Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/402
Title: Характер науки и образования евроазиатского региона в эпоху глобализации
Other Titles: Трансграничний характер науки та освіти євроазіатського регіону в епоху глобалізації
The transboundary nature of science and education of the eurasian region in the era of globalization
Authors: Пунченко, Олег Петрович
Лазаревич, Анатолій Аркадійович
Лазаревич, Анатолий Аркадьевич
Lazarevich, Anatoliy
Punchenko, Oleg
Keywords: трансграничность
наука
образование
глобализация
модель
инновационность
интеллект
компаративистика
освіта
глобалізація
інноваційність
інтелект
компаративістика
transboundarity
science
education
globalization
model
innovativeness
intelligence
comparativistics
Issue Date: 2017
Publisher: ЗДІА
Citation: Пунченко, О. П. Характер науки и образования евроазиатского региона в эпоху глобализации / О. П. Пунченко, А. А. Лазаревич // Гуманитарный вестник Запорожской государственной инженерной академии / ред. В. Г. Воронкова. - Запорожье, 2017. - Вып. 70 (2017). - C. 134 - 140
Abstract: RU : В статье раскрывается глобализационная мегастратегия Китая «Шелковый путь - 2», включающая в свое содержание три основных пояса охватывающих весь евроазиатский регион и Северную Африку. Эта мегастратегия имеет экономическое, финансовое, технологическое, инфраструктурное и социокультурное измерения, отражая внутренние реформы Китая. Показано, что Китай выделил 8 Столпов общественного развития, которые являются альфой реформирования китайского социума. Обосновывается сущность науки и образования, как краеугольного Столпа общественных преобразований, основой которого выступает освобождение разума, что означает свободу мнений, свободу принятия решений, свободу выбора пути развития, свободу от идеологической зависимости, а также раскрепощение духа нации. Подчеркивается, что это дало бурный толчок в развитии инновационности в содержании этих социокультурных феноменов. Через образование отражается идея построения двух цивилизаций – материальной и духовной. Обьясняется бинарная сущность китайской образовательной модели: через развитие массового высшего дистанционного образования и через подготовку национальной элиты, а также еѐ связь с компаративистикой. Трансграничный характер образования раскрыт через подготовку кадров высшей квалификации для других стран и обучение китайских специалистов за рубежом
UA : У статті розкривається глобалізаційна мегастратегія Китаю «Шовковий шлях-2», що включає в свій зміст три основні пояси, які охоплюють весь євроазіатський регіон і Північну Африку. Ця мегастратегія має економічне, фінансове, технологічне, інфраструктурне та соціокультурне вимірювання,що відображає внутрішні реформи Китаю. Показано, що Китай виділив 8 Стовпів суспільного розвитку, які є альфою реформування китайського соціуму. Обґрунтовується сутність науки та освіти, як наріжний Стовп громадських перетворень, основою якого виступає звільнення розуму, що означає свободу думок, свободу прийняття рішень, свободу вибору шляху розвитку, свободу від ідеологічної залежності, а також розкутість духу нації. Підкреслюється, що це дало бурхливий поштовх у розвитку інноваційності в змісті цих соціокультурних феноменів. Через освіту відображається ідея побудоваи двох цивілізацій – матеріальної та духовної. Пояснюється бінарна сутність китайської освітньої моделі: через розвиток масової вищої дистанційної освіти та через підготовку національної еліти, а також її зв'язок з компаративістикою. Трансграничний характер освіти розкритий через підготовку кадрів вищої кваліфікації для інших країн та навчання китайських фахівців за кордон.
EN : The article reveals the globalization mega-strategy of China "Silk Road - 2", which includes in its content three main belts covering the entire Eurasian region and North Africa. This mega-strategy has economic, financial, technological, infrastructural and socio-cultural dimensions, reflecting China's internal reforms. It is emphasized that China has allocated 8 Pillars of social development which are the alpha of reforming the Chinese society. The essence of science and education is substantiated as the corner Pillar of the social transformation. The basis of this the liberation of the mind, which means freedom of opinion, freedom of decision-making, freedom to choose the path of development, freedom from ideological dependence, and the emancipation of the spirit of the nation. It is emphasized that this gave a rapid impulse to the development of innovation in the content of these socio-cultural phenomena. Through education is reflected the idea of building two civilizations – material and spiritual. The binary essence of the Chinese educational model is explained: via the development of the mass higher distance education and via the training of the national elite, as well as its connection with comparativistics. The transboundary nature of the education is disclosed by training highly qualified personnel for other countries and training of Chinese specialists abroad.
Description: Пунченко О. П. - ORCID 0000-0003-2694-6841; Лазаревич А. А. - ORCID 0000-0002-3365-2019
URI: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/402
Appears in Collections:Гуманітарний вісник

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gvzdia_70_134.pdfстаття251.78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.