Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/726
Title: Expert computer assessment of knowledge
Other Titles: Експертна комп’ютерна оцінка знань
Экспертная компьютерная оценка знаний
Authors: Терентьєв, Олег Маркович
Терентьев, Олег Маркович
Terentiev, Oleg
Клещов, Антон Иосипович
Клещёв, Антон Иосифович
Kleshchov, Anton
Keywords: smart-society
stem-education
sustainable growth
human capital
intellectual capital
information
knowledge
education
knowledge economy
оцінка знань
блок-схема
комп'ютерна оцінка
програма експертної оцінки
оценка знаний
компьютерная оценка
программа экспертной оценки
Issue Date: 2018
Publisher: ЗДІА
Citation: Terentiev, O. Expert computer assessment of knowledge / O. Terentiev, A.Kleshchov // Humanitarian Bulletin of the Zaporizhzhya State Engineering Academy / ed. V. Voronkova. - Zaporizhzhia, 2018. - Release 72 (2018). - p. 173 - 179
Abstract: EN :The urgency of the study of "stem-education" as a factor in the development of "smartsociety" is that this kind of society (smart-society) is a continuation of information (network) and "knowledge society", which is developing on the basis of smart technologies. The concept of smart society is at the heart of modern state -owned development programs of South Korea and Japan. In South Korea, the National Social Agency has developed a "Smart Society Strategy" that introduces the technological foundations of smart societies. The central issue of Smart-society is business, which makes managing more intelligent (flexible, intelligent) and activities aimed at using knowledge and innovation. The objectives of the study are to identify the "stem-education" endpoint through the use of electronic and collective technologies , which become more massive and effective, and through the use of natural, engineering and maternal education. It is no coincidence that this concept is documented in the Europe 2020 Strategy: Smart Growth Strategy, which includes the development of an economy based on knowledge and innovation , fosters sustainable growth, more efficient use of resources, and inclusive growth and strengthening of high employment. Countries such as the United States, China, Australia, the United Kingdom, Israel, and Singapore carry out state-of-the-art stem-education programs. The methodological basis of the study is systematic, structural, axiological, synergetic methods and approaches that have allowed disclosing stem -education as the leading trend in the world of educational space . Conclusion - It is proved that stem-education is an innovation that combines the traditions of natural and mathematical education , is based on the principles of fundamentalism and knowledge -based, combining technological, organizational, material and technical resources and human capital. As a result of the development of stem-education at the expense of ICT, business processes, governance, and management reform are undergoing change, leading to economic, social and managerial processes at a higher level in some of those societies . Smart society is a new quality of society in which the combination of the use of new technologies will allow people to improve the quality of their lives . This article presents philosophical and educational reflection of smart -society as a new model of the information society and presents its impact on human (intellectual) capital. It reveals timeliness of this topic, which is innovative and hardly developed. It analyses international experience in establishment and growth of smart -society and dimensions of axiological field of smart-society, which is based on axiological matrix of information and knowledge , which are considered and being civilized dimensions of modern society . The main idea is to prove the evolution of the information society to smart -society and the possibility of establishment of smart-society in Ukraine. The analysis of smart-society formation was made and its characteristics were defined , which claims priority role in the world information space formation and contribute to the competitiveness of Ukraine in the international information space .
UA : Актуальність теми дослідження полягає у відсутності можливості визначити обсяг засвоєного матеріалу предмета, що вивчається, що не дозволяє студенту зрозуміти, що потрібно вивчити повторно, щоб підвищити обсяг своїх знань з даної дисципліни. Головна мета статті – розробка експертної навчальної та контролюючої системи оцінки знань, що визначає конкретні прогалини в засвоєнні матеріалу учнем і пропонує заповнити прогалини знань з власної бази. Завдання дослідження: проаналізувати і виділити загальні недоліки в існуючих системах оцінки знань студентів; сформувати програму експертної оцінки знань. Методологія. При дослідженні методом індукції сформульовані принципи системи навчання студентів, що дозволило встановити недолік існуючих систем оцінювання рівня знань студентів і, на підставі цього, запропонувати нову програму експертної оцінки знань у вигляді блок-схеми. Результати дослідження. Розроблено експертну навчальну систему оцінки знань, що визначає конкретні прогалини в засвоєнні матеріалу, дозволяє визначити і заповнити відсутні знання студенту з власної бази. Сформована програма експертної оцінки знань у вигляді блок-схеми з виділеними блоками знань, завдань, умінь, яка дозволяє викладацькому складу використовувати її в розрізі окремої навчальної дисципліни. Висновки. Встановлено недолік існуючих систем оцінювання рівня знань студентів – відсутність можливості визначити не тільки обсяг засвоєного матеріалу предмета, що вивчається, а й перелік конкретних тем для повторного вивчення після проведеного оцінювання. Сформовано програму експертної оцінки знань у вигляді блок-схеми з виділеними блоками знань, завдань, умінь, яка дозволяє викладацькому складу використовувати її в розрізі окремої навчальної дисципліни.
RU : Актуальность темы исследования состоит в отсутствии возможности определить объем усвоенного материала изучаемого предмета, что не позволяет студенту понять, что нужно изучить повторно, чтобы повысить объём своих знаний по данной дисциплине. Главная цель статьи – разработка экспертной обучающей и контролирующей системы оценки знаний, определяющей конкретные пробелы в усвоении материала обучаемым и предлагающая восполнить недостающие знания из собственной базы. Задачи исследования: проанализировать и выделить общие недостатки в существующих системах оценки знаний студентов; сформировать программу экспертной оценки знаний. Методология. При исследовании методом индукции сформулированы принципы системы обучения студентов, что позволило установить недостаток существующих систем оценивания уровня знаний студентов и, на основании этого, предложить новую программу экспертной оценки знаний в виде блок- схемы. Результаты исследования. Разработана экспертная обучающая система оценки знаний, определяющая конкретные пробелы в усвоении материала, позволяет определить и восполнить недостающие знания студенту из собственной базы. Сформирована программа экспертной оценки знаний в виде блок-схемы с выделенными блоками знаний, задач, умений, которая позволяет преподавательскому составу использовать её в разрезе отдельной учебной дисциплины. Выводы. Установлен недостаток существующих систем оценивания уровня знаний студентов – отсутствие возможности определить не только объем усвоенного материала изучаемого предмета, но и перечень конкретных тем для повторного изучения после проведенного оценивания. Сформирована программа экспертной оценки знаний в виде блок-схемы с выделенными блоками знаний, задач, умений, которая позволяет преподавательскому составу использовать её в разрезе отдельной учебной дисциплины
Description: Терентьєв О. М. - ORCID: 0000-0001-7849-5929; Клещов А. Й. - ORCID: 0000-0002-9412-4156
URI: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/726
Appears in Collections:Гуманітарний вісник

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gvzdia_72_18.pdf1.12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.