Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/6530
Title: Методичні особливості збору та аналіз польового матеріалу для старшої школи в процесі вивчення природничих наук
Authors: Климченко, Антон Валерійович
Keywords: о. Хортиця
навчальні досягнення
екосистеми
дослідження
педагогічний експеримент
гіпотеза
курс біології
ecosystems
khortytsia island
learning outcomes
research
pedagogical experiment
hypothesis
biology course
Issue Date: 2022
Abstract: EN : Structure: The work consists of an introduction, three chapters, conclusions, recommendations and a list of literary sources. It has a total volume of 44 pages and contains various tables and figures. The relevance of the study is determined by the contradictions between: • The image of a secondary school student who, at the time of graduation, is able to perform research activities of various kinds, and the state of modern pedagogical science, which has virtually no holistic system that reflects the theoretical and methodological principles of development of students' research abilities; • The requirement to organize student research in the study of regional environmental problems and the lack of specific methods that could solve this problem. This work tacles the problem of finding ways to organize educational research in the study of environmental problems at the regional level. The object of study is the educational process during biology classes at a primary school. The subject of this research is the organization of educational research work to study regional ecological problems as part of the biology course at the secondary level of education. The hypothesis of the study is that the development of research abilities of students in the study of regional environmental issues during the course of biology will be more effective if: • peculiarities in the organization of educational research at school are revealed; • psychological and pedagogical peculiarities of high school children are analyzed; •the program of the organization of educational research work with regard to regional ecological problems during the biology course is developed; •students' research activities during the study of regional environmental problems will be constructed in accordance with the logic of scientific research. In order to assess the development of students' research abilities during the study of regional environmental problems, one can monitor their ability to achieve meta-subject learning outcomes. Objectives of the study. 1. Examine the literature pertaining to the given problem and research topic. 2. Identify the key features of the organization of educational research during the course of biology. 3. Perform the analysis of psychological and pedagogical characteristics of high school children. 4. Explore the didactic potential of the biology course on the organization and conduct of educational research in the study of regional environmental problems. 5. Design a program of organization of educational research work during the course of biology in order to study regional ecological issues. 6. Develop methodological materials for the implementation of the designed program, which will include: lesson outlines, examples of research tasks etc. 7. Test the research hypothesis experimentally. The following research methods were used in order to solve the aforementioned tasks: • theoretical — study and analysis of normative documents, methodological, psychological and pedagogical literature on the issues presented here; •empirical — testing, observation of students' activities during the pedagogical experiment, analysis of results and their generalization. Scientific novelty of the research lies in the following: • the peculiarities in the organization of educational research during the course of biology at a secondary level have been revealed; • the program of organizing the educational research work concerning regional ecological problems during the course of biology for 9th grade students has been developed; • the efficacy of using the program of organizing the educational research work to study regional ecological problems in the course of biology for pupils attending 9th grade has been successfully demonstrated.
UA : Структура роботи: Робота складається із вступу, трьох глав, висновків, рекомендацій та списку джерел. Має загальний обсяг 44 сторінки, містить таблиці та малюнки. Актуальність дослідження визначається протиріччями між: • Образом учня загальноосвітньої школи, який на момент закінчення навчання, здатний виконувати дослідницьку діяльність різного виду, і станом сучасної педагогічної науки, в якій практично відсутня цілісна система, яка відображає теоретичні та методичні засади розвитку в учнів дослідницьких здібностей; • Вимогою організації навчальних досліджень учнів при вивченні регіональних екологічних проблем і відсутністю конкретних методик, які б могли вирішити це завдання. Проблема дослідження полягає в пошуку шляхів організації навчальних досліджень при вивченні регіональних екологічних проблем. Об'єктом дослідження є навчальний процес з біології в основній школі. Предметом дослідження є організація навчальних досліджень регіональних екологічних проблем в курсі біології основної школи. Гіпотеза дослідження полягає в тому, що розвиток дослідницьких здібностей учнів при вивченні регіональних екологічних проблем в курсі біології буде більш ефективним, якщо: • виявлено особливості організації навчальних досліджень в школі; • проаналізовані психолого-педагогічні особливості дітей старшого шкільного віку; •розроблена програма організації навчальних досліджень регіональних екологічних проблем в курсі біології; •дослідницька діяльність учнів при вивченні регіональних екологічних проблем буде вибудована відповідно до логіки проведення наукового дослідження. Оцінити розвиток дослідницьких здібностей учнів при вивченні регіональних екологічних проблем, можна за допомогою моніторингу їх можливостей досягати метапредметних результатів навчання. Завдання дослідження. 1. Вивчити літературу з проблеми та теми дослідження. 2. Виявити особливості організації навчальних досліджень в курсі біології. 3. Проаналізувати психолого-педагогічні особливості дітей старшого шкільного віку. 4. Проаналізувати можливості курсу біології по організації і проведенню навчальних досліджень при вивченні регіональних екологічних проблем. 5. Спроєктувати програму організації навчальних досліджень регіональних екологічних проблем в курсі біології. 6. Розробити методичні матеріали для реалізації спроєктованої програми, які будуть включати в себе: приклади дослідницьких завдань та ін. 7. Експериментально перевірити гіпотезу дослідження. Для вирішення поставлених завдань були застосовані методи дослідження: • теоретичні - вивчення та аналіз нормативних документів, методичної, психолого-педагогічної літератури з представленої проблематики; •емпіричні - тестування, спостереження за діяльністю учнів в ході педагогічного експерименту, аналіз результатів і їх узагальнення. Наукова новизна дослідження: • виявлено особливості організації навчальних досліджень в курсі біології основної школи; • розроблено програму організації навчальних досліджень регіональних екологічних проблем в курсі біології за 9 клас; • доведено ефективність використання програми організації навчальних досліджень регіональних екологічних проблем в курсі біології для учнів 9 - х класів.
Description: Климченко А. В. Методичні особливості збору та аналіз польового матеріалу для старшої школи в процесі вивчення природничих наук : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 014 "Середня освіта" / наук. керівник В. І. Домніч. Запоріжжя : ЗНУ, 2022. 58 с.
URI: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/6530
Appears in Collections:Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів магістерського рівня вищої освіти кафедри хімії

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Klimchenko.docМагістерська робота497 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.