Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/549
Title: LIife strategies of modern ukrainian students: methodological approaches and classification
Other Titles: Жизненные стратегии современного украинского студенчества: методологические подходы и типология
Authors: Zablotska, Iulia
Заблоцкая, Юлия Виталиевна
Заблоцька, Юлія Виталіївна
Keywords: higher education
life strategy
student
values
motivation
высшее образование
студенчество
жизненная стратегия,
мотивация
Issue Date: 2016
Publisher: ЗДІА
Citation: Zablotska, I. LIife strategies of modern ukrainian students: methodological approaches and classification / I. Zablotska // Humanitarian Bulletin of the Zaporizhzhya State Engineering Academy / ed. V. Voronkova. - Zaporizhzhia, 2016. - Release 67 (2016). - p. 97 - 104
Abstract: EN : Life strategy in personal dimension could be identified as a complex phenomenon, which includes main key dimensions and categories that characterize person’s life and behavior. Life strategy is a way of life, self-determining, self-establishing, self-expression and self-organizing as well as the ability to bring living conditions according with personality own values and individual uniqueness. The student life strategies directly connected with higher education. Author’s sociological research (survey) examines the main features of life strategies of modern Ukrainian students. In the article the author's typology of the main types of life strategies of students is proposed. The typology reflects the crucial connection with the appropriate understanding of the place and role of higher education: career-pragmatic (focus on success, career achievement), universal education (set to general higher education and self-realization), and adaptive-conformist (orientation to receive formal education, on the circle of interesting communication etc.).
RU : Жизненная стратегия в личностном измерении может быть определена как сложное явление, которое включает основные аспекты и категории, которые характеризуют жизнь и поведение человека. Жизненная стратегия определяет образ жизни, самоопределения, самовыражения и самоорганизации, она состоит в стремлении привести условия жизни в соответствие с ценностями личности и индивидуальной уникальности. Жизненные стратегии студенчества непосредственно связаны с высшим образованием. На материале социологического исследования рассматриваются основные черты жизненных стратегий современного украинского студенчества. В статье предлагается определение жизненных стратегий и авторская типология основных типов жизненных стратегий студенчества в связи с соответствующим пониманием места и роли высшего образования: карьерно- прагматическая (фокус на успехе, карьерных достижениях), универсально-образовательная (ориентация на общее высшее образование и самореализацию) и адаптивно-конформистская (ориентация на получение формального образования, круга интересного общения и т.п.).
URI: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/549
Appears in Collections:Гуманітарний вісник

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gvzdia_67_97.pdf872.8 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.