Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/403
Title: Формування ефективних концепцій впровадження комп'ютерних інформаційно-комунікаційних технологій в освіту та їх вплив на розвиток креативної економіки
Other Titles: Формирование эффективных концепций внедрения компьютерных информационно- коммуникационных технологий в сфере образования и их влияние на развитие креативной экономики
Formation of effective concepts of the introduction of computer information and communication technologies in the field of education and their impact on the development of creative economy
Authors: Соснін, Олександр Васильович
Соснин, Александр Васильевич
Sosnin, Oleksandr
Keywords: освіта
суспільство знань
інформація
інформаційний ресурс
інноваційна діяльність
економіка знань
інформаційно-комунікаційні технології
образование
общество знаний
информация
информационный ресурс
инновационная деятельность
экономика знаний
информационно-коммуникационные технологии
education
knowledge society
information
information resource
innovation activity
knowledge economy
information and communication technologies
Issue Date: 2017
Publisher: ЗДІА
Citation: Соснін, О. В. Формування ефективних концепцій впровадження комп'ютерних інформаційно-комунікаційних технологій в освіту та їх вплив на розвиток креативної економіки / О. В. Соснін // Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії / ред. В. Г. Воронкова. - Запоріжжя, 2017. - Вип. 70 (2017). - C. 141 - 151
Abstract: UA : В статті розглядаються особливості формування освітніх концепцій в умовах світових глобалізаційних викликів. Проаналізовано проблеми використання освітніх інновацій як визначального фактора модернізації та підвищення якості вищої освіти у контексті самого поняття «інформація» Розкрито роль інформаційно-комунікаційних технологій у формуванні «суспільства знань» в Україні. Метою статті є дослідження (особливостей, шляхів, підходів) формування концепцій ефективної освіти у вимірі сучасних глобалізаційних викликів та впровадження комп’ютерних інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) в систему освіти. Розкрито місце, роль та значення інформації в сучасному суспільстві та її основні смислові характеристики; виявлено проблеми науки і освіти, яка потребує змін на засадах інформаційно-комунікаційних технологій та техномеритократичної культури. Методи – системного, структурного, структурно-функціонального аналізу, що дозволили проаналізувати проблеми сучасної освіти, виявити умови її розвитку на шляху формування «суспільства знань» і перетворення знань на інтелектуальну власність. Наукова новизна дослідження в тому, що виявлено умови формування «економіки знань» та можливості зайняти гідне місце в глобальній економічній системі завдяки формуванню «креативної» компоненти в інформаційній економіці. Розкрито сучасні уявлення про інженерно-технічну освіту та її роль у сучасному суспільстві. Результат – розробка напрямів реформування (модернізації) системи освіти в Україні та викорстання для цих цілей концепцій впровадження комп’ютерних інформаційно-комунікаційних технологій. Висновок – розробка концепцій ефективного використання інформаційних технологій в умовах інтеграції України в європейський освітній простір,що розглядається як один із напрямів модернізації освіти. Освіта сприяє появі нових освітніх можливостей, перспективних форм, методів і засобів навчання, їх впровадження у процес підготовки фахівців високої кваліфікації.
RU : В статье рассматриваются особенности формирования образовательных концепций в условиях мировых глобализационных вызовов. Проанализированы проблемы использования образовательных инноваций как определяющего фактора модернизации и повышения качества вышего образования в контексте понятия «информация». Раскрыта роль информационно-коммуникационных технологий в формировании «общества знаний» в Украине. Целью статьи есть исследование (особенностей, путей, подходов) формирования концепций эффективного образования в измерении современных глобализационных вызовов и внедрения компьютерных информационно-коммуникационных технологий (ИКТ) в систему образования. Раскрыты место, роль и значение информации в современном обществе и ее основные смысловые характеристики; выявлены проблемы науки и образования, которые требуют изменений на основаниях информационно- коммуникационных технологий и техномериотократической культуры. Методы – системного, структурного, структурно-функционального анализа, которые позволили проанализировать проблемы современного образования, выявить условия их развития на пути формирования «общества знаний» и превращения знаний в интеллектуальную собственность. Научная новизна исследования в том, что выявлены условия формирования «экономики знаний» и возможности занять достойное место в глобальной экономической системе благодаря формированию «креативной» компоненты в информационной экономике. Раскрыты современные представления об инженерно-техническом образовании и его роли в современном обществе. Результат – разрабтка направлений реформирования (модернизации) системы образования в Украине и использование для этих целей концепций внедрения компьютерных информационно-коммуникационных технологий. Раскрыты современные представления об информационно-техническом образовании и его роли в современном обществе. Результат – разработка направлений реформирования (модернизации) системы образования в Украине и использование для этих целей концепции внедрения компьютерных информационно-коммуникационных технологий. Вывод – разработка концепций эффективного использования информационных технологий в условиях интеграции Украины в европйеское пространство, которое рассматривается как одно из направлений модернизации образования. Образование способствует появлению новых образовательных возможностей, перспективных форм, методов и способов обучения, их внедрения в процесс подготовки специалистов высокой квалификации.
EN : The features of formation of educational concepts in the conditions of global globalization challenges are considered in the article. The problems of using educational innovations as a determining factor of modernization and improving the quality of your education in the context of the concept of "information" are analyzed. The role of information and communication technologies in the formation of the "knowledge society" in Ukraine is disclosed. The purpose of the article is to study (features, ways, approaches) of the formation of effective education concepts in measuring of modern globalization challenges and the introduction of computer information and communication technologies (ICT) in the education system. The place, role and importance of information in modern society and its main semantic characteristics are revealed; the problems of science and education, which require changes on the basis of information and communication technologies and techno-methotocratic culture are identified . Methods - system, structural, structural and functional analysis, which allowed to analyze the problems of modern education, to identify the conditions for their development on the path to the formation of a "knowledge society" and the transformation of knowledge into intellectual property. The scientific novelty of the research is that the conditions for the formation of the "knowledge economy" and the opportunity to take a worthy place in the global economic system are revealed through the formation of a "creative" component in the information economy. The modern ideas about engineering and technical education and its role in modern society are revealed. The result is the development of the directions of reforming (modernizing) the education system in Ukraine and the use for these purposes of the concepts of the introduction of computer information and communication technologies. The conclusion is the development of concepts for the effective use of information technologies in the context of Ukraine's integration into the European space, which is regarded as one of the areas of modernization of education. Education contributes to the emergence of new educational opportunities, promising forms, methods and methods of teaching, their introduction into the process of training highly qualified specialists.
Description: ORCID 0000-0003-4188-0887
URI: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/403
Appears in Collections:Гуманітарний вісник

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gvzdia_70_141.pdfстаття289.32 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.