UA : Кваліфікаційна робота: 76 с., 3 таблиці, 72 джерела.
Об'єкт дослідження - профілактика алкозалежності підлітків як напрям діяльності соціального педагога.
Предмет дослідження – тренінг, як ефективний засіб профілактики алкозалежності підлітків.
Мета дослідження – розробити та перевірити ефективність тренінгових занять як форми профілактики алкозалежності підлітків.
Наукова новизна: розкрито особливості, мотиви первинного вживання алкогольних напоїв; розроблено тренінг з профілактики алкозалежності підлітків.
Практичне значення дослідження полягає в тому, що теоретичні висновки можуть бути використані при розробці лекційних курсів для студентів педагогічних вузів, виховних програм для вчителів, класних керівників, соціальних педагогів, а також при підготовці і перепідготовці фахівців систем основної і додаткової освіти.
EN : The qualifying work consists of introduction, 2 parts, findings, list of literature (72 items, 21 of foreign origin). The qualifying work volume is 82 pages long, 71 of them – body text.
The qualifying work reveals theoretical findings that can be used in the development of lecture courses for students of pedagogical universities, educational programs for teachers, class leaders, social educators, as well as in the training and retraining of specialists in primary and secondary education.
The research object: prevention of adolescent alcohol dependence as a direction of social teacher's activity.
The research subject: training as an effective means of preventing adolescent alcohol addiction
The research purpose: to develop and test the effectiveness of training sessions as a form of adolescent substance abuse prevention.
The research tasks are:
1) to investigate the historical aspect and causes of adolescent alcoholism;
2) to analyze the features of alcohol dependence and the effect of alcohol on the body of a teenager;
3) characterize social and pedagogical activities with adolescents who are addicted to alcohol;
4) identify the main psychological and pedagogical conditions for the prevention of adolescent alcoholism;
5) to develop training on the prevention of adolescent substance abuse and prove its effectiveness.