Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/2350
Title: Методика формування професійної орієнтованої компетентності в діалогічному мовленні майбутніх вчителів
Authors: Міськова, Дар'я Андріївна
Keywords: діалогічне мовлення
декларативні та процедурні знання
майбутній учитель англійської мови
навчаюча анкета
професійно орієнтована компетенція
Issue Date: 2020
Abstract: UA : Дипломна робота – 87 стор., 74 джерела. 1 таблиця, 1 малюнок. Об'єкт досліднження: англійнське діалогнічне мовленння. Метароботи: розкринття особлинвостей методинки та змісту формувнання компетнентності в англійнському діалогнічному мовленнні. Теоретико-методологічні засади: особливості навчання культури міжособистісного спілкування (І. Л. Бім, В. А. Бухбіндер, О. Л. Красковська, Ю. І. Пассов, Т. Є. Сахарова, В. Л. Скалкін, Н. К. Скляренко, О. Б. Тарнопольський, М. О. Фаєнова). Отримані результати: у роботі теоретично обґрунтовано й практично розроблено методику формування ПОК у ДМ в контексті рефлективного підходу до професійної підготовки майбутніх учителів іноземних мов (ІМ). Шляхом виокремлення компонентних складників мовленнєвої та методичної компетенцій у ДМ, а також визначення переліку методичних умінь навчання ДМ конкретизовано структуру ПОК у ДМ. Аналіз наукових досліджень з питань організації професійно орієнтованого навчання ІМ сприяв створенню методики формування ПОК у ДМ. На основі запропонованої методики була розроблена модель формування ПОК у ДМ на практичних заняттях з АМ. У ході експериментального навчання доведено ефективність розробленої методики формування ПОК у ДМ, виявлено перевагу використання комплексу професійно орієнтованих вправ для навчання ДМ. Сформульовано методичні рекомендації щодо формування ПОК у ДМ у майбутніх учителів АМ.
EN : The presented paper is dedicated to the analysis of such a topical problem as developing in future English language teachers professionally oriented competence in interactional speech. The object of the work can be defined as English professionally oriented competence in interactional speechin future English language teachers, it’s content and methodology. The main aim of the paper consists in analyzing the peculiarities of methodology and content of competence in interactional speech. It determined the accomplishment of such objectives as: – systematize the various psycholinguistic characteristics and features ofinteractional speech; – reveal the essence of the concept ofprofessionally oriented competence in interactional speech; – investigate the content of developing in future English language teachers professionally oriented competence in interactional speech; – classify the stages of teachingin interactional speech. The methodology of developing professionally oriented competence has been theoretically substantiated and practically elaborated. The elements of the professionally oriented competence in interactional speech have been examined, as has the list of professional skills that a future teacher is supposed to develop. The study of scientific issues in the area of foreign language teachers’ professional development has enabled the system of professionally oriented exercises to be worked out. The model of professionally oriented future teachers’ training based on the system of exercises has been presented. The effectiveness of the suggested methodology has been verified and confirmed in the course of experimental teaching. Methodological recommendations for developing professionally oriented competence in interactional speech in future English language teachers have been given. The scientific novelty of the presented research lies in thethe attempt of own study of the peculiarities of the method and the content of the developing in future English language teachers professionally oriented competence in interactional speech.
Description: Міськова Д. А. Методика формування професійної орієнтованої компетентності в діалогічному мовленні майбутніх вчителів : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 035 "Філологія" / наук. керівник Т. О. Пахомова. Запоріжжя : ЗНУ, 2020. 87 с.
URI: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/2350
Appears in Collections:Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів магістерського рівня вищої освіти кафедри англійської філології та лінгводидактики

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Миськова.pdfМагістерська робота1.28 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.