Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/401
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКозинец, Лидия Александровна-
dc.contributor.authorKozinets, Lydia-
dc.contributor.authorКозинец, Лідія Олександрівна-
dc.date.accessioned2018-02-20T07:20:29Z-
dc.date.available2018-02-20T07:20:29Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationКозинец, Л. А. Теоретические конструкторы инновационного педагогического опыта / Л. А. Козинец // Гуманитарный вестник Запорожской государственной инженерной академии / ред. В. Г. Воронкова. - Запорожье, 2017. - Вып. 70 (2017). - C. 127 - 133uk
dc.identifier.urihttps://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/401-
dc.descriptionORCID 0000-0001-7022-9271uk
dc.description.abstractRU : В статье обосновываются теоретические аспекты инновационного педагогического опыта. Раскрывается его сущность в широком и узком смыслах: как весь эффективный педагогический опыт, накопленный в сфере обучения и воспитания, и как практика, результат проблемно- оринтированной деятельности педагога. Выделены структурные компоненты, признаки и функциональные особенности инновационного педагогического опыта. К функциям отнесены: описательно-объяснительная, опережение научного знания, проверки педагогических концепций, прогностико-управленческая, коммуникативно-трансляционная, эвристико-познавательная, накопительная и стабилизирующая. Акцентировано внимание на структуре этого опыта как системы, в которую входят: педагог-инноватор, как создатель этого опыта; продукт его научно- организованной деятельности – инновационный опыт; система средств, благодаря которой осуществляется инновационно-методическая деятельность инноватора. Охарактеризованны критерии инновационно-педагогического опыта, выделены его основные этапы: обобщающий, адаптивный и воспроизводящий.uk
dc.description.abstractEN : Theoretical aspects of innovative pedagogical experience are substantiated in the article. Its essence is revealed in a wide and narrow sense: as the whole effective pedagogical experience accumulated in the sphere of education and upbringing and as practice, the result of the problem-orientated activity of the teacher. Structural components, features and functional features of innovative pedagogical experience are singled out. By functions include: descriptiveexplanatory, advancement of scientific knowledge, verification of pedagogical concepts, prognostic-administrative, communicative-translational, heuristic-cognitive, accumulative and stabilizing. Attention is focused on the structure of this experience as a system, which includes: an innovator teacher as the creator of this experience; the product of his scientifically-organized activity is an innovative experience; the system of means, thanks to which innovativemethodical activity of the innovator are carried out. The criteria for innovative pedagogical experience are characterized; its main stages are singled out: generalizing, adaptive and reproducinguk
dc.description.abstractUA : У статті обґрунтовуються теоретичні аспекти інноваційного педагогічного досвіду. Розкривається його сутність у широкому та вузькому сенсах: як весь ефективний педагогічний досвід, накопичений у сфері навчання й виховання, та як практика, результат проблемно-орієнтованої діяльності педагога. Виділено структурні компоненти, ознаки та функціональні особливості інноваційного педагогічного досвіду. До функцій віднесено: описово-пояснювальна, випередження наукового знання, перевірки педагогічних концепцій, прогностико-управлінська, комунікативно-трансляційна, евристико-пізнавальна, накопичувальна та стабілізуюча. Акцентовано увагу на структурі цього досвіду як системи, в яку входять: педагог-іноватор, як творець цього досвіду; продукт його науково-організаційної діяльності – інноваційний досвід; система засобів, завдяки якій здійснюється іноваційно-методична діяльність іноватора. Охарактеризовано критерії іноваційно-педагогічного досвіду, виділено його основні етапи: узагальнюючий, адаптивний і відтворюючий.uk
dc.language.isoruuk
dc.publisherЗДІАuk
dc.subjectинновационный педагогический опытuk
dc.subjectкатегорияuk
dc.subjectструктураuk
dc.subjectфункцииuk
dc.subjectнововведенияuk
dc.subjectпризнакиuk
dc.subjectдеятельностьuk
dc.subjectнаучностьuk
dc.subjectкритерииuk
dc.subjectinnovative pedagogical experienceuk
dc.subjectcategoryuk
dc.subjectstructureuk
dc.subjectfunctionsuk
dc.subjectinnovationsuk
dc.subjectattributesuk
dc.subjectactivityuk
dc.subjectscientific characteruk
dc.subjectcriteriauk
dc.subjectіноваційний педагогічний досвідuk
dc.subjectкатегоріяuk
dc.subjectфункціїuk
dc.subjectнововведенняuk
dc.subjectознакиuk
dc.subjectдіяльністьuk
dc.subjectнауковістьuk
dc.subjectкритеріїuk
dc.titleТеоретические конструкторы инновационного педагогического опытаuk
dc.title.alternativeTheoretical constructs of innovative pedagogical experienceuk
dc.title.alternativeТеоретичні конструкти інноваційного педагогічного досвідуuk
dc.typeСтаттяuk
Appears in Collections:Гуманітарний вісник

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gvzdia_70_127.pdfстаття248.15 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.