Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/3072
Title: Формування конкурентних переваг підприємства ПАТ "Запорізький механічний завод"
Authors: Дабіжа, Анжеліка Юріївна
Keywords: конкуренція
конкурентоспроможність
конкурентні переваги
конкурентне середовище
конкурентна політика
інноваційність
competition
innovation
competitiveness
competitive advantages
competitive policy
competitive environment
Issue Date: 2020
Abstract: EN : Actuality of theme. The basis of a market economy is competition. Competition comes from the struggle of two or more economic entities in order to win over objective or subjective needs by expanding their business. The object of the study is the competitive advantages of PJSC «Zaporozhye mechanical factory». The subject of the research is theoretical, methodological and scientific-practical aspects of formation of competitive advantages at PJSC «Zaporozhye mechanical factory». The purpose of qualification work is systematization of scientific, methodological and practical knowledge, development of measures and directions of strengthening of competitive advantages of PJSC «Zaporozhye mechanical factory». During the research the following scientific results were obtained: − the essence and importance of competitiveness and competitive advantages of the enterprise are revealed; − the methods of estimation of competitiveness of the enterprise and its products are considered; − general characteristics of work of PJSC «Zaporozhye mechanical factory» are analyzed; − the main directions of strengthening of competitive advantages of PJSC «Zaporozhye mechanical factory» are determined; − measures for implementation of competition policy in the activity of PJSC «Zaporozhye mechanical factory», were developed. Practical meaning. The research is determined by the possibility of using the developed scientific provisions and recommendations for the effective formation and strengthening of competitive advantages of the enterprise, and the results of the research can be used in the practical activity of the analyzed enterprise. 7 Methods of research: logical generalization, deductive, method of analysis and synthesis, comparison, summary, etc. The scientific novelty is the improvement of the method of strengthening the competitive advantages of the enterprise, which, unlike others, determines the sequence of stages of implementation of the mechanism of competition policy formation in the activity of PJSC «Zaporozhye mechanical factory».
UA : Об’єктом дослідження є конкурентні переваги ПАТ «Запорізький механічний завод». Предметом дослідження є теоретико-методологічні та науково-практичні аспекти формування конкурентних переваг на ПАТ «Запорізький механічний завод». Мета кваліфікаційної роботи – систематизація наукових, методологічних і практичних знань, розробка заходів та напрямів зміцнення конкурентних переваг ПАТ «Запорізький механічний завод». У процесі дослідження отримано такі наукові результати: − проведено аналіз еволюції наукової думки у сфері економічної категорії «конкурентоспроможність»; − складено узагальнену класифікацію конкурентних переваг підприємства; − досліджено конкурентоспроможність ПАТ «Запорізький механічний завод» на ринку залізничного машинобудування; − розроблено матрицю SWOT - аналізу конкурентного середовища ПАТ «Запорізький механічний завод»; − узагальнено поточний стан потенціалу підприємства на основі розробленої графоаналітичної моделі; − визначено основні напрямки зміцнення конкурентних переваг ПАТ «Запорізький механічний завод»; − запропоновано заходи впровадження конкурентної політики у діяльність ПАТ «Запорізький механічний завод»; Методи дослідження: логічного узагальнення, дедуктивний, метод аналізу та синтезу, порівняння, зведення та ін. Науковою новизною є удосконалення методу зміцнення конкурентних переваг підприємства, який на відміну від інших, визначає послідовність етапів впровадження механізму формування конкурентної політики у діяльність ПАТ «Запорізький механічний завод.
Description: Дабіжа А. Ю. Формування конкурентних переваг підприємства ПАТ "Запорізький механічний завод" : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 075 "Маркетинг" / наук. керівник М. М. Іванов. Запоріжжя : ЗНУ, 2020. 100 с.
URI: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/3072
Appears in Collections:Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів магістерського рівня вищої освіти кафедри управління персоналом і маркетингу

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Дабіжа_АЮ.pdfМагістерська робота2.03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.