Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/655
Title: Драматургічний підхід І. Гофмана в структуруванні простору моди
Other Titles: Драматургический подход И. Гофмана в структурировании пространства моды
The dramatic approach of I. Hoffman in structuring the space of fashion
Authors: Скалацька, Олена Віталіїна
Скалацкая, Елена Витальевна
Skalatskaya, Helen
Keywords: мода
імідж
простір
драматургічний підхід
зональний розподіл
соціальне утворення
одяг
имидж
пространство
драматургический подход
зональное распределение
социальное образование
одежда
fashion
image
space
dramatic approach
zonal distribution
social education
clothing
Issue Date: 2016
Publisher: ЗДІА
Citation: Скалацька, О. В. Драматургічний підхід І. Гофмана в структуруванні простору моди / О. В. Скалацька // Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії / ред. В. Г. Воронкова. - Запоріжжя, 2016. - Вип. 67 (2016). - C. 70 - 78
Abstract: UA : Мета роботи полягає у експлікації можливостей драматургічного підходу І. Гофмана для аналізу моди як простору. Можна виокремити два рівні осмислення концепції І. Гофмана: індивідуальний та надіндивідуальний, які поєднуються у просторовому вимірі. Зональний розподіл моди згідно драматургічному підходу розкриває її взаємозв’язок з іміджем. Драматургічний підхід дозволяє простежити динаміку в просторі моди для розкриття її онтологічних характеристик, пов’язаних з простором і часом. Дуалізм розмежування та єдності зон, їх динамізм демонструють збіг іміджу та моди у просторовому рівні. Аналізується сезонний показ весна-літо 2015 українського бренда Domanoff
RU : Цель работы заключается в экспликации возможностей драматургического подхода И. Гофмана для анализа моды как пространства. Можно выделить два уровня осмысления концепции И. Гофмана: индивидуальный и надиндивидуальный, которые сочетаются в пространственном измерении. Определение И. Гофманом социального образования как пространства позволяет исследовать моду в данном контексте. Зональное распределение моды согласно драматургическому подходу раскрывает ее взаимосвязь с имиджем. Драматургический подход позволяет проследить динамику в пространстве моды для раскрытия ее онтологических характеристик, связанных с пространством и временем. Дуализм разграничения и единства зон, их динамизм демонстрируют совпадение имиджа и моды на пространственном уровне. Анализируется сезонный показ весна-лето 2015 украинского бренда Domanoff
EN : The purpose of work is to explicate the opportunities of dramatic approach of I. Hoffman for analyse of fashion as a space. We can distinguish two levels of understanding the concept of I. Hoffmann: individual and supra-individual, which are combined in spatial terms. I. Hoffmann`s definition of social formation as a space allows you to explore the fashion in this context. Zonal distribution of fashion according to dramatic approach reveals its interconnection with the image. Dramatic approach allows us to trace the dynamics in the space of fashion for disclosure of its ontological characteristics which are associated with space and time. Dualism of separation and unity of zones, their dynamism show the coincidence of image and fashion in spatial level. The proposed general model allows specifying a variety of spaces of fashion in their unity. Spatial differentiation (fashion store, magazine, showing seasonal collections of designer and other) suggests the possibility of dramatic performance approach in each area, which may be a subject of investigation for the following publication. The seasonal show of spring-summer 2015 of Ukrainian brand Domanoff is analyzed.
URI: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/655
Appears in Collections:Гуманітарний вісник

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gvzdia_64_70.pdf1.25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.