Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/3641
Title: Розвиток торгівлі УСРР у період НЕПу
Authors: Пригода, Тетяна Романівна
Keywords: УСРР
USSR
НЕП
торгівля
соціально-економічні процеси
trade
socio-economic processes
NEP
Issue Date: 2020
Abstract: UA : Кваліфікаційна робота магістра складається з 76 сторінок друкованого тексту. Містить 5 опублікованих джерел, 9 не опублікованих джерел, 40 позицій літератури та 6 додатки. Об’єктом дослідження виступають соціально-економічні процеси в УРСР, що зумовлені новою економічною політикою. Предметом дослідження є показники рівня торгівлі в УРСР в умовах НЕПу. Метою роботи є висвітлення становлення розвитку торгівлі за такими аспектами: становлення та розвиток приватного підприємства, діяльність споживчої кооперації, системи оподаткування, вплив грошової реформи на розвиток підприємства, експорт Українських товарів за кордон, товаропостачання, обслуговування покупця, розвитку рекламної діяльності в період НЕПу. Наукова новизна: на основі використаних джерел і літератури осмислені економічні процеси в УСРР; показано вплив кооперації в сфері торгівлі в окреслений період; відтворено загальну картину, щодо попиту на товари вжитку промислової продукції. Політику НЕПу було прослідковано на регіональному рівні за архівними матеріалами Державного архіву Запорізької області (газети «Комуністичний четвер», 1923 р.; «Робочий кооператор», 1924 р.; «Экономическая жизнь», 1928 р.). Тема нової економічної політики завжди привертала увагу дослідників і знайшла широке висвітлення у науковій літературі а саме Оніпко Т.В., Котляр Ю.В., Волосник Ю.П., Онацький М.Ю., Волосник Ю.П., Шляхова І.В, Скубій І.В та інші. Грошова реформа яку проводила влада погано впливала на розвиток торгівлі через відсутність однієї стабільної валюти. У зв’язку з нестачі грошей в країні влада випускала дуже велику кількість нових грошей з різним номіналом. Саме через таку не стабільність підприємства та крамниці намагалися не зберігати в свої касових апаратах велику кількість грошей. Радянська держава в період непу застосовувала прогресивно-класовий підхід у системі прямого оподаткування. Новим явищем податкового законодавства стало впровадження податкових комісій. Це було позитивним кроком у формуванні податкової системи. Промисловий податок досить ефективно виконував завдання, яке поклалося на нього, а саме: бути засобом обмеження приватного накопичення капіталу. Зовнішня торгівля розвивалася досить жваво. За рахунок долучення іноземного капіталу представники підприємства мали можливість налагоджувати товарні відносини з європейськими країнами. Статистичні дані засвідчують, що експортна продукція України мала попит серед європейських країн, а у деяких галузях мала монопольне становище. Відродження споживчої кооперативної промисловості відбувалося у складних умовах: підприємцю заново доводилося відкривати нові промислові підприємства, клопотатися перед державою про повернення хоча б частини націоналізованих підприємств, нестача сировини та палива, електроенергії і транспорту, кваліфікованих працівників виробничої галузі. Розвиток споживчої кооперації відбувався за партійним курсом, а саме керовано, а не еволюційно. Розвиток приватного підприємства відбувався в жорстких умовах, влада всіляко намагалася витіснити приватний сектор з торгівлі. Одним з головних видів боротьби з приватним сектором стало введення оподаткування прибутків у залежності від доходу підприємства. Приватні товариства були змушені функціонувати під жорстким контролем державних органів, що регламентувала всі сторони діяльності. Радянська влада прагнула не допустити небажаної конкуренції для державних, кооперативних підприємств. Протягом 1920-1930-х рр. в радянському міському споживанні відбулися кардинальні зміни: від аскетизму до більш уважного ставлення до потреб населення. Товаропостачання було організовано на низькому рівні. Товарне обслуговування покупця в період НЕПу був погано налагодженим. Продавець не володів потрібними навиками для культури обслуговування. Дуже важкі умови праці, тяжка емоційність у роботі – характеристики становища в сфері обслуговування. В рекламній сфері відбувався справжній вибух. Набирають обертів у розвитку такі види реклами як: плакати, етикетка, упаковка, афіші та вивіски, реклама в періодичній пресі. Головним гаслом дизайнерів цього періоду стає – "Товар – обличчям!".
