Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/3889
Title: Формування збутової політики машинобудівних підприємств
Authors: Курмак, Артем Вячеславович
Keywords: збут
зона потенційного збуту
дослідження
управління
збутова політика
ринок
ефективність
канал реалізації
Issue Date: 2020
Abstract: UA : Кваліфікаційна робота викладена на 118 сторінках друкованого тексту, містить 19 таблиць, 19 рисунків. Перелік посилань включає 100 джерел. Об’єктом дослідження є процес формування збутової подітики машинобудівних підприємств. Предметом дослідження є теоретичні та методичні підходи щодо формування збутової політики машинобудівних підприємств Запорізької області з метою її удосконалення. Метою магістерської роботи є систематизація наукових, методологічних та практичних знань з формування збутової політики машинобудівних підприємств Запорізької області з метою підвищення їх конкурентоспроможності на промисловому ринку. Методи дослідження: логічного узагальнення, дедуктивний, фінансово – економічного та статистичного аналізу, порівняння, зведення та ін. Одержані результати: модель побудови зон потенційного збуту в системі реалізації продукції за таких принципів: географічного, галузевого, функціонального і поведінкового; значущість цієї методики сегментування з використанням ЗПЗ продукції виробничого призначення є ефективним інструментом й надає підприємству реальну можливість для покращення збуту продукції і обігу. Результати дослідження можуть бути застосовані підприємствами машинобудування, зокрема, методика формування каналів реалізації продукції машинобудівних підприємств а також використання моделі побудови зон потенційного збуту в системі реалізації продукції.
EN : The work is presented on 118 pages of printed text, contains 19 tables, 19 figures. The list of referеnces includes 100 sources. The object of research is the process of forming the sales policy of machinebuilding enterprises. The subject of research is theoretical and methodological approaches to the formation of sales policy of machine-building enterprises of Zaporozhye region in order to improve it. The purpose of the master's work is to systematize scientific, methodological and practical knowledge on the formation of sales policy of machine-building enterprises of Zaporozhye region in order to increase their competitiveness in the industrial market. In the process of research, the following scientific results were obtained: 1) the basics of sales activities of the enterprise are considered; 2) the strategic principles of management of sales policy of the machinebuilding enterprise are investigated; 3) systematized indicators for assessing the effectiveness of sales policy of enterprises; 4) the state and tendencies of the market of machine-building industry of Ukraine are analyzed; 5) peculiarities of formation of sales activity of machine-building enterprises of Zaporizhia region are investigated; 6) an assessment of the effectiveness of sales management of machinebuilding enterprises of the Zaporozhye region; 7) the technique of formation of channels of realization of production of machine-building enterprises is developed; 8) the use of the technique of potential sales zones is proposed; 9) the system of an estimation of efficiency of sales policy of the enterprise is offered. Methods of research: theoretical generalization, logical generalization, 6 comparative analysis, deductive, marketing analysis, correlation analysis, index analysis, etc. The obtained results: a model of construction of potential sales zones in the system of product sales according to the following principles: geographical, sectoral, functional and behavioral; The importance of this method of segmentation using FPZ products for production purposes is an effective tool and provides the company with a real opportunity to improve sales and circulation. The results of the research can be applied by machine-building enterprises, in particular, the method of forming channels for the sale of products of machinebuilding enterprises and the use of the model of construction of potential sales zones in the system of product sales.
Description: Курмак А. В. Формування збутової політики машинобудівних підприємств : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 075 "Маркетинг" / наук. керівник М. М. Іванов. Запоріжжя : ЗНУ, 2020. 118 с.
URI: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/3889
Appears in Collections:Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів магістерського рівня вищої освіти кафедри управління персоналом і маркетингу

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Курмак.pdfМагістерська робота1.67 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.