Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/9659
Title: Зарубіжний досвід вивчення Шекспіра та його імплементація в український освітній дискурс
Authors: Авраменко, Катерина Дмитрівна
Keywords: методика викладання
літературна освіта
Шекспір
компетентності
технології навчання
зарубіжний досвід
teaching methods
literary education
Shakespeare
competences
teaching technologies
foreign experience
Issue Date: 2022
Abstract: EN : The work is presented on 73 pages of printed text. The list of references includes 71 sources. The presented paper focuses on analyzing innovative technologies for teaching the works of William Shakespeare in the Ukrainian and British systems of literary education at school. The object of the research is the Ukrainian and Western methods of teaching Shakespeare’s works at school. The main aim of the study is to determine the most effective pedagogical approaches is Studying Shakespear and outline the prospects for their use in the Ukrainian school system. It determined the accomplishment of the following tasks: - to outline the reception of William Shakespeare’s works in European countries as a prerequisite for the introduction of his literary works into the Ukrainian educational process; - to investigate the genesis and specific features of Ukrainian Shakespeareana; - to find out the role of the Shakespearean component in the Western paradigm of literary education; - to provide recommendations for the implementation of Western experience in teaching Shakespeare's works in Ukrainian educational system. The scientific novelty of the presented research lies in the investigation of the British experience of teaching Shakespeare's work and the possibilities of its implementation in Ukraine/ in the domestic educational system. The fundamental principles of teaching Shakespeare’s works in the Western system of school education are as follows: a personal approach; attitude to the text as a script; rejection of the iconization of the Great Bard.
UA : Робота викладена на 73 сторінках друкованого тексту. Перелік посилань включає 71 джерело. Об’єкт дослідження: вітчизняні та західні методики вивчення творчості В. Шекспіра в школі. Мета роботи: визначення найефективніших педагогічних підходів та окреслення перспектив їх використання в українській системі шкільної освіти шляхом аналізу та коментування українського методичного дискурсу вивчення творчості Шекспіра у школі та зарубіжного досвіду. Теоретико-методологічні засади: ключові положення теорії шекспірівського дискурсу, розроблені у вітчизняному літературознавстві (Ю. Черняк, Н. Торкут), методологічні розробки зарубіжних дослідників (Ф. Бенкс, Р. Гібсон, К. Хантер та ін.). Отримані результати: засадничими принципами викладання творчості Шекспіра в західній системі шкільної освіти є особистісний підхід (врахування рівня вмінь, навичок та естетичних уподобань кожного учня); ставлення до тексту як до сценарію (орієнтація на постановку, інсценізацію); відмова від іконізації Великого Барда (можливість модернізації хронотопу п’єс, створення приквелів, сиквелів, фанфікшен тощо); активне залучення шекспірівського дискурсу в масовій культурі (використання Інтернет-джерел, екранізацій, радіопостановок тощо). Важливими кроками на шляху формування цілісної концепції викладання творчості В. Шекспіра у системі вітчизняної шкільної освіти мають стати інтеграція у навчальний процес елементів театралізації та драматизації, інтермедіальних проєкцій, а також використання творчого компоненту, що інтенсифікує інтелектуальну діяльність школярів.
Description: Авраменко К. Д. Зарубіжний досвід вивчення Шекспіра та його імплементація в український освітній дискурс : кваліфікаційна робота магістра 035 "Філологія" / наук. керівник Н. М. Торкут. Запоріжжя : ЗНУ, 2022. 73 с.
URI: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/9659
Appears in Collections:Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів магістерського рівня вищої освіти кафедри англійської філології та лінгводидактики

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Avramenko.pdfМагістерська робота631.9 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.