Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/4246
Title: Семіотичні та комунікаційні коди соціальної реклами
Authors: Куріпко, Олексій Юрійович
Keywords: соціальна реклама
семіотика
social advertisement
semiotics
Issue Date: 2020
Abstract: UA : Кваліфікаційна робота магістра: «Семіотичні та комунікаційні коди соціальної реклами», 77 с., 82 джерел. Об’єкт дослідження – українська соціальна реклама, зокрема відеореклама, у період 2015-2020 років. Предметом дослідження є семіотичні та комунікаційні коди в українській соціальній рекламі. Мета: проаналізувати семіотичні та комунікаційні коди в українській соціальній рекламі. Досягнення мети передбачає вирішення таких завдань: 1) охарактеризувати особливості української соціальної реклами в сучасному соціопросторі; 2) визначити гостросоціальні проблеми в Україні протягом 2015–2020 р.; 3) висвітлити засоби та способи реклами суспільних проблем; 4) проаналізувати особливості семіотичних та комунікаційних кодів соціальної реклами. Методологічні засади дослідження становлять праці таких українських дослідників соціальної реклами та наукових статей з теми психології в рекламній діяльності: О. Агарков, А. Артеменко, О. Бугайова, Д. Гавра, . Гаврилішин, А. Годин, Ф. Джефкінс, М. Закусило, Д. Костяхін, М. Курасова, А. Лебедев-Любимов, Ю. Миронов, Г. Ніколайшвілі, Д. Олтаржевський, Є. Ромат та ін. Методи дослідження: аналіз, синтез, семіотичний аналіз рекламного тексту – для виявлення семіотичних кодів, метод класифікації – для виділення різних видів семіотичних кодів, соціологічне опитування для аналізу практичного матеріалу. Наукова новизна: одержані дані допоможуть при створенні нового продукту соціальної реклами, а також підвищать ефективність розміщення на платформі Інтернет. Сфера застосування: матеріали аналітичного характеру можуть бути використані для подальшого аналізу української соціальної реклами, при написанні майбутніх кваліфікаційних наукових робіт. 
EN : Kuripko O.Y. Semiotic and Communication Codes of Social Advertisement, Zaporizhzhia, 2020. After analyzing the state of Ukrainian social advertising on the Internet, it was discovered that the source of Ukrainian social advertising is a popular video hosting "YouTube", where video clips are free. But despite its popularity, the advertising materials themselves need to be promoted and distributed in other networks. Most posts simply do not meet the target audience due to the low number of views and the lack of activity with posts. Having developed a sociological survey, and having analyzed what the problems in Ukraine are and are sharply social, according to the Ukrainians themselves, it was discovered that Ukraine has a lot of problems that require attention. The most acute were the following topics: 1. poverty; 2. war; 3. alcoholism; 4. crime; 5. social inequality; 6. labor migration; 7. the problem of ethics. During the analysis of Ukrainian social messages, methods and means of social advertising of social problems were identified. The Internet platform offers plenty of opportunities for advertising, due to the large number of types of various promotional messages. Social advertising on the Internet is different from commercial one only by the fact that it has no financial profit, and therefore cannot be freely placed on any site. The exception is free services. Access to free services is also a negative factor for social advertising, as publications can be posted by anyone. This complicates the distribution of promotional messages, due to the large number of other materials. Thus, one of the main features of social internet advertising was discovered. Most often the authors of social videos are the social communities themselves. Public authorities rarely create and distribute social messages on the Internet platform. Due to the fact that unskilled authors create ads for their own reasons, sharply social issues are ignored. So, for example, most social advertising deal with issues of ethics, and then the themes of the war. Although the analysis of acute social problems in Ukraine, ethics issues rank 6th in the ranking (50%), and the theme of the war, along with poverty, in the first place (77.3%). Thus, the following urgent and social issues of Ukraine remained unnoticed: 1. poverty (77.3%); 2. alcoholism (75%); 3. labor migration (52.3%). But thanks to the public initiative, social advertising in Ukraine does not stop and has a great chance for development.
Description: Куріпко О. Ю. Семіотичні та комунікаційні коди соціальної реклами : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 061 "Журналістика" / наук. керівник В. А. Ковпак. Запоріжжя : ЗНУ, 2020. 77 с.
URI: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/4246
Appears in Collections:Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів магістерського рівня вищої освіти кафедри соціальних комунікацій та інформаційної діяльності

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Куріпко О.Ю. диплом.docМагістерська робота16.55 MBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.