EN : The master's qualifying work consists of 76 pages of printed text. Contains 5 published sources, 9 unpublished sources, 40 items of literature and 6 appendices. The object of the study are the socio-economic processes in the USSR, due to the new economic policy. The subject of the study are indicators of the level of trade in the USSR in the NEP. The aim of the work is to cover the formation of trade development in the following aspects: formation and development of private enterprise, consumer cooperation, taxation, the impact of monetary reform on enterprise development, export of Ukrainian goods abroad, supply, customer service, advertising during the NEP. Scientific novelty: on the basis of the used sources and the literature economic processes in the USSR are comprehended; the influence of cooperation in the field of trade in the outlined period is shown; the general picture of the demand for consumer goods is reproduced. The policy of the NEP was traced at the regional level according to the archival materials of the State Archives of the Zaporizhia region (the newspaper "Communist Thursday", 1923; "Working Cooperator", 1924; "Economic Life", 1928). The topic of new economic policy has always attracted the attention of researchers and found wide coverage in the scientific literature, namely Onipko TV, Kotlyar YV, Volosnyk YP, Onatsky M.Yu., Volosnyk YP, Shlyakhova I. B, Skubiy IV and others. The monetary reform carried out by the authorities had a bad effect on the development of trade due to the lack of a single stable currency. Due to the lack of money in the country, the authorities issued a very large amount of new money with different denominations. It is because of this instability that businesses and stores have tried not to keep large amounts of money in their cash registers. The Soviet state during the NEP used a progressive-class approach in the system of direct taxation. A new phenomenon of tax legislation was the introduction of tax commissions. This was a positive step in shaping the tax system. The industrial tax performed quite effectively the task entrusted to it, namely: to be a means of limiting the private accumulation of capital. Foreign trade developed quite rapidly. By attracting foreign capital, the company's representatives had the opportunity to establish trade relations with European countries. Statistics show that Ukraine's export products were in demand among European countries, and in some industries had a monopoly position. The revival of the consumer cooperative industry took place in difficult conditions: the entrepreneur had to reopen new industrial enterprises, petition the state to return at least part of the nationalized enterprises, lack of raw materials and fuel, electricity and transport, skilled workers. The development of consumer cooperation took place according to the party's course, namely, managed, not evolutionary. The development of the private enterprise took place in harsh conditions, the authorities tried in every way to displace the private sector from trade. One of the main types of struggle against the private sector was the introduction of income taxation depending on the income of the enterprise. Private companies were forced to operate under the strict control of state bodies, which regulated all aspects of activity. The Soviet government sought to prevent undesirable competition for state-owned, cooperative enterprises. During the 1920's and 1930's, radical changes took place in Soviet urban consumption: from asceticism to a more attentive attitude to the needs of the population. Commodity supply was organized at a low level. Customer service during the NEP was poorly established. The seller did not have the necessary skills for a culture of service. Very difficult working conditions, heavy emotionality at work - the characteristics of the situation in the service sector. There was a real explosion in the advertising industry. Such types of advertising as: posters, labels, packaging, posters and signs, advertising in periodicals are gaining momentum in development. The main slogan of the designers of this period is - "Goods - face!".
Description: Пригода Т. Р. Розвиток торгівлі УСРР у період НЕПу : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 032 "Історія та археологія" / наук. керівник Ф. Г. Турченко. Запоріжжя : ЗНУ, 2020. 76 с.
URI: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/3641
Appears in Collections:Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів магістерського рівня вищої освіти кафедри новітньої історії України

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Пригода Тетяна.pdfМагістерська робота1.7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.