Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/9555
Title: | Трагедії Вільяма Шекспіра в світлі теорії травми |
Authors: | Ворох, Юлія Віталіївна |
Keywords: | студії травми вигнання криза ідентичності наратив травми В. Шекспір Коріолан Шейлок trauma studies exile identity crisis trauma narrative W. Shakespeare Coriolanus Shylock |
Issue Date: | 2022 |
Abstract: | EN : The work is presented on 65 pages of printed text. The list of references includes 86 sources.
The presented paper is dedicated to the analysis of Shakespeare’s tragedies in
the light of trauma theory.
The object of the study includes the Roman play "Coriolanus" and the comedy
"The Merchant of Venice" by William Shakespeare as the texts in which some
different types of trauma acquire a consistent artistic explanation.
The main aim of the paper is to reveal the specificity of the artistic
representation of traumatic experience in the Roman play "Coriolanus" and the
comedy "The Merchant of Venice" by William Shakespeare, using the achievements
of trauma theory.
It determined the accomplishment of such objectives as:
- profound analysis and systematization of the theoretical foundations of the
theory of trauma;
- investigation and approbation of the algorithm of the Shakespeare’s
tragedies analysis in the light of trauma theory.
The conducted research makes it possible to state that several types of
traumatic experience are reproduced in the Roman play "Coriolanus" and the
comedy "The Merchant of Venice" by William Shakespeare. Thus, Coriolanus
experiences the trauma of exile and the trauma caused by an identity crisis, and
Shylock who is one of the protagonists of "The Merchant of Venice" suffers the
trauma due to his daughter's betrayal and the religious-ethnic trauma caused by the
unjust treatment of the Venetian Christians towards the Jews.
The playwright not only convincingly reproduces the feelings and emotional
state of the characters, but also evokes the empathy of the recipients who join and
share the sufferings of the heroes and in this way acquire a certain psychological
experience. UA : Робота викладена на 65 сторінках друкованого тексту. Перелік посилань включає 86 джерел. Об’єкт дослідження: римська п’єса «Коріолан» та комедія «Венеціанський купець» В. Шекспіра, де різні види травми набувають послідовної художньої експлікації. Мета роботи: полягає в тому, щоб застосовуючи здобутки теорії травми, виявити специфіку художньої репрезентації травматичного досвіду в римській п’єсі «Коріолан» та комедії «Венеціанський купець» В. Шекспіра. Теоретико-методологічні засади: ґрунтується на використанні здобутків сучасної теорії травми (Е. Сантер, Д. ЛаКапра, К. Меррідейл, М. Липовецький, М. Епштейн, К. Краут, О. Пронкевич та ін.) та досвіду світового шекспірознавства.дослідження сформована в процесі акумуляції інтелектуального досвіду теорії травми (Е. Сантер, Д. ЛаКапра, К. Меррідейл, М. Липовецький, М. Епштейн, К. Краут, О. Пронкевич та ін.) та сучасного шекспірознавства (Т. Михед, Н. Торкут, Л. Старкс-Естес та ін.), . Отримані результати: Проведене дослідження дає можливість констатувати, що у творах В. Шекспіра відтворено декілька типів травматичного досвіду. Так, Коріолан переживає травму вигнання і травму, спричинену кризою ідентичності, а персонаж «Венеціанського купця» Шейлок – травму через зраду доньки та релігійно-етнічну травму, зумовлену несправедливим ставленням венеціанців-християн до євреїв. Драматург не лише переконливо відтворює страждання і емоційний стан персонажів, але й викликає емпатію реципієнтів, які долучаються до переживаньгероїв і у такий спосіб набувають певного психологічного досвіду. |
Description: | Ворох Ю. В. Трагедії Вільяма Шекспіра в світлі теорії травми : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 035 "Філологія" / наук. керівник Н. М. Торкут. Запоріжжя : ЗНУ, 2022. 65 с. |
URI: | https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/9555 |
Appears in Collections: | Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів магістерського рівня вищої освіти кафедри англійської філології та лінгводидактики |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Voroh.pdf | Магістерська робота | 2.4 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.