Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/4798
Title: Психологічні особливості статево-рольової ідентифікації дітей з неповних сімей
Authors: Четверик, Ілона Мирославівна
Keywords: стать
ідентифікація
сім '‎я
рольова модель
підлітки
діти
sex
identification
family
role model
teenagers
children
Issue Date: 2020
Abstract: UA : Робота виклади на 94 сторінки, 4 таблиці, 1 рисунок. Перелік посилання включає 54 джерела. Об’єкт дослідження – статево-рольова ідентифікація дітей (підлітків) із неповних сімей. Сучасний етап розвитку суспільства характеризується суттєвими змінами у системі статево-рольових відносин, внаслідок чого, з одного боку, відкриваються можливості для їх оптимізації, а з другого – виникає ризик порушень формування статево-рольової ідентичності у підростаючого покоління. Статево-рольове самовизначення особистості, що, по суті, являє собою процес, за допомогою якого відбувається формування уявлень про свій «Я-образ» як носія чоловічих або жіночих соціальних ролей, зумовлене соціально-культурною ситуацією. Сучасна сім '‎я потерпає від серйозних змін: народження дітей не завжди відбувається в шлюбі, кожен другий шлюб закінчується розлученням, зменшилась чисельність родин. І дитині доводиться зростати в неповній сім"ї, діти не бачать які повинні бути відносини між чоловіком і жінкою. Викривлення статево-рольової структури сім"ї відбивається на статево-рольовому розвитку дітей. Тому ця тема має дуже актуальне значення. Існуючі зміни в системі статево-рольових відносин часто супроводжуються негативними наслідками, що відбивається на сімейних стосунках і поглиблює проблему неповних сімей. Враховуючи вплив оточення й статево-рольових стереотипів на психіку дітей, сім’ю як одну з найбільш значних оптимальних сфер виховання треба розглядати як важливу детермінанту статево-рольової ідентифікації підлітків. Виконуючи певну роль у соціалізації дитини, родина має великі можливості для формування збалансованої рольової моделі особистості. Вибраний для дослідження підлітковий вік – це час, коли суб’єкт прагне розширити й уточнити зміст свого „Я”. Цей віковий період є важливим етапом становлення статево-рольової ідентичності, бо саме у цьому віці відбувається активне усвідомлення суті своїх ставлень до інших людей та самого себе, розширюється й уточнюється статеве самовизначення. Саме у підлітковому віці, як підкреслюється науковцями, відбувається становлення статево-рольової ідентичності, яка є внутрішнім переживанням своєї статевої належності, набуттям гендерної ролі й уподібненням до неї, своєрідною єдністю статево-рольового образу. Наукова новизна полягає пoлягає в oбгрунтуваннi кoмплексу психoдiагнoстичних методик, застoсуваннi йoгo у констатувальному експерименті у підлітковому вiцi у непoвнiй сiм’ї та кількісному та якісному аналiзi oтриманих результатiв.
EN : The work is presented on 94 pages, 4 tables, 1 figure. The list of references includes 54 sources. The object of the study is the gender-role identification of children (adolescents) from single-parent families. The current stage of development of society is characterized by significant changes in the system of gender-role relations, resulting in, on the one hand, opportunities for their optimization, and on the other - there is a risk of violations of gender-role identity in the younger generation. Gender-role self-determination of the individual, which, in essence, is a process by which the formation of ideas about their "I-image" as a carrier of male or female social roles, due to socio-cultural situation. The modern family suffers from serious changes: the birth of children does not always take place in marriage, every second marriage ends in divorce, the number of families has decreased. And the child has to grow up in a single-parent family, children do not see what should be the relationship between man and woman. The distortion of the gender-role structure of the family affects the gender-role development of children. Therefore, this topic is very relevant. Existing changes in the system of gender-role relations are often accompanied by negative consequences, which affects family relationships and deepens the problem of single-parent families. Given the influence of the environment and gender-role stereotypes on the psyche of children, the family as one of the most important optimal areas of education should be considered as an important determinant of gender-role identification of adolescents. Playing a role in the socialization of the child, the family has great potential for the formation of a balanced role model of personality. Adolescence chosen for research is the time when the subject seeks to expand and clarify the meaning of his "I". This age period is an important stage in the formation of gender-role identity, because it is at this age that there is an active awareness of the essence of their attitudes towards other people and themselves, expands and clarifies gender self-determination. It is in adolescence, as scientists emphasize, that gender-role identity is formed, which is an inner experience of one's sexuality, acquisition of gender role and assimilation to it, a kind of unity of gender-role image. The scientific novelty lies in the substantiation of a set of psychodiagnostic methods, its application in the ascertaining experiment in adolescence in a single-parent family and the quantitative and qualitative analysis of the obtained results.
Description: Четверик І. М. Психологічні особливості статево-рольової ідентифікації дітей з неповних сімей : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 053 «Психологія» / наук. керівник А. П. Поплавська. Запоріжжя : ЗНУ, 2020. 94 с.
URI: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/4798
Appears in Collections:Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів магістерського рівня вищої освіти кафедри психології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Четверік Ілона.pdfМагістерська робота1.28 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.