Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/736
Title: Методологічні основи оцінки ефективності військово- правового виховання військовослужбовців у контексті соціально-філософського аналізу
Other Titles: Методологические основания эффективности военно- правового воспитания военнослужащих в контексте социально- философского анализа
Methodological foundation of efficiency assessment of military-legal education of the military men in the context of social and philosophical analysis
Authors: Федоренко, В. В.
Fedorenko, Volodymyr
Keywords: військове-правове виховання
методологія
ефективність
цінність
суб’єкт оцінки
об’єкт оцінки
еквівалент
структура оцінки
принципи
функції
типологізація оцінки
военно-правовое воспитание
методология
эффективность
ценность
субъект оценки
объект оценки
эквивалент
структура оценки
принципы
функции
типологизация оценки
military-legal education
methodology
effectiveness
value
subject assessment
equivalent
structure of assessment
principles
functions
typologization of assessment
Issue Date: 2015
Publisher: ЗДІА
Citation: Федоренко, В. В. Методологічні основи оцінки ефективності військово-правового виховання військовослужбовців у контексті соціально-філософського аналізу / В. В. Федоренко // Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії / ред. В. Г. Воронкова. - Запоріжжя, 2015. - Вип. 63 (2015). - C. 61 - 73
Abstract: UA : У статті запропоновано соціально-філософський аналіз сутності, структури, принципів, функцій оцінки ефективності військово-правового виховання військовослужбовців Збройних Сил України. Особлива увага зосереджена на розгляді методологічних основ оцінки, виходячи з її ролі та місця у структурі процесу військово-правового виховання та типологізаціі оцінки.
RU : В статье предложен социально-философский анализ сущности, структуры, принципов, функций оценки эффективности военно-правового воспитания военнослужащих Вооруженных Сил Украины. Особое внимание сосредоточено на рассмотрении методологических основ оценки, исходя из ее роли и места в структуре процесса военно- правового воспитания и типологизации оценки
EN : This article proposes a sociological – philosophical analysis of the essence, structure, principles, and functions of efficiency assessment of military-legal education of the members of the Armed Forces of Ukraine.The special attention on consideration of methodological foundations of an assessment, proceeding from its role and a place in the structure of military legal education and a typologization of an assessment is focused. It is established in the article that efficiency assessment of military and legal education follows from axiological function of consciousness which is caused by the person’s activity.The constant need of the subject of an assessment for a certain range and development level of moral legal and combat qualities which are defined by conditions of modern fight, creates constant contradictions between the purpose, ways of its achievement and the received results which, in turn, always put the subject before a choice or change of the purpose, ways of result achievement.Therefore, efficiency assessment of military and legal education is a specific subject relation, which is expressed in a conceptual form, to real efficiency of military and legal education, as a result of which there is a comparison of given effectiveness with an equivalent on the basis when it is chosen as criterion of desired satisfaction as to the range and level of development of military moral legal and combat qualities, which would allow them to perform their service perfectly.Conceptual and methodological basis of the scientific organization of efficiency assessment of military and legal education is the knowledge of its system and principles. Mastering the principles gives the general orientation, but doesn’t exempt the subject of assessment from manifestation of his independence, own research at all. The main functions of efficiency assessment of military and legal education are regulative, indicated, prognostic, educational, axiological, and normative. Profound knowledge of subject of assessment of its main functions promotes their fuller realization in the assessment process that significantly increases its effectiveness. Typologization of efficiency assessment of military and legal education speaks about a variety of estimates; complexity and contradiction of an assessment process, probably, its ambiguity and focuses on research of ways of optimization and accordingly increase of its effectiveness.
URI: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/736
Appears in Collections:Гуманітарний вісник

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gvzdia_63_61_73.pdf226.27 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.