Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/399
Title: Мистецтво як механізм упередження та нейтралізації агресивності особистості
Other Titles: Искусство как механизм предупреждения и нейтрализации агрессивности личности
The arts as a mechanism of prevention and neutralization of personality aggressiveness
Authors: Качмар, Олександра Василівна
Качмар, Александра Васильевна
Kachmar, Oleksandra
Keywords: агресія
агресивність
мистецтво
естетична культура
упередження та нейтралізація агресивності особистості
агрессия
агрессивность
искусство
эстетическая культура
предубеждения и нейтрализация агрессивности личности
aggression
aggressiveness
arts
aesthetic culture
prevention and neutralization aggressive personality
Issue Date: 2017
Publisher: ЗДІА
Citation: Качмар, О. В. Мистецтво як механізм упередження та нейтралізації агресивності особистості / О. В. Качмар // Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії / ред. В. Г. Воронкова. - Запоріжжя, 2017. - Вип. 70 (2017). - C. 111 - 118
Abstract: UA : Мета роботи — визначити потенціал мистецтва щодо упередження та нейтралізації агресивності особистості. Методологія. Дане дослідження здійснювалось на основі принципів системності, розвитку, об’єктивності, історизму та практики. У якості основних методів використовувались наступні: системного аналізу, історичний, порівняльний, герменевтичний тощо. Зокрема метод системного аналізу дозволив проаналізувати взаємний зв’язок елементів проблеми упередження агресивності як системи; порівняльно-історичний метод забезпечив порівняння засобів упередження і мінімізації агресивності у минулому і сучасному; метод герменевтики дозволив проникнути у внутрішню структуру процесу, осягнути специфіку формування феномену агресивності. Наукова новизна. Поглиблені сучасні уявлення щодо можливостей мистецтва як дієвого чинника упередження агресивності особистості та окреслено психологічні особливості формування естетичної культури особистості. Встановлено, що мистецтво розширює рамки звичного, постає засобом виховання «людського в людині». В людини, яка спілкується з творами мистецтва, задіюються психологічні механізми емоційного уподібнення та співпереживання. Ця здатність дозволяє запобігти формуванню в особистості злоякісної агресивності або мінімалізувати її негативні прояви. Висновки. Cаме мистецтво є скарбницею, досвідом світосприймання, що забезпечує не лише збереження культури почуттів окремої особистості та людства в цілому, а й сферу їх розвитку та збагачення. Мистецтво як поліфункціональний засіб, націлюючи людину на своєрідну перебудову ієрархії «значущого» і певну переоцінку цінностей, допомагає їй достатньо повно усвідомити свої можливості та недоліки і конструктивно змінити своє ставлення до життєвих обставин, ідеально програти певні ролі й ситуації. Мистецтво також є своєрідним «психотерапевтичним дзеркалом», в якому люди впізнають себе і свої «хвороби», знаходять шляхи зцілення, одержують моделі життєвої поведінки в різних ситуаціях. Отже, мистецтво, постаючи засобом художнього спілкування, є дієвим способом упередження та нейтралізації агресивності особистості, виконує своєрідну катарсичну функцію.
RU : Цель работы — определить потенциал искусства по предупреждению и нейтрализации агрессивности личности. Методология. Данное исследование осуществлялось на основе принципов системности, развития, объективности, историзма и практики. В качестве основных методов использовались следующие: системного анализа, исторический, сравнительный, герменевтический и др. В частности метод системного анализа позволил проанализировать взаимосвязь элементов проблемы предупреждения агрессивности как системы; сравнительно-исторический метод обеспечил сравнения средств предупреждения и минимализации агрессивности в прошлом и настоящем; метод герменевтики позволил проникнуть во внутреннюю структуру процесса, понять специфику формирования феномена агрессивности. Научная новизна. Углублены современные представления о возможностях искусства как действенного фактора предупреждения агрессивности личности и обозначены психологические особенности формирования эстетической культуры личности. Установлено, что искусство расширяет рамки привычного, есть средством воспитания «человеческого в человеке». У человека, который общается с произведениями искусства, задействуются психологические механизмы эмоционального уподобления и сопереживания. Эта способность позволяет предотвратить формирование в личности злокачественной агрессивности или минимизировать ее негативные проявления. Выводы. Именно искусство является сокровищницей, опытом мировосприятия, что обеспечивает не только сохранение культуры чувств отдельной личности и человечества в целом, но и сферу их развития и обогащения. Искусство как полифункциональное средство, нацеливая человека на своеобразную перестройку иерархии «значимого» и определенную переоценку ценностей, помогает ему достаточно полно осознать свои возможности и недостатки и конструктивно изменить свое отношение к жизненным обстоятельствам, идеально проиграть определенные роли и ситуации. Искусство также является своеобразным «психотерапевтическим зеркалом», в котором люди узнают себя и свои «болезни», находят пути исцеления, получают модели Філософія Мистецтво як механізм упередження та нейтралізації агресивності особистості 118 жизненного поведения в различных ситуациях. Итак, искусство, являясь средством художественного общения, является действенным способом предотвращения и нейтрализации агрессивности личности, выполняет своеобразную катарсическую функцию.
EN : Purpose - determine the potential of arts for the prevention and neutralization of personality aggression. Methodology. The article was carried out on the basis of the principles of systemicity, development, objectivity, historicism and practice. The main methods used were the following: system analysis, historical, comparative, hermeneutic, etc. In particular, the method of system analysis allowed to analyze the mutual connection of elements of the problem of preventing aggression as a system; comparative-historical method provided comparison of means of bias and minimization of aggression in the past and present; the method of hermeneutics allowed to penetrate into the internal structure of the process, to understand the specificity of the formation of the phenomenon of aggressiveness. Originality. Advanced modern ideas about the possibilities of art as an effective factor in the prevention of aggressiveness of the individual and outlined the psychological peculiarities of the formation of the aesthetic culture of the individual. It is established that arts expands the framework of the ordinary, appears as a means of education «human in man». In a person who communicates with works of arts, the psychological mechanisms of emotional likeness and empathy will take root. This ability allows you to prevent the formation of personality malignant aggressiveness or minimize its negative manifestations. Conclusions. Established that arts extends a framework the usual, is a way of training «human in man». As a person who communicates with the works of art are shown psychological mechanisms of assimilation and emotional empathy. This ability to prevent the formation of malignant aggression in personality or minimize its negative effects. Arts is also a kind of «psychotherapeutic mirror» in which people recognize themselves and their «illnesses», find ways of healing, receive models of behavior in different situations. Consequently, arts, as an instrument of artistic communication, is an effective way of preventing and neutralizing the aggressiveness of the individual, fulfilling a peculiar catharsis function.
Description: ORCID 0000-0002-2002-4603
URI: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/399
Appears in Collections:Гуманітарний вісник

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gvzdia_70_111.pdfстаття325.19 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.