Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/984
Title: | Typologia błędów najczęściej popełnianych przez studentów słowiańskojęzychnych (na podstawie doświadczeńw nauczaniu języka polskiego jako obcego wcentrach języka i kultury polskiej w Zaporożu i w Berdiańsku) |
Other Titles: | Типологія помилок, які найчастіше роблять слов'янськомовні студенти (на підставі досвіду навчання польської мови як іноземної в центрах польської мови і культури в Запоріжжі і в Бердянську) Типология ошибок, которые чаще всего делают славяноязыковые студенты (на основе опыта обучения польскому языку в центрах польского языка и культуры в Запорожье и в Бердянске) |
Authors: | Макушинська, Ганна Павлівна Макушинская, Анна Павловна Makushynska, Ganna Попова, Ольга Олександрівна Попова, Ольга Александровна Popowa, Olga |
Keywords: | język polski jako obcy interferencja językowa homonimia międzyjęzykowa błędy językowe eliminacja błędów glottodydaktyka польский язык, как иностранный языковая интерференция межъязыковая омонимия грамматическая ошибка устранение ошибок глоттодидактика польська мова як іноземна мовна інтерференція міжмовна омонімія граматична помилка елімінація помилок глоттодидактика |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | ЗДІА |
Citation: | Макушинська, Г. П. Typologia błędów najczęściej popełnianych przez studentów słowiańskojęzychnych (na podstawie doświadczeńw nauczaniu języka polskiego jako obcego wcentrach języka i kultury polskiej w zaporożu i w berdiańsku) / Г. П. Макушинська, О. О. Попова // Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії / ред. В. Г. Воронкова. - Запоріжжя, 2018. - Вип. 73 (2018). - C. 136 - 145 |
Abstract: | PL : Aktualność badania spowodowana współczesnymi tendencjami
srategicznego rozwoju Ukrainy skierowanego przede wszystkim na eurointegrację. Coraz
więcej Ukraińców decyduje na podjęcie studiów w Polsce, którzy potrzebują poznania języka
polskiego w stopniu pozwalającym swobodnie komunikować i opanowywać określone gatunki
oraz wyrażać towarzyszące im funkcje językowe. Ustawienie zadania przewiduje analizę
kategorii odbiorców kursów języka polskiego oraz ustalenie typologii i przyczyn najczęściej
popełnianych błędów podczas uczenia się języka polskiego przez osoby słowiańskojęzyczne,
na podstawie własnych doświadczeń autorów w nauczaniu języka polskiego jako obcego w
Centrach Języka i Kultury Polskiej w Zaporożu i w Berdiańsku. Głównym celem artykułu jest
omówienie najczęściej spotykanych błędów pojawiających się podczas uczenia się języka
polskiego jako obcego przez studentów ukraińsko- i rosyjskojęzycznych i przyczyny ich
pojawienia się. Metodologia przewiduje wykorzystanie metod strukturalno-funkcjonalnych,
porównawczych, aksjologicznych i innych metod i podejść, które pozwoliły na dogłębną
analizę przedstawionych problemów i wytypowanie błędów popełnianych przez słuchaczy
kursu języka polskiego. Za najważniejsze przyczyny błędów uznano homonimię
międzyjęzykową oraz wpływ interferencji negatywnej. Analiza ostatnich badań i publikacji
świadczy o aktualności podjętego tematu pod względem zwiększającej się popularności i
atrakcyjności języka polskiego wśród Ukraińców oraz wzmocnienia i rozwoju relacji, jak
politycznych tak i międzyludzkich między Ukrainą a Polską (A. Krawczuk, E. S. Busiło, N.
Szumlańska, L. Suchomłynow, K. Szamryk, S. Dubisz) RU : Актуальность исследования обусловлена современными тенденциями стратегического развития Украины, направленного, прежде всего на евроинтеграцию. С каждым годом все больше украинцев решает получать высшее образование в Польше, которым необходимо изучения польского языка на уровне, который позволяет свободно общаться и осваивать конкретные виды и выражение речевых функций, которые сопровождают их. Постановка задачи - предусматривает анализ категорий слушателей курсов польского языка, а также определение типологии и причин наиболее распространенных ошибок при изучении польского языка словянскоговорящими лицами, на основании собственного опыта авторов в преподавании польского языка как иностранного в Центрах польского языка и культуры в Запорожье и в Бердянске. Главной целью статьи является обсуждение, ошибок, которые чаще всего встречаются при изучении польского языка украиноязычными и русскоязычными студентами, а также причины их возникновения. Методология предусматривает использование системного, структурно- функционального, сравнительного, аксиологического и других методов и подходов, которые позволили глубоко проанализировать указанные проблемы и сформулировать типологию наиболее распространенных ошибок слушателей курса польского языка. Причинами наиболее распространенных ошибок признано межъязыковую омонимию и влияние негативной интерференции. Анализ последних исследований и публикаций свидетельствует о актуальности этой темы, что обусловлено ростом популярности и привлекательности польского языка среди украинцев, а также закреплению и развитию отношений, как политических так и межличностных между Украиной и Польш UA : Актуальність дослідження обумовлена сучасними тенденціями стратегічного розвитку України, спрямованого, перед усім на євроінтеграцію. З кожним роком все більше українців вирішує отримувати вищу освіту в Польщі, які потребують вивчення польської мови на рівні, який дозволяє вільно спілкуватися і освоювати конкретні види та вираження мовних функцій, які супроводжують їх. Постановка завдання - передбачає аналіз категорій слухачів курсів польської мови, а також окреслення типології і причин найбільш поширених помилок під час вивчення польської мови слов'янськомовними особами, на підставі власного досвіду авторів у викладанні польської мови як іноземної в Центрах польської мови та культури в Запоріжжі та в Бердянську. Головною метою статті є обговорення, помилок, які найчастіше зустрічаються під час вивчення польської мови україномовними і російськомовними студентами, а також причини їх виникнення. Методологія передбачає використання системного, структурно-функціонального, компаративного, аксіологічного та інших методів і підходів, які дозволили глибоко проаналізувати окреслені проблеми і сформулювати типологію найбільш поширених помилок слухачів курсу з польської мови. Причинами найбільш поширених помилок визнано міжмовну омонімію і вплив негативної інтерференції. Аналіз останніх досліджень і публікацій свідчить о актуальності цієї теми, що обумовлено зростом популярності і привабливості польської мови серед українців, а також закріпленню і розвитку стосунків, як політичних так і міжособистісних між Україною і Польщею (А. Кравчук, Е. С. Бусіло, Н. Шумлянська, О. Сухомлинов, К. Шамрик, С. Дубіш). |
Description: | Макушинская, Г. П. - ORCID: 0000-0002-2714-6195; Попова, О. О. - ORCID 0000-0002-4338-592X |
URI: | https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/984 |
Appears in Collections: | Гуманітарний вісник |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gvzdia_73_136.pdf | 2.09 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.