UA: Робота викладена на 109 сторінках друкованого тексту, містить 3 таблиці, 2 рисунка. Перелік посилань включає 82 джерела. Об’єкт дослідження: загально-педагогічна підготовка майбутнього вчителя. Актуальність дослідження проблем професійної підготовки майбутніх вчителів визначається потребою сучасної школи в педагогах високої культури, здатних до рефлексії та корекції своїх дій та вчинків у відповідності з плинними соціальними умовами функціонування педагогічних систем. В роботі розглянуто особливості загально-педагогічної підготовки майбутнього вчителя засобами гри, визначено сутність, потенціали ситуаційно-рольової гри як засобу загально-педагогічної підготовки майбутнього вчителя, експериментально обґрунтовано необхідні педагогічні умови використання ситуаційно-рольової гри як засобу загально-педагогічної підготовки майбутнього вчителя, розроблено методику використання ситуаційно-рольової гри як засобу загально-педагогічної підготовки майбутнього вчителя. Наукова новизна полягає в тому, що: визначено сутність, потенціали і обмеження ситуаційно-рольової гри як засобу загально-педагогічної підготовки майбутнього вчителя; обґрунтовано необхідні педагогічні умови використання ситуаційно-рольової гри як засобу загально-педагогічної підготовки майбутнього вчителя.
EN: The work is presented on 109 pages of printed text, contains 3 tables, 2 figures. The list of references includes 82 sources. The object of the study: general pedagogical preparation of the future teacher. The relevance of the study of the problems of future teachers' professional training is determined by the need of the modern school for teachers of high culture, able to reflect and correct their actions and actions in accordance with the current social conditions of functioning of pedagogical systems. The features of general pedagogical preparation of the future teacher by means of game are considered in the work, the essence, potentials of situational role-playing game as a means of general-pedagogical preparation of the future teacher are determined, the necessary pedagogical conditions of use of situation-role-playing game as a means of development and role-playing are experimentally substantiated. the method of using situational role-playing as a means of pedagogical preparation of the future teacher. The scientific novelty is that: the nature, potentials and limitations of the situational role-playing game as a means of general-pedagogical preparation of the future teacher have been determined; the necessary pedagogical conditions for using the situational role-playing game as a means of general-pedagogical preparation of the future teacher are substantiated.