Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/18868
Title: Методи управління підприємством на різних стадіях життєвого циклу
Authors: Кучер, Сергій Віталійович
Keywords: ринок
корпорація
життєвий цикл компанії
конкурентне галузеве середовище
Issue Date: 2023
Abstract: UA : Кваліфікаційна робота викладена на 90 сторінках друкованого тексту, містить 7 таблиць, 6 рисунків, 6 додатків. Перелік посилань включає 58 джерел, з них 27 іноземною мовою. Об’єктом магістерської роботи є підприємство, що розвивається, та розробляє і впроваджує управлінські заходи щодо реалізації успішної стратегії розвитку в конкурентному середовищі на різних фазах її життєвого циклу. Предметом роботи є теоретичні та практичні аспекти управління підприємством ПрАТ «Оболонь» з урахуванням етапу розвитку його життєвого циклу. Мета кваліфікаційної роботи полягає у здійсненні аналізу діяльності та розробці рекомендацій для ПрАТ «Оболонь» з позиції концепції життєвого циклу, що забезпечують стійке корпоративне зростання. Теоретико-методологічною основою дослідження послужили теорії і методологічні концепції, представлені в сучасних працях вітчизняних і зарубіжних соціологів, економістів, організаційних психологів. Найбільш широко використовувалися аналіз та синтез інформації про життєвий цикл організації, моделі його визначення та опису його стадій, графічний метод для зрозумілого та схематичного зображення інформації, метод логічного узагальнення, PEST-аналіз, метод порівняння, методи фінансово-економічного аналізу. Відповідно до поставленої мети в роботі вирішено такі завдання:  узагальнено концепції та підходи до управління життєвим циклом підприємства з урахуванням стадії його розвитку;  проаналізовано основні показники фінансово-господарської діяльності ПрАТ «Оболонь»;  проаналізовано ринкову позицію компанії ПрАТ «Оболонь» та визначено стадію життєвого циклу корпорації;  окреслено стратегічні вектори успіху підприємства на галузевому ринку з урахуванням стадії розвитку його життєвого циклу. Дослідження має теоретичне значення, оскільки акцентує увагу на фазах життєвого циклу компанії, для кожної з яких існують специфічні завдання, цілі та стратегії розвитку. Практична значущість дослідження визначається новими можливостями управління плануванням і здійсненням стратегій компаній, пов'язаними з обґрунтованими в роботі практичними рекомендаціями.
EN : The work is presented on 90 pages of printed text, contains 7 tables, 6 figures, 6 annex. The list of referеnces includes 58 sources, 27 of them in foreign languages. The object of the master's thesis is a developing enterprise that develops and implements management measures to implement a successful development strategy in a competitive environment at different stages of its life cycle. The subject of the work is the theoretical and practical aspects of managing the Obolon PrJSC enterprise, taking into account the stage of development of its life cycle. The purpose of the qualification work is to analyze the activities and develop recommendations for Obolon PrJSC from the perspective of the life cycle concept that ensure sustainable corporate growth. The theoretical and methodological basis of the study was the theories and methodological concepts presented in the modern works of domestic and foreign sociologists, economists, and organizational psychologists. The most widely used methods were the analysis and synthesis of information about the life cycle of an organization, models for its definition and description of its stages, the graphic method for a clear and schematic representation of information, the method of logical generalization, PEST analysis, the method of comparison, and methods of financial and economic analysis. In accordance with the goal, the paper solves the following tasks:  generalized the concepts and approaches to managing the life cycle of an enterprise, taking into account the stage of its development;  analyzed the main indicators of financial and economic activity of Obolon PrJSC;  analyzed the market position of Obolon and determined the stage of the corporation's life cycle;  outlines the strategic vectors of the enterprise's success in the industry market, taking into account the stage of development of its life cycle. The macro environment of the company is rather unstable due to a number of social and political factors, in particular the state of war in Ukraine. Despite the difficult situation of doing business in the conditions of war and instability in the world economy, the Group not only adapts to changes, but also actively seeks new opportunities both in the domestic and foreign markets. Expanding the export geography and introducing new products are strategic directions of development that confirm the Group's progressive approach to business. In today's world, where market competition is extremely high, achieving success for business becomes a challenge that requires not only professionalism, but also a great deal of social responsibility and an innovative approach. In this context, the Obolon company is a vivid example of domestic success and confirms that business growth is possible not only due to financial indicators, but also due to community development and attention to the environment. The study is of theoretical importance, as it focuses on the phases of the company's life cycle, each of which has specific tasks, goals and development strategies. The practical significance of the study is determined by new opportunities for managing the planning and implementation of company strategies associated with the practical recommendations substantiated in the paper.
Description: Кучер С. В. Методи управління підприємством на різних стадіях життєвого циклу : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 075 "Маркетинг" / наук. керівник О. Г. Череп. Запоріжжя : ЗНУ, 2023. 90 с.
URI: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/18868
Appears in Collections:Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів магістерського рівня вищої освіти кафедри управління персоналом і маркетингу

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Кучер_Маркетинг_2023.pdfМагістерська робота15.05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.