Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/9711
Title: Модальність як компонент мовленнєвої тактики переконання в англомовному художньому дискурсі
Authors: Цацуро, Катерина Олександрівна
Keywords: модальність
мовленнєва стратегія
мовленнєва тактика
деонтична модальність
епістемічна модальність
оптативна модальність
modality
speech strategy
speech tactics
alethic modality
deontic modality
epistemic modality
optative modality
Issue Date: 2022
Abstract: EN : The work ia presented on 52 pages of printed text. The list of references includes 64 sources. The presented paper is dedicated to the analysis of such a topical problem as category of modality as a component of speech tactics of persuasion. The object of the work can be defined as the category of modality as a component of the speech tactics of persuasion and its usage and role in English fictional literature. The main aim of the paper consists in research and identification of different types of modality and specific linguistic means of its expression when using speech tactics of persuasion, description of speech tactics of persuasion. It determined the accomplishment of such objectives as: - profound analysis and systematization of the theoretical foundations of the theory of modality and its tactics of persuasion; - investigation of the specific ways of linguistic expression of tactics of persuasion in English fictional literature. In the course of the research, we identified the specifics of speech persuasion tactics, which are part of the persuasion strategy. One of the most important components of speech persuasion tactics is its modality. There are two types of modality in linguistics: the objective and the subjective. Objective modality can be expressed in a language using the verb mode category. Language markers of subjective modality include various lexical and lexical-grammatical, as well as syntactic and intonation tools. The speech tactics of persuasion in English-language fictional discourse are manifested through the usage of modal components of various types. The scientific novelty of the presented research lies in the investigation of the tactical organization model of persuasion in fictional literature.
UA : Робота викладена на 52 сторінках друкованого тексту. Перелік посилань включає 64 джерела. Об’єкт дослідження: категорія модальності як компонент мовленнєвої тактики переконання. Мета роботи: системне вивчення та виявлення різних типів модальності та конкретних мовленнєвих засобів її вираження при використанні мовленнєвої тактики переконання, опис мовленнєвої тактики переконання. Теоретико-методологічні засади: ключові положення теорії мовленнєвих стратегій і тактик (А. Д. Бєлова, Дж. Гумперз, T. A. ван Дейк, С. Деріен, О. М. Ільченко, О. С. Іссерс та ін.). Отримані результати: у ході дослідження нами було виявлено, що мовленнєва тактика переконання в англомовному художньому дискурсі виявляється через використання модальних компонентів різних типів. Найбільш типовим для мовленнєвої тактики переконання є об'єктивно модальний компонент зі значенням реальності викладеної інформації, деонтичний компонент зі значенням нагальної необхідності або заборони, а також епістемічний компонент зі значенням високого ступеня впевненості. У мові зазначені модальні компоненти виявляються набором лексичних, граматичних та синтаксичних засобів.
Description: Цацуро К. О. Модальність як компонент мовленнєвої тактики переконання в англомовному художньому дискурсі : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 035 "Філологія" / наук. керівник Г. І. Приходько. Запоріжжя : ЗНУ, 2022. 52 с.
URI: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/9711
Appears in Collections:Кваліфікаційні випускні роботи здобувачів магістерського рівня вищої освіти кафедри англійської філології та лінгводидактики

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tsatsuro.pdfМагістерська робота2.36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.