Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/983
Title: Формування концепції інформаційно-інноваційної освіти як фактор підготовки людського капіталу в інформаційному суспільстві
Other Titles: Formation of the concept of informational and innovative education as a factor of preparing human capital in informational society
Формирование концепции информационно-инновационного образования как фактор подготовки человеческого капитала в информацмионном обществе
Authors: Кононець, Марія Олександрівна
Кононец, Мария Александровна
Kononets, Maria
Keywords: освіта
інформаційно-інноваційна освіта
інформаційне суспільство
культура
креативна модель освіти
людський капітал
education
information and innovation education
information society
culture
creative model of education
human capital
образование
информационно-инновационное образование
информационное общество
креативная модель образования
человеческий капитал
Issue Date: 2018
Publisher: ЗДІА
Citation: Кононець, М. О. Формування концепції інформаційно-інноваційної освіти як фактор підготовки людського капіталу в інформаційному суспільстві. / М. О. Кононець // Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії / ред. В. Г. Воронкова. - Запоріжжя, 2018. - Вип. 73 (2018). - C. 124 - 135
Abstract: UA : Актуальність дослідження в тому, що проаналізовано формування концепції інформаційно-інноваційної освіти як фактору підготовки високомпетентних спеціалістів в інформаційному суспільстві. В сучасних умовах освіта – це відкрита, система, що безперервно розвивається, для якої характерним є ряд тенденцій. Система освіти покликана сприяти реалізації основних задач соціально-економічного і культурного розвитку суспільства, так як саме освіта готує людину до активної діяльності в різних сферах суспільства. Щоб система освіти була готовою прийняти виклики сучасності, треба здійснити певні її перетворення. Постановка завдання.Проблема аналізу викликана тим, що умови інформаційного суспільства потребують нової освіти – інформаційно-інноваційної, тому що головним ресурсом та основою функціонування інформаційної економіки, її розвитку за інноваційним сценарієм є людський капітал та людський потенціал науки. Такі явища як глобалізація, інтеграція, транснаціональний характер функціонування ряду стратегічних галузей та високий рівень інформатизації суспільства розглядаються сьогодні як конкурента перевага ряду держав. І системі і вищої освіти у цьому процесі відводиться першочергова роль. Аналіз останніх досліджень і публікацій. Ми орієнтуємося на роботи з інформаційно-інноваційної освіти М.Кастельса, А.Лазаревича, О.Пунченка, В.Старжинського, В.Цепкало. Виділення недосліджених частин загальної проблеми – концептуалізація формування концепції інформаційно- інноваційної освіти як головного драйвера інформаційного суспільства. В основі дослідження – концептуалізація базових схем інформаційно-інноваційної освіти та її вплив на підготовку професіональних спеціалістів. Методологія – використання соціоаксіологічного, системного та порівняльного для аналізу освіти як складного соціального і культурного феномена інформаційного суспільства; використання синергетичної методології, що дає можливість проаналізувати інформаційно- інноваційну освіту в інформаційному суспільстві як складне соціокультурне утворення. Виклад основного матеріалу. Проаналізовано феномен інформаційно-інноваційної освіти як складний соціальний і культурний феномен; виявлено вплив інформаційно- інноваційної освіти на підготовку кадрів як людського капіталу в інформаційному суспільстві; визначено атрибути інформаційно-інноваційної освіти як фактору підготовки людського капіталу в інформаційному суспільстві. Висновки – сформовано концепцію інформаційно-інноваційної освіти як фактору підготовки креативного людського капіталу, що є конкурентоспроможною особливістю держави.
EN : The urgency of the research is that the formation of the concept of information and innovation education as a factor of training of highly qualified specialists in the information society is analyzed. In modern conditions, education is an open, continuously developing system characterized by a number of trends. The education system is intended to facilitate the fulfillment of the main tasks of socio-economic and cultural development of society, since education itself prepares a person for active activities in various spheres of society. In order for the education system to be ready to accept the challenges of our time, certain transformations need to be made. Setting objectives. The problem of analysis is due to the fact that the conditions of the information society require a new education - informational and innovative, as the main resource and the basis of the functioning of the information economy, its development in the innovative scenario is human capital and human potential of science. Such phenomena as globalization, integration, transnational character of the functioning of a number of strategic industries and high level of information society are considered today as a competitor of the superiority of a number of states. And the system and higher education in this process will play a primary role. Analysis of recent research and publications. We focus on work on information and innovation education M. Kastesels, A. Lazarevich, O. Punchenko, V. Starginsky, V. Tsepkalo. The selection of unexplored parts of the general problem is the conceptualization of the formation of the concept of information and innovation education as the main driver of the information society. The research is based on conceptualization of the basic schemes of information and innovation education and its influence on the training of professional specialists. Methodology - the use of socio-axiological, systemic and comparative analysis of education as a complex social and cultural phenomenon of the information society; the use of synergistic methodology that makes it possible to analyze information and innovation education in the information society as a complex socio-cultural entity. Presentation of the main material. The phenomenon of information and innovation education as a complex social and cultural phenomenon is analyzed; The influence of information and innovation education on the training of human capital as a human capital in the information society was revealed; the attributes of informational and innovative education as a factor of human capital training in the information society are defined. Conclusions - the concept of information and innovation education as a factor for the preparation of creative human capital, which is a competitive feature of the state, is formed.
RU : Актуальность исследования в том, что проанализированы условия формирования концепции информационно-инновационного образования как фактор подготовки высококомпетентных специалистов в информационном обществе. В современных условиях образование – это открытая система, которая непрерывно развивается, для которой характерным есть ряд тенденций. Система образования призвана содействовать реализации основных задач социально-экономического и культурного развития общества, так как именно образование готовит человека к активной деятельности в разных сферах общества. Чтобы система образования была готова принять вызовы современности, нужно осуществить некоторые ее преобразования. Постановка заданий. Проблема анализа вызвана тем, что условия информационного общества требуют нового образования – информационно- инновационного, потому что главным ресурсом и основой функционирования информационной экономики, ее развития по инновационному сценарию есть человеческий капитал и человеческий потенциал науки. Такие явления, как глобализации, интеграция, транснациональный характер функционирования ряда стратегических отраслей и высокий уровень информатизации общества рассматриваются сегодня как конкурентное преимущество ряда государств. Анализ последних исследований и публикаций. Мы ориентируемся на работы по информационно-инновационному образованию – М.Кастельса, А.Лазаревича, О.Пунченко, В.Старжинского, В.Цепкало. Выделение неисследованных частей общей проблемы – концептуализация формирования концепции информационно-инновационного образования как главного драйвера информационного общества. В основе исследования – концептуализация базовых схем информационно-инновационного образования и их влияние на подготовку профессиональных специалистов. Методология – использование социаксиологического, системного и сравнительного методов для анализа образования как сложного социального и культурного феномена информационного общества; использование синергетической методологии, которая дает возможность проанализировать информационно-инновационное образование в информационном обществе как сложное социокультурное образование. Изложение основного материала. Проанализированы феномен информационно-инновационного образования как сложный социальный и культурный феномен; выявлено влияние информационнно-инновационного образования на подготовоку кадров как человеческого капитала в информационном обществе; определены атрибуты информационно- инновационного образования как фактора подготовки человеческого капитала в информационном обществе. Выводы – сформирована концепция информационно- инновационного образования как фактора подготовки креативного человеческого капитала, которая есть конкурентоспособной особенностью государства.
Description: ORCID: 0000-0001-9303-707X
URI: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/983
Appears in Collections:Гуманітарний вісник

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gvzdia_73_124.pdf2.15 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.