Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/3490
Title: Формування соціальної активності підлітків засобами соціально-педагогічного проектування
Authors: Селіна, Ганна Павлівна
Keywords: підлітковий вік
соціалізація
соціальна активність
соціальна активність підлітків
соціально-педагогічне проектування
формування соціальної активності
social activity
adolescence
socialization
teenagers’ social activity
social and pedagogical design
social activity formation
Issue Date: 2020
Abstract: EN : The thesis consists of an introduction, two parts, a conclusion and a reference list (136 sources). The total volume of the thesis is 112 pages including 91 pages of the main body. The thesis contains 7 tables. This thesis includes a theoretical generalization and the description of an experimental study of teenagers’ social activity formation problem, covers the psychological and pedagogical grounds for teenagers’ social activity formation, characterizes the process of teenagers’ social activity formation by means of social and pedagogical design in a comprehensive school. The study object is teenagers’ social activity formation process. The study subject is the process of teenagers’ social activity formation by means of social and pedagogical design. The aim of the study is to provide theoretical grounds for teenagers’ social activity formation by means of social and pedagogical design in a comprehensive school and put the theory to the test. The study objectives are as follows: 1) to analyze the theoretical and application aspects of the teenagers’ social activity formation problem in scientific information sources; 2) to study essential characteristics of teenagers’ social activity; 3) to specify the essence and potential of social and pedagogical design for teenagers’ social activity formation; 4) to check the efficiency of the programme of teenagers’ social activity formation by means of social and pedagogical design as a result of the research. In Part I “The theoretical grounds for teenagers’ social activity formation by means of social and pedagogical design” the problem of teenagers’ social activity formation has been analyzed in psychological, pedagogical and sociological information sources, the terms “social activity”, “teenagers social activity”, “social and pedagogical design” have been defined, the psychological and pedagogical grounds for teenagers social activity formation have been investigated, social and pedagogical design potential for teenagers’ social activity formation has been specified. In Part II “The research on teenagers’ social activity formation by means of social and pedagogical design” the results of the research on teenagers’ social activity formation in a comprehensive school counselor’s work have been described, a method of teenagers’ social activity formation assessment has been developed, the efficiency of the programme of teenagers’ social activity formation by means of social and pedagogical design has been grounded, implemented and tested. The research results analysis has confirmed the efficiency of social and pedagogical design application in the process of teenagers’ social activity formation in a comprehensive school and the possibility of its massive creative application.
UA : Кваліфікаційна робота: 112 с., 7 таблиць, 136 джерел. Об’єкт дослідження – процес формування соціальної активності підлітків. Предмет дослідження ‒ формування соціальної активності підлітків засобами соціально-педагогічного проектування. Мета дослідження ‒ теоретично обгрунтувати та практично первірити можливості соціально-педагогічного проектування у формуванні соціальної активності підлітків в закладі загальної середньої освіти. Методи дослідження: - теоретичні: аналіз педагогічної, психологічної, соціально-педагогічної, соціологічної літератури з проблеми дослідження для вивчення теоретичних основ досліджуваної проблеми, визначення понятійного апарату дослідження, сутності поняття «соціальна активність», психолого-педагогічних основ формування соціальної активності у підлітків; систематизація й узагальнення наукових поглядів на сутність та способи формування соціальної активності підлітків; - емпіричні: опитування, бесіда, тестування, ранжування, метод незакінчених речень, експертної оцінки, спостереження; педагогічний експеримент (констатувальний, формувальний, контрольний етапи) для збору фактологічного матеріалу з метою перевірки ефективності застосування соціально-педагогічного пректування у процесі формування соціальної активності підлітків у закладі загальної середньої освіти; - статистичні: кількісний та якісний аналіз результатів дослідження і статистична обробка отриманих даних для забезпечення об’єктивності діагностики та достовірності одержаних результатів. Теоретичне значення роботи полягає в узагальненні теоретичних підходів до проблеми дослідження; уточнені понять «соціальна активність підлітків», «соціально-педагогічне проектування»; визначено потенціал соціально-педагогічного проектування у формуванні соціальної активності підлітків; подальшого розвитку набули форми та методи формування соціальної активності підлітків, зокрема,засобами соціально-педагогічного проектування у закладах загальної середньої освіти. Практичне значення дослідження полягає у розробці та впровадженні в освітній процес закладу загальної середньої освіти програми формування соціальної активності підлітків засобами соціально-педагогічного проектування; доборі діагностичного інструментарію для вивчення рівнів сформованості соціальної активності підлітків, який може бути використаний в практичній роботі педагогічними працівниками закладів загальної середньої освіти. Галузь використання: матеріали дослідження можуть бути використані вчителями, соціальними педагогам, психологами закладів загальної середньої освіти, центрів дитячої та юнацької творчості, інших закладів позашкільної освіти у процесі формування соціальної активності учнівської молоді.
Description: Селіна Г. П. Формування соціальної активності підлітків засобами соціально-педагогічного проектування : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 231 "Соціальна робота" / наук. керівник Ю. Р. Мацкевіч. Запоріжжя : ЗНУ, 2020. 112 с.
URI: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/3490
Appears in Collections:Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів магістерського рівня вищої освіти кафедри соціальної педагогіки та спеціальної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Селіна.pdfМагістерська робота1.06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.