Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/4288
Title: Психолого-педагогічні умови подолання соціальної дезадаптації підлітків з проблемних родин
Authors: Денисенко, Юлія Миколаївна
Keywords: підлітки
соціальна адаптація
дезадаптація
заклад загальної середньої освіти
проблемна сім'я
adolescents
social adaptaion
disadaptation
general secondary education institution
problem family
Issue Date: 2020
Abstract: EN : The qualifying work consists of an introduction, 2 chapters, findings, list of literature (74 items), 5 addenda on 10 pages. The qualifying work volume of work is 104 pages, including 87 texts. There are 8 tables, 1 figure. The qualifying work gives a theoretical overview and describes an experimental study of socio-pedagogical work with adolescents from problem families. The research object is the process of overcoming the social maladaptation of adolescents from problem families. The research subject: psychological and pedagogical conditions for overcoming the social maladaptation of adolescents from problem families in general secondary education. The research purpose is to theoretically substantiate and experimentally test the psychological and pedagogical conditions for overcoming the social maladaptation of adolescents from problem families in general secondary education. The research tasks are: - to explore the essence of the concept of “social maladaptation” of adolescents; - to determine the impact of problem families on the socialization of adolescents; - to highlight the features of the work of a social educator with adolescents from problem families; - to determine the psychological and pedagogical conditions for overcoming the social maladaptation of adolescents; - substantiate and implement a program to overcome the social maladaptation of adolescents from problem families; - check the effectiveness of the work. The part 1 “Theoretical foundations of socio-pedagogical work with adolescents from problem families” highlights the essence of the concept of “social maladaptation” in the psychological and pedagogical literature; considers the impact of problem families on the socialization of adolescents; reveals the essence and content of socio-pedagogical work with adolescents from problem families; determines the psychological and pedagogical conditions for overcoming the social maladaptation of adolescents. The part 2 “Experimental work on overcoming the social maladaptation of adolescents from problem families” shows the results of the ascertaining, formative and control stages of the experiment to overcome the social maladaptation of adolescents from problem families. Analysis of the results confirmed the effectiveness of the program.
UA : Кваліфікаційна робота: 87 с., 8 таблиць, 1 рисунок, 74 джерела. Об’єкт дослідження: процес подолання соціальної дезадаптації підлітків з проблемних родин. Предмет дослідження: психолого-педагогічні умови подолання соціальної дезадаптації підлітків з проблемних родин у закладі загальної середньої освіти. Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити психолого-педагогічні умови подолання соціальної дезадаптації підлітків з проблемних родин у закладі загальної середньої освіти. Методи дослідження: теоретичні – аналіз філософської, психологічної, соціально-педагогічної, культурологічної вітчизняної і зарубіжної наукової літератури, нормативних і законодавчих документів з проблеми роботи з соціально дезадаптованими підлітками; аналіз, синтез, узагальнення; емпіричні – анкетне опитування, бесіда, інтерв’ю, оцінка (експертна), спостереження; соціально-педагогічний експеримент. Теоретичне значення роботи полягає у комплексному підході до проблеми подолання соціальної дезадаптації підлітків з проблемних сімей. Практичне значення роботи полягає у розробці соціально-педагогічної програми з подолання дезадаптації підлітків з проблемних сімей в умовах загальноосвітньої школи. Галузь використання: заклади загальної середньої освіти, заклади позашкільної освіти.
Description: Денисенко Ю. М. Психолого-педагогічні умови подолання соціальної дезадаптації пділітків з проблемних родин : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 231 "Соціальна робота: соціальна педагогіка" / наук. керівник Л. С. Іванова. Запоріжжя : ЗНУ, 2020. 87 с.
URI: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/4288
Appears in Collections:Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів магістерського рівня вищої освіти кафедри соціальної педагогіки та спеціальної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Денисенко.pdfМагістерська робота1.16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.