Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/3486
Title: Формування основ відповідальності у дітей старшого дошкільного віку
Authors: Орішак, Ольга Миколаївна
Keywords: відповідальність
відповідальна поведінка
дошкільний вік
заклад дошкільної освіти
соціально-педагогічна технологія
responsibility
responsible behavior
preschool age
preschool education institution
socio-pedagogical technology
Issue Date: 2020
Abstract: EN : The qualification work consists of an introduction, two sections, findings, a list of references (86 items). The qualifying work volume is 109 pages long, 93 of them – main text. There are 4 tables. The qualification work provides a theoretical generalization and experimental research of the problem of formation of responsibility in children of older preschool age is carried out, psychological and pedagogical features of manifestation of responsibility at children of the specified age period are revealed, the process of formation of bases of responsibility at children of senior preschool age is described. The research object: the process of forming the basics of responsibility in older preschool children. The research subject: the activities of a social pedagogue of preschool education to form the basis of responsibility of older preschool children. The purpose of the study: to theoretically substantiate and experimentally test the technology of the social pedagogue of the preschool institution for the formation of the basics of responsibility in older preschool children. The research tasks are: 1) to study the theoretical and applied aspects of the problem of formation of responsibility in children in the scientific literature; 2) to determine the essential characteristics of responsibility in children of older preschool age and the peculiarities of its formation in the conditions of preschool education 3) to substantiate the content of the activity of the social pedagogue of the preschool education institution on the formation of the bases of responsibility in children of senior preschool age; 4) as a result of experimental work to check the effectiveness of technologies for the formation of the basics of responsibility in children of older preschool age in the institution of preschool education. The part 1 “Theoretical principles of formation of bases of responsibility at children of senior preschool age” – the analysis of a problem of formation of responsibility at children in psychological and pedagogical literature is carried out, essence of concept “responsibility”, features of display of responsibility at preschool age is defined. formation of responsibility in childhood, the conditions and stages of the process of forming the basics of responsibility in children of older preschool age in the preschool institution are described. The part 2 “Experimental work on the formation of the basics of responsibility in older preschool children in preschool education” – presents the results of the ascertaining, formative and control stages of experimental work on the formation of the basics of responsibility in older preschool children in the work of social pedagogue, the technique of diagnostics of formation of bases of responsibility at children of senior preschool age is developed, the efficiency of technology of work of the social teacher on formation of bases of responsibility at children of preschool age in preschool education institution is proved, introduced and checked. The analysis of the results of research and experimental work confirmed the effectiveness of the developed and implemented technology of forming the basics of responsibility in preschool children in preschool education.
UA : Кваліфікаційна робота: 109 с., 4 таблиці, 86 джерел. Об’єкт дослідження – процес формування основ відповідальності у дітей старшого дошкільного віку. Предмет дослідження ‒ діяльність соціального педагога закладу дошкільної освіти з формування основ відповідальності у дітей старшого дошкільного віку. Мета дослідження ‒ теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити технологію діяльності соціального педагога закладу дошкільної освіти з формування основ відповідальності у дітей старшого дошкільного віку. Методи дослідження: - теоретичні: аналіз філософської, психологічної, соціально-педагогічної літератури, нормативних документів про освіту з проблеми дослідження, синтез, порівняння, класифікація, систематизація для вивчення теоретичних основ досліджуваної проблеми, визначення понятійного апарату дослідження, сутності поняття «відповідальність», психолого-педагогічних основ формування основ відповідальності у дітей старшого дошкільного віку; - емпіричні: вивчення та узагальнення досвіду закладів дошкільної освіти; спостереження, бесіда, аналіз ситуацій для визначення рівня сформованості основ відповідальнос і у дітей старшого дошкільного віку, розробки технології роботи соціального педагога з формування основ відповідальності у дітей старшого дошкільного віку; статистичні методи обробки даних та перевірки гіпотези, що висувається. Теоретичне значення роботи полягає в обгрунтуванні технології роботи соціального педагога закладу дошкільної освіти щодо формування основ відповідальності у дітей старшого дошкільного віку, уточнено критерії й показники прояву відповідальності у дітей старшого дошкільного віку, охарактеризовані рівні. Практичне значення дослідження визначається можливістю впровадження в освітній процес закладу дошкільної освіти соціально-педагогічної технології формування основ відповідальності у дітей старшого дошкільного віку в різних видах діяльності і дозволяє педагогам використовувати запропонований в дослідженні комплекс діагностичних методик виявлення у дітей старшого дошкільного віку рівня сформованості основ відповідальності та комплекс завдань і вправ щодо формування основ відповідальності у дітей старшого дошкільного віку. Галузь використання: матеріали дослідження можуть бути використані вихователями, соціальними педагогам, психологами закладів дошкільної освіти, центрів розвитку дитини у процесі формування у дітей основ відповідальної поведінки.
Description: Оршак О. М. Формування основ відповідальності у дітей старшого дошкільного віку : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 231 "Соціальна робота" / наук. керівник Ю. Р. Мацкевіч. Запоріжжя : ЗНУ, 2020. 109 с.
URI: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/3486
Appears in Collections:Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів магістерського рівня вищої освіти кафедри соціальної педагогіки та спеціальної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Орішак.pdfМагістерська робота961.97 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.