Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/18590
Title: Формування соціальної компетентності у молодших підлітків з особливими освітніми потребами засобами музикотерапії
Authors: Волков, Євгеній Сергійович
Keywords: соціальна компетентність
молодші підлітки
особливі освітні потреби
музикотерапія
social competence
young adolescents
special educational needs
music therapy
Issue Date: 2023
Abstract: UA : Кваліфікаційна робота: 69 с., 3 рисунки, 1 таблиця, 1 додаток, 58 джерел. Об'єкт дослідження: розвиток соціальної компетентності у молодших підлітків з особливими освітніми потребами. Предмет дослідження: зміст, форми та методи формування соціальної компетентності у молодших підлітків із особливими освітніми потребами. Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та проаналізувати зміст, форми та методи формування соціальної компетентності у молодших підлітків з особливими освітніми потребами. Методи дослідження: теоретичні (аналіз, систематизація, узагальнення), емпіричні (анкетування, бесіда, порівняння, експеримент). Теоретичне значення роботи полягає у комплексному вивчені умов для формування соціальної компетентності у молодших підлітків з особливими освітніми потребами. Практичне значення роботи полягає в розробці рекомендацій застосування ефективних засобів музикотерапії, які сприяють формуванню соціальної компетентності у молодших підлітків з особливими освітніми потребами. Галузь використання: освітні установи, позашкільні заклади.
EN : The qualification work consists of introduction, 2 chapters, conclusions, list of references (58 titles, 4 of them in foreign language), 1 table, 3 illustrations and 1 appendix on 69 pages. In the modern education system in Ukraine, special attention is paid to the problem of upbringing and development of children with special educational needs. Children with special educational needs are a special category of children with organic and functional disorders of neuropsychiatric processes that cause a slowdown in the pace of psychophysical development of the child, which is manifested in the insufficiency of the general stock of knowledge, instability of attention, superficiality of perception, immaturity of thinking. The purpose of the study: to theoretically substantiate and analyse the content, forms and methods of forming social competence in younger adolescents with special educational needs. Object of research: development of social competence in younger adolescents with special educational needs. Subject of the study: content, forms and methods of forming social competence in younger adolescents with special educational needs by means of music therapy. Objectives of the study: 1) to characterise social skills and peculiarities of their formation in children with special educational needs; 2) to analyse domestic and foreign experience in the formation of social competence in younger adolescents with special educational needs; 3) to diagnose the peculiarities of social competence in younger adolescents with mental retardation; to develop the content, forms and methods of social and pedagogical activities for the formation of social competence in younger adolescents with mental retardation. Section 1 “Foundation of Social Competence in Younger Adolescents with Special Educational Needs as a Scientific Problem” considers the content and structure of social competence, features of the process of formation of social competence in children with special educational needs, and analysis of domestic and foreign experience in the formation of social competence in younger adolescents with special educational needs. Section 2 “Formation of Social Competence in Younger Adolescents in an Inclusive Class” defines the features of social competence in younger adolescents with special educational needs and the content, forms and methods of formation of social competence in younger adolescents with special educational needs.
Description: Волков Є. С. Формування соціальної компетентності у молодших підлітків з особливими освітніми потребами засобами музикотерапії : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 231 "Соціальна робота: соціальна педагогіка" / наук. керівник М. О. Гладиш. Запоріжжя : ЗНУ, 2023. 69 с.
URI: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/18590
Appears in Collections:Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів магістерського рівня вищої освіти кафедри соціальної педагогіки та спеціальної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Волков_Диплом.pdfМагістерська робота1.15 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.