Інституційний репозитарій ЗНУ

М. Старицький – фундатор першого професійного українського театру

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Цибульова, Жанна Василівна
dc.date.accessioned 2020-03-13T09:10:11Z
dc.date.available 2020-03-13T09:10:11Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.uri https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/1513
dc.description Цибульова Ж. В. М. Старицький – фундатор першого професійного українського театру : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 032 "Історія та археологія" / наук. керівник Г. Ф. Турченко. Запоріжжя : ЗНУ, 2020. 98 с. uk
dc.description.abstract UA : Кваліфікаційна робота магістра на тему «М. Старицький – фундатор першого професійного українського театру» складається з 98 сторінок, містить 35 джерел, 59 монографій та статей, 13 додатків. Категорії та поняття, що найбільш часто зустрічається у роботі. Театр, професійна трупа, драматургія, п’єса, театральна вистава, антрепренер. Об’єктом дослідження є передовсім діяльність Михайла Старицького у царині театрального життя Наддніпрянщини, а також інші складники його творчої спадщини – поезія, драматургія, переклади, мемуарні тексти, епістолярій, комплексний аналіз яких дозволяє висвітлити постать Старицького як митця і громадянина. Предмет дослідження – заходи Старицького, спрямовані на створення професійного театру та рівень його мистецької вартості; специфіка ідейно-естетичних позицій письменника-класика і їх реалізація у творах та драматургії М. Старицького. Мета роботи – здійснити системний аналіз заходів, реалізованих Михайлом Старицьким на ниві театрального життя, спрямованих на створення професійного театру в Наддніпрянській Україні. Наукова новизна. Робота є першою спробою цілісного дослідження діяльності Михайла Старицького на театральній ниві. Ця спадщина, котра досі лишалася практично поза увагою науковців і фактично не була введеною в український контекст другої половини ХІХ – початку ХХ століть. В ході дослідження, ми прийшли до наступних висновків: формування світоглядних та ідейно-естетичних позицій Старицького відбувалося під впливом національно орієнтованої гімназійної та університетської молоді. Всеосяжність інтересів, дійовий громадський темперамент спонукали Старицького до роботи в різних галузях культури. Він був організатором театральної справи на Україні, режисером. Еволюція поглядів Михайла Старицького відбувалася внаслідок знайомства та усвідомлення сутності гуманістичних традиції Шевченка та спадщини кращих представників усієї української громадськості. Джерелом для творчого натхнення Михайла Петровича Старицького виступали народна творчість. Незгасаючим джерелом для п'єс соціально-побутового змісту виступало повсякдення: міщанський світогляд, непорядність дворянства, робкість інтелігенції – ці суспільні хиби висвітлені у драматургії Михайла Старицького. Михайло Петрович зумів реалізувати своє життєве кредо – створити професійну театральну трупу, зібрати кращих акторів, потужний хор, забезпечити вистави декораціями, ансамбль – інструментами, при цьому у Старицького знаходилися сили та час на розробку нового репертуару та переробку або створення нових п'єс. Осмислюючи формально-змістові особливості діяльності М. Старицького на театральній ниві, слід підкреслити, що Михайло Старицький приділяв значну увагу національним проблемам, тісно пов'язуючи їх із соціальними. Старицький досяг вершин реалістичної драматургії, яка враховувала новітні (на той час) досягнення соціології й психології. Проте значна частина спадщини Старицького, переважно на історичні теми - твори романтичні. Реалізм і романтизм органічно поєдналися в його творчості. Михайло Петрович виступав не лише антрепренером. Він зробив істотной новаторський вклад у розвиток драматургії. Старицький-драматург написав близько 30 п'єс – оригінальні, на запозичені сюжети популярних прозових творів та ґрунтовні переробки малосценічних драм інших авторів. Твори в переробках М. Старицького зажили новим життям – театральним. Справді невмирущими стали «Циганка Аза», «Чорноморці», «За двома зайцями», «Різдвяна ніч». Й сьогодні навряд чих то з пересічних глядачів зможе згадати авторів аутентичних творів, адже інтерпретації Старицького виявилися настільки талановитими, що саме його прізвище закарбувалося у пам'яті сучасників. uk
dc.description.abstract EN : Master's qualification work on the theme "M. Staritsky - founder of the first professional Ukrainian theater" consists of 98 pages, contains 35 sources, 59 monographs and articles, 13 applications. Key words: Theater, professional troupe, dramaturgy, play, theater performance, entreprener. The research object of masrter`s thesis the activity of Mikhail Staritsky in the theatrical life of the Dnieper region, as well as other components of his creative heritage - poetry, dramaturgy, translations, memoir texts, epistolary, whose complex analysis allows to illuminate Staritsky's figure as an artist and citizen. The subject of the research work:is Staritsky's activities aimed at creating a professional theater and the level of its artistic value; the specificity of the ideological-aesthetic positions of the classic writer and their implementation in the works and dramaturgy of M. Staritsky. The aim of the research: is to carry out a systematic analysis of the activities implemented by Mikhail Staritsky in the field of theatrical life aimed at the creation of professional theater in the Dnieper Ukraine. The novelty of the work is the first attempt at a holistic study of the activities of Mikhail Staritsky on a theatrical field. This is a legacy that until now has remained virtually unattended by scientists and has actually been introduced into the Ukrainian context of the second half of the XIX - early XX centuries. Conclusions. So, the formation of ideological and ideological and aesthetic positions of Staritsky took place under the influence of the nationally oriented gymnasium and university youth. The comprehensiveness of interests, effective social temperament prompted Staritsky to work in various fields of culture. He was the organizer of theatrical affairs in Ukraine, the director. The evolution of the views of Mikhail Staritsky occurred as a result of acquaintance and awareness of the essence of Shevchenko’s humanistic tradition and the legacy of the best representatives of the entire Ukrainian public. The source for creative inspiration of Mikhail Petrovich Staritsky was folk art. An unquenched source for plays of social content was everyday life: the philistine worldview, dishonesty of the nobility, timidity of the intelligentsia - these social flaws are highlighted in the dramaturgy of Mikhail Staritsky. Mikhail Petrovich managed to realize his life credo - to create a professional theater troupe, gather the best actors, a powerful choir, provide performances with sets, ensemble - instruments, while in Staritsky there was time and energy to develop a new repertoire and rework or create new plays. Comprehending the formal-substantive features of the activities of M. Staritsky on the theater field, it should be emphasized that Mikhail Staritsky paid considerable attention to national problems, closely linking them with social ones. Staritsky reached the heights of realistic drama, which took into account the latest (at that time) achievements of sociology and psychology. However, a significant part of Staritsky’s legacy, mainly on historical topics, is romantic works. Realism and romanticism organically combined in his work. Mikhail Petrovich acted not only as an entrepreneur. He made a heartfelt pioneering contribution to the development of drama. Staritsky, a playwright, wrote about 30 plays - original, on borrowed plots of popular prose works and thorough reworking of low-stage dramas by other authors. Works in the alterations of M. Staritsky healed a new life - theatrical. The “Gypsy Aza”, “Chornomorets”, “For Two Hares”, “Christmas Night” became really immortal. And today, hardly anyone among ordinary viewers can remember the authors of authentic works, because Staritsky’s interpretations turned out to be so talented that it was his last name that was imprinted in the memory of his contemporaries. uk
dc.language.iso uk uk
dc.subject театр uk
dc.subject професійна трупа uk
dc.subject антрепренер uk
dc.subject драматургія uk
dc.subject п’єса uk
dc.subject театральна вистава uk
dc.title М. Старицький – фундатор першого професійного українського театру uk
dc.type Магістерська робота uk


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу