Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/4382
Title: Профілактика жорстокого поводження з дитиною в дошкільноу закладі
Authors: Причиська, Дар’я Андріївна
Keywords: профілактика
жорстоке поводження з дитиною
дошкільний заклад
зміст, зміст, форми, методи, система, права дитини
потреби дитини
prevention
child abuse
preschool
content, forms, methods, system, children's rights
children’s needs
Issue Date: 2020
Abstract: EN : The qualification work consists of an introduction, 2 parts, conclusions, a list of references (86 titles), 9 addenda on 43 pages. The volume of qualification work is 138 pages, of which 87 is the main text. The qualification work gives a theoretical overview and describes the study of the problem of prevention of child abuse in preschool institutions, taking into account its legislative aspects and psychological and pedagogical features. The study identifies pedagogical conditions and measures that ensure the prevention of child abuse in preschool education. The research object: the child abuse. The research subject: features of prevention of child abuse in a preschool institution. The research purpose: to identify a set of socio-pedagogical conditions that provide preventive work on child abuse in preschool institution. The research tasks are: 1) to reveal the theoretical principles of prevention of child abuse; 2) to substantiate the directions of social and pedagogical work on the prevention of child abuse in preschool institution; 3) to analyze foreign and domestic experience in the prevention of child abuse; 4) to develop methodological recommendations for the prevention of child abuse in preschool institution. The part 1 “Theoretical principles of the study of child abuse” reveals the concept of «prevention» in socio-pedagogical activities and tasks of the Concept of family education in the education system of Ukraine “Happy Family”; considers the legal aspects of the problem; describes the genesis of the concept of “child abuse” and explores the problem of the use of physical force by parents as a method of education. The part 2 “Directions for improving socio-pedagogical work on the prevention of violence and abuse of children in preschool institution” reveals the main features of humanistic education as a prerequisite for the prevention of child abuse; analyzes foreign and domestic experience on the research topic; studies the experience of implementing the course “Fatherhood in Joy”; develops guidelines for the prevention of child abuse in preschool (“Algorithm of actions of a social pedagogue (psychologist) in a situation of detecting child abuse, including violence”; “Guidelines for parents”, “Guidelines for teachers”). The methodical recommendations offered in the qualification work on the prevention of child abuse in preschool will be useful for employees of preschool education institutions, for professionals who organize training of educators (teachers, educators, social educators, psychologists, etc.) in the prevention and overcoming of abuse.
UA : Кваліфікаційна робота: 87 сторінки, 86 джерело, 9 додатків. Об’єкт дослідження: профілактика жорстокого поводження з дитиною. Предмет дослідження: соціально-педагогічні умови профілaктики жорстокого поводження з дитиною в дошкільному зaклaді. Мета дослідження: виявити сукупність соціально-педагогічних умов, що забезпечують профілaктику жорстокого поводження з дитиною в дошкільному зaклaді. Методи дослідження: теоретичний аналіз філософської, соціальної, психологічної та педагогічної літератури з проблеми, аналіз дисертаційних робіт, документації; систематизація матеріалу (узагальнення педагогічного досвіду), порівняння, систематизація даних, перехід від абстрактного до конкретного. Теоретичне значення роботи полягає в тому, що: - вперше виявлено та обґрунтовано теоретичні засади соціально- педагогічних умов, що забезпечують профілaктику жорстокого поводження з дитиною в дошкільному зaклaді; - уточнено сутність поняття «профілaктика жорстокого поводження з дитиною». Практичне значення роботи полягає у розробці методичних рекомендацій щодо профілaктики жорстокого поводжен ня з дитиною в дошкільному зaклaді. Галузь використання: заклади дошкільної освіти, центри професійного розвитку педагогів, інститути післядипломної освіти, вищі навчальні заклади.
Description: Причиська Д. А. Профілактика жорстокого поводження з дитиною в дошкільному закладі : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 231 "Соціальна робота: соціальна педагогіка" / наук. керівник Т. П. Голованова. Запоріжжя : ЗНУ, 2020. 87 с.
URI: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/4382
Appears in Collections:Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів магістерського рівня вищої освіти кафедри соціальної педагогіки та спеціальної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Причиська.pdfМагістерська робота2.06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.