dramatically. They depict in detail the front days, shelling, despair and fatigue, disappointment. Most of their works are anti-war. As for the «memory places» of the Great War, today they are places of reconciliation, honoring the fallen and establishing relations between Germany and France. There are still plaques, sculptures, cemeteries there. Not only materially but also spiritually in various works of art these events were fixed in the memory of contemporaries. They still influence on the collective notions of that period already in modern Western society.
Description: Леонт'єва Г. О. Образ Першої світової війни у культурній пам’яті Німеччини та Франції: порівняльний аналіз : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 032 "Історія та археологія" / наук. керівник О. М. Маклюк. Запоріжжя : ЗНУ, 2019. 128 с.
URI: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/1834
Appears in Collections:Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів магістерського рівня вищої освіти кафедри всесвітньої історії та міжнародних відносин

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Леонт'єва Г.О..pdfМагістерська робота10.54 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.