Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/985
Title: A new strategy of education as factor of sustainable development in the conditions of evolution from informational society to "society knowledge"
Other Titles: Нова стратегія освіти як фактор стійкого розвитку в умовах еволюції від інформаційного суспільства до «суспільства знань»
Новая стратегия образования как фактор устойчивого развития в условиях эволюции от информационного общества к «обществу знаний»
Authors: Мельник, Вікторія Володимирівна
Мельник, Виктория Владимировна
Melnyk, Victoria
Keywords: education
sustainable development
professional development of personality
spiritual and intellectual development of personality
"society of knowledge"
освіта
«суспільство знань»
стійкий розвиток
професіональний розвиток особистості
духовно-інтелектуальний розвиток особистості
образование
«общество знаний»
устойчивое развитие
профессиональное развитие личности
духовно-интеллектуальное развитие личности
Issue Date: 2018
Publisher: ЗДІА
Citation: Мельник, В. В. A new strategy of education as factor of sustainable development in the conditions of evolution from informational society to "society knowledge" / В. В. Мельник // Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії / ред. В. Г. Воронкова. - Запоріжжя, 2018. - Вип. 73 (2018). - C. 146 - 156
Abstract: EN : The urgency of the research topic is that the problem of the new educational strategy as a factor of sustainable development is aimed at professional and spiritual and intellectual growth of the individual. This strategy becomes very important in the evolution of society from information to the "knowledge society". It is the decision of these problems that affects the process of economic and socio-cultural changes, in the context of which training of professionals turns into one of the main factors of production and the innovative and cultural resource of society. The problem of research. Education as a social and cultural institution is aimed at training professionals who can work in a competitive economy. The purpose of the research: to form an effective concept of education as a factor of sustainable development in the context of the professional and spiritual and intellectual dimensions of man and society in the context of transforming society from information to the "knowledge society". The objectives of the study professional and intellectual-spiritual development of the "knowledge society", which would contribute to the sustainable development of the educational space; to reveal the position that in the "society of knowledge" the dynamics of science, education, culture, which influences the development of intellectual, spiritual and professional priorities of man and society, is growing; to discover that it is a new strategy for education as a factor for sustainable development in the evolution from the information society to the "knowledge society". Methods andmethodology - socio-acciological, structural-functional, institutional, synergetic methods and approaches that allow a new look at education as a complex social and cultural institution The result of the study. The formation of an effective concept of training specialists in the context of the transformation of the information society into the "knowledge society" is due to the fact that education represents an intellectual resource for the modernization and reform of higher education. Conclusions. Education in the "society of knowledge" serves as strategic economic functions, as well as functions of cultural and spiritual and intellectual development of man and society. This type of society requires professionals who would work in conditions of social and cultural change, were the initiators of these changes and contributed to the spiritual and intellectual development of man and society.
UA : Актуальність теми дослідження в тому, що проблема нової стратегії освіти як фактор стійкого розвитку націлений на професіональне та духовно- інтелектуальне зростання особистості. Дана стратегія набуває великого значення в умовах еволюції суспільства від інформаційного до «суспільства знань». Саме вирішення цих проблем впливає на процес економічних та соціально-культурних змін, в контексті яких підготовка професіональних спеціалістів перетворюється на один з основних факторів виробництва та інноваційно-культурний ресурс суспільства. Проблема дослідження. Освіта як соціальний і культурний інститут направлений на підготовку професійних спеціалістів, здатних працювати в умовах конкурентоспроможної економіки. Мета дослідження: формування ефективної концепції освіти як фактор стійкого розвитку в контексті професіонального та духовно-інтелектуального виміру людини і суспільства в умовах трансформації суспільства від інформаційного до «суспільства знань». Цілі дослідження: з’ясувати механізми професіонального та інтелектуально-духовного розвитку «суспільства знань», який би сприяв стійкому розвитку освітнього простору; розкрити положення про те, що в «суспільстві знань» зростає динаміка науки, освіти, культури, які впливають на розвиток інтелектуально-духовних та професіональних пріоритетів людини і суспільства; виявити, що представляє собою нова стратегія освіти як фактор стійкого розвитку в умовах еволюції від інформаційного суспільства до «суспільства знань». Методи і методологія – соціоаксіологічний, структурно- функціональний, інституційний, синергетичний методи і підходи, які дозволяють по- новому подивитися на освіту як складний соціальний і культурний інститут. Результат дослідження. Формування ефективної концепції підготовки спеціалістів в умовах трансформації інформаційного суспільства в «суспільство знань» пов’язано з тим, що освіта представляє собою інтелектуальний ресурс модернізації і реформування вищої школи. Висновки. Освіта в «суспільстві знань» виконує як стратегічні економічні функції, так і функції культурного та духовно- інтелектуального розвитку людини і суспільства. Даному типу суспільства необхідні професіонали, які б працювали в умовах соціальних і культурних змін, були ініціаторами цих змін та сприяли духовно-інтелектуальному розвитку людини і суспільства.
EN : Актуальность исследования в том, что проблема новой стратегии образования как фактор устойчивого развития нацеленный на профессиональный и духовно-интеллектуальный рост личности. Данная стратегия приобретает большое значение в условиях эволюции общество от информационного к «обществу знаний». Именно решение этих проблем влияет на процесс экономических и социально- культурных изменений, в контексте которых подготовка профессиональных специалистов превращается в один из основных факторов производства и инновационно-культурный ресурс общества. Проблема исследования. Образование как социальный и культурный институт направленный на подготовку профессиональных специалистов, способных работать в условиях конкурентоспособной экономики. Цель исследования: формирование эффективной концепции образования как фактор устойчивого развития в контексте профессионального и духовно-интеллектуального измерения человека и общества в условиях трансформации общества от информационного к «обществу знаний». Задачи исследования: выяснить механизмы профессионального и интеллектуально-духовного развития «общества знаний», которые способствовали бы устойчивому развитию образовательного пространства; раскрыть положение о том, что в «обществе знаний» возрастает динамика науки, образования, культуры, которые влияют на развитие интеллектуально-духовных и профессиональных приоритетов человека и общества; выявить, что представляет собой новая стратегия образования как фактор устойчивого развития в условиях перехода от информационного общества к «обществу знаний». Методы и методология – социоаксиологический, структурно-функциональный, институциональный, синергетический методы и подходы, которые позволяют посмотреть на образование как сложный социальный и культурный институт. Результаты исследования. Формирование концепции подготовки специалистов в условиях трансформации информационного общества в «общество знаний» связано с тем, что образование представляет собой интеллектуальный ресурс модернизации и реформирования высшего образования. Выводы. Образование в «обществе знаний» выполняет стратегические как экономические функции, так и функции культурного и духовно-интеллектуального развития человека и общества. Данному типу общества нужны профессионалы, которые работали в условиях социальных и культурных изменений, были инициаторами этих изменений и способствовали духовно- интеллектуальному развитию человека и общества.
Description: ORCID: 0000-0001-5976-5823
URI: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/985
Appears in Collections:Гуманітарний вісник

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gvzdia_73_146.pdf1.77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.