Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/4526
Title: Соціальна адаптація дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі
Authors: Харченко, Лариса Миколаївна
Keywords: соціальна адаптація
дитина з особливими освітніми потребами
інклюзивний клас
заклад загальної середньої освіти
social adaptation
child with special educational needs
inclusive class
institution of general secondary education
Issue Date: 2020
Abstract: EN : The qualifying work consists of introduction, 2 parts, findings, list of literature (77 items), 3 addenda on 14 pages. The qualifying work volume is 103 pages long, 81 of them – main text. There are 2 tables. The qualifying work gives theoretical survey and describes the experimental research of the social adaptation of children with special educational needs in an inclusive class. The research object: the process of social adaptation of pupils with special educational needs to study in an inclusive class of a general secondary education institution. The research subject: the socio-pedagogical conditions of social adaptation of children with special educational needs to study in an inclusive class of a general secondary education institution. The research purpose: theoretical background and experimental verification of the socio-pedagogical conditions of adaptation of students with special educational needs in an inclusive class of general secondary education. The research tasks are: 1. to define the essence and content of the child’s social adaptation to school; 2. to analyze the legal framework for the education of children with special educational needs in an inclusive class of general secondary education; 3. to define the the peculiarities of the development and education of children with mental retardation; 4. to identify the features and conditions of social adaptation in an inclusive class of general secondary education; 5. to determine and experimentally test the socio-pedagogical conditions of adaptation of students with special educational needs to study in an inclusive class of a general secondary school. The part 1 “Theoretical background of social adaptation of pupils with special educational needs in an inclusive class of school of general secondary educationˮ describes the essence of the notion “social adaptation to school”, its features as a pedagogical phenomenon; considers peculiarities of children with special educational needs in a general secondary education institution, the legal framework for the inclusive education of children with special educational needs. The part 2 “The socio-pedagogical conditions of adaptation of pupils with special educational needs to study in an inclusive class of a general secondary education institution” shows the results of indicative, formative and controlled phases of experiments on conditions of social adaptation of children with special educational needs in an inclusive class of general secondary education. The analysis of the results has proved the effectiveness of the developed and implemented program of social adaptation of children with special educational needs in a general secondary education institution. Field of use: general secondary education institutions, medical and educational institutions.
UA : Кваліфікаційна робота: 81 с., 2 таблиці, 77 джерел, 3 додатки. Об’єкт дослідження: процес соціальної адаптації учнів з особливими освітніми потребами до навчання в інклюзивному класі закладу загальної середньої освіти. Предмет дослідження: соціально-педагогічні умови соціальної адаптації дітей з особливими освітніми потребами до навчання в інклюзивному класі закладу загальної середньої освіти. Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити соціально-педагогічні умови адаптації учнів з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі закладу загальної середньої освіти. Методи дослідження: теоретичні – аналіз, систематизація, узагальнення; емпіричні – опитувальники, контент-аналіз, педагогічний експеримент; статистичні методи обробки даних. Теоретичне значення роботи полягає у визначенні, змістовному розкритті соціально-педагогічних умов адаптації учнів з особливими освітніми потребами до навчання в інклюзивному класі закладу загальної середньої освіти. Практичне значення роботи полягає у розробці програми упровадження цих умов адаптації учнів з особливими освітніми потребами до навчання в інклюзивному класі закладу загальної середньої освіти. Галузь використання: заклади загальної середньої освіти, лікувально-виховні заклади.
Description: Харченко Л. М. Соціальна адаптація дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 231 "Соціальна робота: соціальна педагогіка" / наук. керівник О. Г. Лещенко. Запоріжжя : ЗНУ, 2020. 81 с.
URI: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/4526
Appears in Collections:Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів магістерського рівня вищої освіти кафедри соціальної педагогіки та спеціальної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Харченко.pdfМагістерська робота860.65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.