Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/5628
Title: Когнітивно-семантичні особливості вербалізації емоційно-почуттєвих станів людини засобами англійських фразеології та паремій
Authors: Костанянць, Влада Владиславівна
Keywords: концепт
концептуалізація
фразеологічна одиниця
паремія
емоція
concept
conceptualization
phraseological unit
proverb
emotion
Issue Date: 2021
Abstract: EN : The work is presented on 62 pages of printed text. The list of references includes 114 sources. The presented paper is dedicated to the analysis of analysis of phraseological units and paremias, which denote the emotional states of a person, as positive as negative. The object of the work can be defined as concepts of positive and negative emotional states of a person in English language. The main aim of the paper is to establish and describe the semantics of phraseological units, which denote positive and negative emotions in English phraseology and paremias. It determined the accomplishment of such objectives as: 1) to look into phenomena of concept and conceptualization within the framework of cognitive linguistics; 2) to study the features of the phenomenon of cognitive metaphor as a means of conceptualizing phenomena; 3) to look into the essence and characteristics of emotions, and the means of their verbalization; 4) to select phraseological units, which denote the emotional states of a human; 5) to determine the means of transmitting the concepts of positive and negative emotions in language. The ways of communication of the meaning of emotional states of the person are offered in the work, such as verbal and non-verbal. Such positive emotions as joy, love, calmness, courage were analyzed, and negative emotions as anger, fear, shame, pride, surprise, tiredness, sadness, despair, diffidence, worry. It is concluded that phraseological units that denote negative emotions are more in amount that positive. The scientific novelty of the presented research lies in an attempt, which was made to study and systematize the phraseological units that denote positive and negative emotional states in English phraseology and paremias.
UA : Робота викладена на 62 сторінках друкованого тексту. Перелік посилань включає 114 джерел. Об’єкт дослідження: концепти позитивних та негативних емоційних станів людини англійської мови. Мета роботи: встановлення і опис семантики фразеологічних одиниць на позначення позитивних та негативних емоцій в англійській фразеології та пареміях. Теоретико-методологічні засади: ключові положення вивчення явища концепту (С. Аскольдов, Р. Павільоніс, Ю. Степанов), концептуалізації (О. Маковською, А. Бабушкіним), та теорії метафори (Дж. Лакофф, М. Джонсон) в когнітивній лінгвістиці. Отримані результати: зазначається, що емоційні стани в англійській мові можуть виражатися вербально та не вербально. З отриманих результатів можна зробити висновок, що в англійській фразеології більшість одиниць виражають значення негативних емоцій. Репрезентація емоційних станів відбувається наступними способами: фразеологічні одиниці з назвами кольорів, фразеологічні одиниці з зооморфізмами, фразеологічні одиниці в яких значення передається невербально, фразеологічні одиниці вигукового типу, фразеологічні одиниці в основі яких лежать порівняння, фразеологічні одиниці з лексемами на позначення світла. Чисельними є випадки, коли емоційний стан людини репрезентується за допомогою лексем, що позначають частини тіла людини, тобто він має тілесне означення.
Description: Костанянць В. В. Когнітивно-семантичні особливості вербалізації емоційно-почуттєвих станів людини засобами англійських фразеології та паремій : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 035 "Філологія" / наук. керівник І. А. Галуцьких. Запоріжжя : ЗНУ, 2021. 62 с.
URI: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/5628
Appears in Collections:Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів магістерського рівня вищої освіти кафедри англійської філології та лінгводидактики

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kostanyants2021.pdfМагістерська робота1.93 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.