Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/4755
Title: Психокорекція дитячих страхів засобами арт-терапії
Authors: Мєдвєдь, Валерія Володимирівна
Keywords: страх
тривожність
емоції
арт-терапія
психокорекція
fear
emotions
anxiousness
psychocorrection
art therapy
Issue Date: 2020
Abstract: UA : Робота виклади на 78 сторінок, 2 таблиці, 6 малюнків. Перелік посилання включає 46 джерел. Об’єкт дослідження – страхи дітей дошкільного віку. Дошкільний вік є найбільш сприятливим для формування емоційних форм спілкування дитини. Закладаються в дошкільному періоді освітні, світоглядні, моральні, культурні пріоритети, визначають і емоційний розвиток. Формалізоване спілкування з батьками, обмеження ігрових форм, освоєння дійсності і надлишок інформації, неадекватної для сприйняття дітей старшого дошкільного віку, - є джерелами формування і закріплення у дітей негативних емоційних станів - страхів, тривожності, занепокоєння і т. д. В свою чергу актуалізація страхів супроводжується порушеннями адекватного психічного розвитку, що негативно впливає на становлення особистості дитини. Арт-терапія є ефективним засобом гармонізації емоційної сфери дітей, відноситься до психологічного впливу мистецтвом за допомогою заняття творчістю. Арт-терапія сприяє позбавленню дитини від надмірної емоційної напруги, нейтралізує страхи, знижує тривожність, дозволяє пережити позитивні емоції. Наукова новизна: полягає у розробці та впроваджені програми з корекції дитячих страхів засобами арт-терапії у дітей дошкільного віку в умовах закладу дошкільної освіти.
EN : The work is presented on 78 pages, 2 tables, 6 figures. The list of references includes 46 sources. The object of research is the fears of preschool children. Preschool age is the most favorable for the formation of emotional forms of communication of the child. Educational, ideological, moral, cultural priorities are laid down in the preschool period, and emotional development is also determined. Formalized communication with parents, limitation of game forms, development of reality and excess of information inadequate for the perception of older preschool children - are sources of formation and consolidation of children's negative emotional states - fears, anxiety, worry, etc. In turn, the actualization of fears accompanied by disorders of adequate mental development, which negatively affects the formation of the child's personality. Art therapy is an effective means of harmonizing the emotional sphere of children, refers to the psychological impact of art through creativity. Art therapy helps to relieve the child from excessive emotional stress, neutralizes fears, reduces anxiety, allows you to experience positive emotions. Scientific novelty: consists in the development and implementation of programs for the correction of children's fears by means of art therapy in preschool children in a preschool institution.
Description: Мєдвєдь В. В. Психокорекція дитячих страхів засобами арт-терапії : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 053 «Психологія» / наук. керівник О. А. Лукасевич. Запоріжжя : ЗНУ, 2020. 78 с.
URI: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/4755
Appears in Collections:Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів магістерського рівня вищої освіти кафедри психології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Медведь Валерия.pdfМагістерська робота1.12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.